Aviseringar
Rensa alla

Debatt tråd: Frivandring eller nationalistisk rörelsekontroll?


Ämnesstartare

frivandring gillar jag som lever i en flummliberal fantasivärld 😎


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
frivandring gillar jag som lever i en flummliberal fantasivärld 😎

nej det gör du inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
frivandring gillar jag som lever i en flummliberal fantasivärld 😎

Vem lever egenligen mer i en fantasivärld än cyniker? Sedan så vet jag inte varför du blandar in liberalism i det hela. Jag är i vart fall absolut inte liberal. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte:
Okej, så historiskt sätt så är rörelsekontroll mellan nationer något hyfsat nytt fenomen. Behöver vi verkligen det? Eller är global frivandring framtiden? Så att rörelsekontrollen mellan nationer kan bli en parentes i historien? Vi har ingen rörelsekontroll mellan Gävle och Hässleholm, även om det varit en realitet under nationalstatens historia. Är det inte absurt att du inte kan bosätta dig vart du vill? Det kan tänkas normalt i den tid och plats vi är i nu, till och med naturligt. Men vad är egentligen mer ideologisk mystifikation än detta?

Nationella gränser är en förutsättning för att ett demokratisk samhälle ska kunna fungera. Det är en förutsättning för att en välfärdsstat ska gå runt.  Det är en förutsättning för att särskilda språk, kulturer, värderingar ska kunna bevaras. Det är ingen slump att homogena länder fungerar bäst och att mest konflikter utspelat sig i mångkulturella samhällen.

I teorin hade väl fri invandring kunnat fungera i Sverige ifall vi hade avskaffad välfärdsstaten och samtidigt accepterade otrygghet, enorma klassklyftor, fattigdom, slumområden och att allt vi kallar svenskt skulle försvinna på sikt. Ser man individens frihet över allt annat så kanske man vill ha fri invandring men jag själv lägger större värde den svenska kulturen, det svenska samhället och att bevara de västerländska värderingarna i stort. 

För mig är det viktigare att bevara ett välmående Sverige som vi ärvt av våra förfäder där mina framtida barn kan växa upp och leva i trygghet än att skapa det ideala liberala kaossamhället.

Jag är ju dock nationalist, men jag tror att de flesta kan skriva under på detta. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om vi ska ha frivandring nu måste vi också avskaffa välfärden nu, har vi ingen välfärd och inga systemet som det kan vara göttigt att ta del av så går frivandring väldigt bra 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bara för att man rent ideellt inte vill att det ska finnas något "vi och dom" så kommer det alltid att göra det tills vi har liknande levnadsstandard världen över


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänk då skulle komma 5miljarder invandrare hit och snylta på vårat system. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blickar roat tillbaka på faktumet att jag varit en av dem som uttryckt dylikt:

"bara för att de inte haft turen att födas här i Sverige så innebär inte det de har mindre rätt att blablabla"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space kitty:
om vi ska ha frivandring nu måste vi också avskaffa välfärden nu, har vi ingen välfärd och inga systemet som det kan vara göttigt att ta del av så går frivandring väldigt bra 🙂

Problemet är bara den att kapitalism klarar sig inte så bra utan välfärd. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte:

Problemet är bara den att kapitalism klarar sig inte så bra utan välfärd. 

nej då går ju inte"!!! klassklyftor behövs en del måste vara fattiga för att allt ska fungera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inget.:

nej då går ju inte"!!! klassklyftor behövs en del måste vara fattiga för att allt ska fungera

Jo möjligen, men inte för stora då har företagen inga konsumenter som kan köpa deras produkter. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte: Problemet är bara den att kapitalism klarar sig inte så bra utan välfärd.

om du menar att det är pga att folket kommer göra uppror utan välfärd så har du nog en poäng, men det kan ju lösas med fler lejda soldater/vakter/poliser

så: utveckla!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inget.: nej då går ju inte"!!! klassklyftor behövs en del måste vara fattiga för att allt ska fungera

vad är "allt" som ska fungera? fungerar det nu? kan det fungera annorlunda? varför/varför inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte:

Jo möjligen, men inte för stora då har företagen inga konsumenter som kan köpa deras produkter. 

joo går alltid tvinga dom!

space kitty:

vad är "allt" som ska fungera? fungerar det nu? kan det fungera annorlunda? varför/varför inte?

vet iunte skrev bara det som ngn annan tyckte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inget.: vet iunte skrev bara det som ngn annan tyckte

aah var lite retoriska frågor bara


   
SvaraCitera