Aviseringar
Rensa alla

december - en månad olik alla andra


Ämnesstartare

december skiljer sig, på ett specifikt område, från alla andra månader på året. under december får man dricka alkohol vilken dag man vill, vilken tid på dygnet man vill, utan att med någon som helst trovärdighet bli ifrågasatt av någon. vad jag syftar på är glöggdrickandet i sverige under denna högtidsmånad.

glögg kan man dricka i princip när man vill. i synnerhet när det är mörkt ute, vilket under december är i princip hela tiden. på kvällen, på natten, på eftermiddagen, och - om man är vaken - på morgonen. mitt på dagen så kan man dricka glögg om man är förmögen att vifta bort sin alkoholkonsumtion som en löst motiverad social konvention - du kanske sätter dig ner i fåtöljen med en bok, träffar någon du inte träffat på några dagar, eller vill ha något gott efter maten. du kommer, i tio fall av tio, undan med det. en anledning kan vara att glögg lika ofta som den är alkoholhaltig, faktisk lika gärna kan vara alkoholfri, och en social konvention säger i princip att det är oartigt att fråga innan man druckit av den - man vill ju inte framstå som en alkoholist. denna sedvänja fortskrider, och sprids ner mellan generationer, ett kulturarv som vi måste bevara och värna om.

så, dricker du glögg under december, eller hatar du våra fina traditioner? har ni några fina minnen av denna uråldriga tradition? tankar och funderingar?

diskutera.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag dricker glögg under december. Jag har inga varmare känslor inför våra fina traditioner, men jag gillar både alkohol och varma drycker.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

så, dricker du glögg under december,

ja ett par gånger men gillar inte så mycket


   
SvaraCitera

Gillar inte glögg.

Gillar däremot att doppa pepparkakor i glögg. De e naiz


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag ogillar i allmänhet traditioner som bygger på att umgås med släkt och "vänner", men jag tycker mycket om berusningsmedel, så jag brukar dricka glögg.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

så, dricker du glögg under december, eller hatar du våra fina traditioner? har ni några fina minnen av denna uråldriga tradition? tankar och funderingar?

Jag dricker massa alkoholfri glögg och extra mycket starkt te när jag fryser. Har en hatkärlek till glögg, tycker det är äckelgott på något sätt, men älskar doften och det hör julen till. Passar bäst med varma lussekatter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Försöker dricka det men det är fan inte gott oavsett sort eller smak. Tacka vet jag en god kaffe och lite gök som normalt folk. Heja svenskfientligheten!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dricker glögg (visserligen alkoholfri eftersom det faktiskt är godare) främst kring jul och nyår. så, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Glögg, den drycken den sorgen som det brukar sägas. Det finns flera olika sorters glögg och det ser jag som anledningen till att jag förväljer alkoholfri glögg. På grund av fördelarna i att säga det valet.

Jag tycker det är bra med tradition:). Att man håller sig till traditionen och inte spruttar iväg, på väg till känslan och oron eller annat håll som kan komma. Men som sagt, det kom lite tankar nu jag dricker alkoholfri glögg:).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

___Gumman__:

...

___Gumman__:

...

___Gumman__:

...

___Gumman__:

...

___Gumman__:

...

___Gumman__:

....

___Gumman__:

...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

hatar glögg

+ hatar alkohol

Riktigt Coca-Cola ftw all the time <3
Alt. kallt vatten eller O'Boy!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bara på högtiderna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

glögg är gott. och detta är något som vi under 20 faktiskt kan få våra föräldrar att köpa ut. glögg har ju inte direkt en fylle-stämpel. fick glögg av mamma i helgen. blev full.


   
SvaraCitera
blum
 blum

drack nyss glögg. tror dock den va alkoholfri.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, dricker aldrig glögg. Hatar det.


   
SvaraCitera