Aviseringar
Rensa alla

Deflation eller inflation i USA?


Ämnesstartare

Har alltid undrat det här.... men ja, var det inflation eller deflation i USA under den stora depressionen?
Det var väl ändå deflation, alltså prisnivån faller. Eftersom staten tryckte aldrig upp fler sedlar, som Tyskland gjorde (vilket gav de inflation).

eller är jag ute och cyklar? [ops]


   
Citera

vem bryr sig. jag tror det var inflation annars.


   
SvaraCitera

blä, hade prov på det... failade säkert den frågan x)

vad gör krispaketen? :S


   
SvaraCitera

SayMoma:

Har alltid undrat det här.... men ja, var det inflation eller deflation i USA under den stora depressionen?

Det var deflation. Väldigt förenklat kan man säga som så att eftersom det hade gått så bra på 20-talet så lånade folk för att köpa värdepapper, när börsen sedan krashade så var det många som inte kunde betala tillbaka.

Människor blev pessimistiska och hade mindre pengar så de konsumerade mindre detta ledda till att företagen fick mindre pengar, de sänkte priserna men folk var fortfarande rädda för att spendera de pengar de hade och de ville inte låna mer trots att räntorna var låga. Priserna sänktes succesivt utan att lönerna sjönk, fram till -31. Då började lönerna också sjunka.
Det fanns inga jobb att få så folk hade inga pengar att konsumera för, då får företagen heller inga pengar. En ond cirkel...

Klockan är mycket och jag är inte helt nykter men något i den stilen tror jag det var iaf[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är dock synd att det inte var inflation. För det hade fått igång ekonomin igen, om Hoover och Roosevelt också hade börjat spendera mer.

Inflation händer oftast när det är för mkt köpkraft i ekonomin (för mkt pengar i systemet), eller för lite supply som sker efter oljekriser etc.

Men inflation gör att folk håller mindre i sina pengar, det är just vad Japan hade behövt för 15 år sen.

Vi är ju i en ny 1929+30tal igen, med liknande Credit Crunch. Fast nu vet politikerna bättre (fast vissa fortfarande inte tillräckligt... just det Reinfeldt + Borg, inte Björn). Dock trycks det ju nya sedlar (eller inte trycks... utan skapas elektroniskt), men eftersom pengar inte rör och fortplantar sig i systemet (för att folk inte investerar) så blir det ändå ingen inflation.

Att trycka pengar betyder inte alltid onaturlig inflation (lite inflation är bra!)
Antal pengar i system däremot....


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera