Aviseringar
Rensa alla

Dejta = inte träffa andra?


Ämnesstartare

Som jag skrev i den här tråden har jag träffat en tjej i sommar som jag kommer ha lite distans till efter lovet.
http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=291366

Vi har setts 1-2 gånger i veckan hela sommaren och har nu pratat och kommit överens om att vi inte kan bli tillsammans förrän i höst när vi vet att det fungerar med distansen och att känslorna fortfarande håller osv. (Det var mest hennes idé, men klart jag accepterar den). Vi tycker om varandra, det har båda sagt och det är ömsesidigt.

Grejen är den att hon nu är i Turkiet med ett par kompisar. Jag vet att det är löjligt att ens tänka tanken. Jag vet att hon inte är sån och jag vet vad vi har sagt till varandra om hur vi känner. Men ändå oroar jag mig eftersom att alkohol kommer vara inblandat och att hon inte velat bli tillsammans. Tekniskt sett är vi ju båda singlar.

Tycker ni att man borde kunna förutsätta att någon man dejtat hela sommaren inte träffar/håller på med andra? Med tanke på vad vi har sagt till varandra och bestämt om hösten?

Tycker ni att jag borde fråga henne om det hänt något på resan när hon kommer hem, eller är det ett dåligt tecken på svartsjuka? Hur är det bästa sättet att fråga något sånt?


   
Citera

Enfråga:

Tycker ni att man borde kunna förutsätta att någon man dejtat hela sommaren inte träffar/håller på med andra?

Förutsätta ja, men inte förvänta.


   
SvaraCitera

vad i helvete. ni har sagt, uttryckligen, att ni inte har något monogamt förhållande. ingen av er har någon rätt att förvänta sig att den andra faktiskt ska bete sig som det ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Förutsätta ja, men inte förvänta.

Precis.

Enfråga:

är det ett dåligt tecken på svartsjuka?

Det kanske det är, men ganska berättigat ändå. Jag skulle nog vilja fråga, men dra mig för det för att jag inte skulle vilja verka svartsjuk.
Men om hon är intresserad av ett seriöst förhållande borde hon inte göra nåt dumt när hon är borta.
Och annars borde hon ju berätta det själv, tycker man. Och om det händer något kan det ju hända att hon säger sedan att hon inte vill ha ett förhållande.
Men nu spekulerar jag bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Enfråga:

Tycker ni att jag borde fråga henne om det hänt något på resan när hon kommer hem, eller är det ett dåligt tecken på svartsjuka? Hur är det bästa sättet att fråga något sånt?

Det beror helt på vilket sätt du säger det. Om du är omtänksam mot hennes eget bästa i första hand så ser hon det nog inte som något illa. Om du är grinig och frågar vad fan hon gjort, så lär hon ta avstånd. I vilket fall borde du berätta om dina känslor och se om det leder någon vart. Det är helt meningslöst att leva med ovissheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ni har sagt, uttryckligen, att ni inte har något monogamt förhållande.

Eftersom det är målet med att vi träffas, dvs att få det att fungera och bli tillsammans (har vi också pratat om) så skulle jag se det som ett svek mot det gemensamma målet ifall något sånt skulle hända.

Ungefär som om ett fotbollslag har som gemensamt mål att vinna matchen. Men sen får en spelare en muta (kåthet) och gör 3 självmål... och förväntar sig att övriga spelare ska förlåta honom och fortsätta mot det gemensamma målet istället för att byta ut honom.


   
SvaraCitera

Enfråga:

Eftersom det är målet med att vi träffas, dvs att få det att fungera och bli tillsammans (har vi också pratat om) så skulle jag se det som ett svek mot det gemensamma målet ifall något sånt skulle hända.

det där är ju helt enkelt osant. det vore på en vanlig grad av idioti att förvänta sig monogam tvåsamhet om ni inte sagt något alls om saken, men nu har ni uttryckligen sagt att ni inte är i någon typ av förhållande överhuvudtaget, vilket är idioti på en alldeles extraordinär nivå. att du överhuvudtaget startar den här tråden är avsevärt mycket värre än om hon skulle ligga med något random.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Findus:

Men nu spekulerar jag bara.

Har också funderat på det att hon troligtvis kommer säga det och avsluta det. Hon är en väldigt omtänksam och snäll tjej som bryr sig om hur jag mår. Jag tror inte att hon hade haft samvete att hålla det hemligt.

Jag tror inte att hon kommer göra något. Men tankarna finns där bak i huvudet ändå.

Äsch.. jag är nog bara lite löjlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

att du överhuvudtaget startar den här tråden är avsevärt mycket värre än om hon skulle ligga med något random.

Det är nog snäppet värre att du kommenterar den ifall den är så idiotisk.[y]


   
SvaraCitera

Enfråga:

Tycker ni att jag borde fråga henne om det hänt något på resan när hon kommer hem,

nja är tveksam, stör det dig sjukt mycket att hon kanske kan ha varit med andra så visst


   
SvaraCitera

Enfråga:

Det är nog snäppet värre att du kommenterar den ifall den är så idiotisk.[y]

nej. hade folk haft gott omdöme så hade jag kunnat strunta i att skriva något alls, men nu verkar folk vara av den felaktiga föreställningen att alla sociala interaktioner med någon som man attraheras av det minsta är en förpliktelse till monogam och absolut tvåsamhet, en yttring av idioti som bara förstärks när andra idioter bekräftar den.

har två personer uttryckligen sagt att de inte omfattas av några sådana förpliktelser så gör de inte heller det. så svårt är det inte att förstå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

har två personer uttryckligen sagt att de inte omfattas av några sådana förpliktelser så gör de inte heller det. så svårt är det inte att förstå.

Tack för din åsikt. Men jag föredrar att leva i en relation där man inte måste pränta in saker i huvudet på varandra för att kunna hävda det i en eventuell konflikt. Snacka om fyrkantigt...


   
SvaraCitera

Enfråga:

Tack för din åsikt. Men jag föredrar att leva i en relation där man inte måste pränta in saker i huvudet på varandra för att kunna hävda det i en eventuell konflikt. Snacka om fyrkantigt...

nej, du lever i en relation där din icke-flickvän säger att hon inte vill vara i ett monogamt förhållande med dig, och du tolkar det som att hon har förpliktelser mot dig och gör fel i att ligga med folk som inte är du.


   
SvaraCitera

Enfråga:

föredrar att leva i en relation där man inte måste pränta in saker i huvudet på varandra

Beror det på att det är lättare när du helt enkelt kan ignorera att hon försöker pränta in i huvudet på dig att ni inte har ett förhållande? Eller finns det någon annan anledning till att du vill kunna starta konflikter där du kan anklaga henne för att brutit löften som hon aldrig kommit med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

och du tolkar det som att hon har förpliktelser mot dig och gör fel i att ligga med folk som inte är du.

Nej, jag frågade om jag kunde förutsätta att hon inte gjorde det.

Vet inte i vilket fjortis-fråga-chans-förhållande du lever i eller förväntar dig i framtiden. Men jag kommer aldrig någonsin säga:
- Nu är vi tillsammans och du har förpliktelser till mig

Det kommer helt naturligt med tiden.

Om den jag träffar ej är av samma tankar så är den helt enkelt inget för mig.


   
SvaraCitera