Aviseringar
Rensa alla

Dela in en extern hårddisk i två partitioner?


Ämnesstartare

Har en seagate på 1TB som jag skulle vilja dela upp i två partitioner men hur gör jag detta?


   
Citera
Åtta

Jag vet inte om det finns någonting direkt inbyggt i ditt OS för att partitionerna upp en hårddisk i flera partitioner, men om inte så kan du ladda ned GParted och använda för att partitionera den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller så gör man bara 2 mappar, skitenkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

partitioner

Antar att du kör Windows.
Högerklicka på den här datorn och välj "manage" (i engelsk version). Sedan finns det "disk management" där.
Windows har en utmärkt inbyggd partitionshanterare...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Högerklicka på den här datorn och välj "manage" (i engelsk version). Sedan finns det "disk management" där.
Windows har en utmärkt inbyggd partitionshanterare...

använder windows vista.

ok tryckte på hantera och sedan diskhantering. hur går jag tillväga sen. ska jag krympa volymen eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Eller så gör man bara 2 mappar, skitenkelt.

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Eller så gör man bara 2 mappar, skitenkelt.

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

nej

Jo, man högerklickar, klickar på "nytt" sedan "Mapp". Upprepa och du har 2 mappar.


   
SvaraCitera
Tyrael

Underlig:

Jo, man högerklickar, klickar på "nytt" sedan "Mapp". Upprepa och du har 2 mappar.

Mappar kan man ta bort, inte partitioner. Inte lika enkelt iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

ok tryckte på hantera och sedan diskhantering. hur går jag tillväga sen. ska jag krympa volymen eller?

Jepp, först krymper du den som finns. Av det "döda" utrymmet som bildas kan du sedan skapa en ny partition.
Jag tror det är bra och köra defrag först och gör säkerhetskopior på det viktiga du har ifall att...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Mappar kan man ta bort, inte partitioner. Inte lika enkelt iaf.

Men vafan ska du ta bort mappen för när du behöver den? :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Jepp, först krymper du den som finns. Av det "döda" utrymmet som bildas kan du sedan skapa en ny partition.
Jag tror det är bra och köra defrag först och gör säkerhetskopior på det viktiga du har ifall att...

nej de e lungt. hårdisken är ny och jag behöver en annan partition för att formatera den till en WBFS så att jag kan synkronisera den med wiit[wink]

250 GIG räcker men fan va lånt tid det tar. bara 10% än så länge[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

WBFS så att jag kan synkronisera den med wiit

Fräsigt!

noboundaries1:

250 GIG räcker men fan va lånt tid det tar. bara 10% än så länge[n]

Hm, tycker det inte borde ta så lång tid om du bara ska göra två partitoner på en tom disk. Well, jag har aldrig partitionerat en så stor. [smile]


   
SvaraCitera
Tyrael

Underlig:

Men vafan ska du ta bort mappen för när du behöver den? :s

Man kan råka. [smile] Varför i helvete tror du att det en partitionshanterare överhuvudtaget?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Man kan råka. Varför i helvete tror du att det en partitionshanterare överhuvudtaget?

Ingen aning, hörde talas om ordet idag, har ej bildat mig en uppfattning ännu.


   
SvaraCitera