Aviseringar
Rensa alla

Demokratin.


Ämnesstartare

Templar:

Vad orättviss jag är, jag har ju glömt att fråga dig. Om demokratin är så bristande eftersom alla inte får vara med och bestämma om allt. Hur insatt är du och din familj in politik? Skulle det fungera om vi satte in direktdemokrati nu på en gång, om man utgår från hur insatta din omgivning är?

Min familj är nog så insatt. Vad jag vet så skuylle de felsta inte rösta pga ointresse/ bristande ork. Då fick de engarade bestämma. Men som sagt helst en fungerande(läs fungerande) diktatur/monarki. Jag engagerar mig såpass politiskt det nu är möjligt härikring. Oftast inte mer än att sprida propaganda på skolan till de 95% av skolans ungdomar som är genuint ointresserade av politik men som dock kommer rösta på socialdemokraterna eller sverigedemokraterna nästan allihop. Piratpartiet icke att förglömma.


   
SvaraCitera

EkarN du har förlorat mig på en punk. Du tycker att våran demokrati är bristande och som du säger "en ridå för att dölja för folket att de egentligen inte har något att säga till om" (vilket jag finner är felaktigt). Så istället vill du införa diktatur/monarki. Hur skulle det möjligtvis kunna förbättra vårt samhälle om man tar bort den makt som folket ändå har? (Låter intressant, jag har aldrig hört någon som förespråkar diktatur innan [smile])

____:

Demokrati påminner mer om melodifestivalen än en seriös urvalsprocess utav ledarskap.

Inte demokratin i sig, men det är sant att väljare börjar bli lata när det kommer till att faktiskt lära sig och förstå skillnaderna mellan de olika partierna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Templar:

Inte demokratin i sig

Jo demokratin i sig. Skillnaden mellan de partier som det är "acceptabelt" att rösta på är ungefär lika stor som skillnaden mellan Carolas och Lena PH:s musik.


   
SvaraCitera

____:

Jo demokratin i sig. Skillnaden mellan de partier som det är "acceptabelt" att rösta på är ungefär lika stor som skillnaden mellan Carolas och Lena PH:s musik.

Det vill säga en ganska stor skillnad för alla som är musikintresserade.
Och åter igen, inte demokratin i sig, hur det svenska folket väljer... ja kanske. Hur de politiska partierna idag ser ut... du kan ha en liten poäng där. Men själva demokratin, folkets rätt att vara med och styra... nae det håller jag inte med om.
Men jag skiljer på termen demokrati och de parti vi har. Anser att det är två olika saker...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sverige är en skendemokrati.


   
SvaraCitera

No Pasaran:

Sverige är en skendemokrati.

Och ditt förslag till förbättring är?...
Sveriges demokrati är inte perfekt men tills någon kan komma med ett bättre system så måste vi behålla vad vi har. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Templar:

Och ditt förslag till förbättring är?...

Göteborgs unga Marxister, GUM.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Templar:

Så istället vill du införa diktatur/monarki. Hur skulle det möjligtvis kunna förbättra vårt samhälle om man tar bort den makt som folket ändå har? (Låter intressant, jag har aldrig hört någon som förespråkar diktatur innan )

Jag menade att parlamentarisk demokrati är hyckleri. Det är inte vad det utger sig för att vara.

Templar:

Låter intressant, jag har aldrig hört någon som förespråkar diktatur innan

[y]


   
SvaraCitera

EkarN:

Jag menade att parlamentarisk demokrati är hyckleri. Det är inte vad det utger sig för att vara.

Vad är det den utger sig för att vara? Oftast är det mer så att folk missuppfattar vad den är och blir plötsligt helt chockade när de upptäcker att de måste kämpa lite för att göra sin röst hörd. Men kan du ge något exempel där den parlamentarisk demokrati har utgett sig för att vara något annat än vad den är?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Templar:

Vad är det den utger sig för att vara? Oftast är det mer så att folk missuppfattar vad den är och blir plötsligt helt chockade när de upptäcker att de måste kämpa lite för att göra sin röst hörd. M

Den är inte en organisation som gemene man kan påverka annat än med sin lättköpta röst utan de med kontakter och/eller pengar styr.

Templar:

Men kan du ge något exempel där den parlamentarisk demokrati har utgett sig för att vara något annat än vad den är?

Hur menar du nu?


   
SvaraCitera

EkarN:

Hur menar du nu?

Ja du påstår om jag uppfattat dig rätt att någon eller något har givit dig en felaktig bild av vad parlamentarisk demokrati är. Och då undrar jag vart du fått det ifrån.

Templar:

EkarN:Det är inte vad det utger sig för att vara.

Det är dina egna ord, och då frågar jag vad är det den utger sig för att vara?

EkarN:

Den är inte en organisation som gemene man kan påverka annat än med sin lättköpta röst utan de med kontakter och/eller pengar styr.

Min syster fick igenom en lokal förändring (tänker inte gå in på vad, och nej hon är verkligen inte intresserad av politik) genom att ta kontakt med en minister. Jag vägar påstå att man som vanlig medborgare kan påverka mer än vad du tror.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Templar:

Ja du påstår om jag uppfattat dig rätt att någon eller något har givit dig en felaktig bild av vad parlamentarisk demokrati är. Och då undrar jag vart du fått det ifrån.

FRA-frågan är ett bra exempel. All denna jävla skit som svenska skattepengar slösas på trots att de flesta inte vill eller vet något om det.

Templar:

Det är dina egna ord, och då frågar jag vad är det den utger sig för att vara?

Folkets vilja. Jag bryr mig inte så mcyket om just det men det är hyckleri vilket jag stör mig på.

Templar:

Min syster fick igenom en lokal förändring (tänker inte gå in på vad, och nej hon är verkligen inte intresserad av politik) genom att ta kontakt med en minister. Jag vägar påstå att man som vanlig medborgare kan påverka mer än vad du tror.

Det är väldigt viktigt att du går in på vad. Undantaget som bekräftar regeln. Min syn av politiker på minister och riksdagsnivå är att de är högdragna och i riksdagsmännens fall ofta inkompetenta.


   
SvaraCitera

EkarN:

Folkets vilja. Jag bryr mig inte så mcyket om just det men det är hyckleri vilket jag stör mig på.

Vad jag kan märka är det mer du som saknar förståelse för vad parlamentarisk demokrati betyder, mer än att samhället ska ha försökt ge någon glorifierad bild av den.

EkarN:

Det är väldigt viktigt att du går in på vad. Undantaget som bekräftar regeln. Min syn av politiker på minister och riksdagsnivå är att de är högdragna och i riksdagsmännens fall ofta inkompetenta.

Jag tänker inte göra det utan hennes samtycke. Och då är frågan vilka riksdagsmän du har träffat. De jag har pratat med har inte alls givit mig den uppfattningen. Inte heller fick jag det intrycket av exempelvis Jan Björklund när jag hade det gyllene tillfället att få prata och ställa frågor till honom.

Jag hade gärna diskuterat andra former av demokrati och varför just den form vi har nu är bäst passande för vårt samhälle. Men då du förespråkar diktatur känns det nästan onödigt...


   
SvaraCitera

EkarN:

FRA-frågan

Att majoriteten i en direkt demokrati skulle fatta sitt beslut baserat på sitt egenintresse att fortsätta med illegal nedladdning ser jag som ett bra exempel på fördelarna med just parlamentarisk demokrati.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elmo:

Att majoriteten i en direkt demokrati skulle fatta sitt beslut baserat på sitt egenintresse att fortsätta med illegal nedladdning ser jag som ett bra exempel på fördelarna med just parlamentarisk demokrati.

Vad har illegal nedladdning(som jag är emot) med FRA-lagen att göra? Epic fail.


   
SvaraCitera