Aviseringar
Rensa alla

Demos som är bättre än slutprodukten!


Ämnesstartare

Hur i helvete lyckas man med att fördärva en demo? Hade stora förväntningar på ett band som heter Engel efter att ha hört denna demo för ett par år sedan:

Engel gjorde om den till:

Hur i helvete?! Är enligt mig sjukt mycket sämre!

Samma med Damien Rice demo av låten 9 Crimes.

http://www.thedopestop.com/2010/07/damien-rice-9-crimes-demo.html (Hittade ej på tuben då WMG är gay, men går att lyssna på den här).

Slutprodukt

Någon som har fler exempel där demon är bättre än slutprodukten?


   
Citera
Ämnesstartare

Winnerbäcks demo-versioner av mer än vad jag har samt alla vägar har sitt pris är ju mycket bättre, bättre text tillochmed.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla vägar har sitt pris är så jävla störtskön!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Såg Engel live för kanske 4 år sedan, somnade på första raden. Nu var jag iofs trött, men så tråkigt var bandet ändå.

Budolicious:

alla vägar har sitt pris

Tycker faktiskt albumversionen är bättre än demon. Ingen av dem är dåliga, men gillar albumversionen bättre. Mjukare ljud.

Nina Rochelle's demolåt Hororna i Malmö har iofs inte gjorts i studioversion, men den är bättre än allt annat som bandet gjort på sina album så det kanske räknas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Tycker faktiskt albumversionen är bättre än demon. Ingen av dem är dåliga, men gillar albumversionen bättre. Mjukare ljud.

Du kan vara mjukare. Nä, men det är mest texten som gör den bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Du kan vara mjukare. Nä, men det är mest texten som gör den bättre

Word. Om jag inte minns fel. [blush]

Sedan så är kents demos sjukt bra, men det hela beror på vad jag är på för humör. T.ex. saker man ser demon är asbra. [love] Eller socker. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Libertines demos var på många sätt bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en vanligt förekommande sak inom musikindustrin är att skivbolagsfolk får en produktionsdemo, ger grönt ljus för produktionen, och ett halvår senare får ett promoex av slutprodukten, och anmärker på att demon var bättre. detta är lite regel snarare än undantag, och beror på att de vant sig vid hur det "ska" låta. kvalitet är långt ifrån alltid en faktor. detta är anledningen till att vissa band/producenter osv inte låter folk lyssna på ofärdiga versioner/produktioner.

ett uppenbart undantag är kent - din skugga. den är rent objektivt sett bättre på demon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar båda versioner men föredrar demo.


   
SvaraCitera