Aviseringar
Rensa alla

Den parlamentariska situationen efter valet


grym
 grym
Ämnesstartare

Om nu detta blir valresultatet (vilket jag tror är realistiskt) hur kommer egentligen nästa regering se ut tror ni?

Centern och Liberalerna har sagt tvärnej till att ta stöd av SD och det tror jag att dom håller fast vid. Vänsterblocket är ju totalt kört och då är det bara Moderaterna och KD kvar. Tror ni dessa kan göra någon deal tillsammans med SD eller kommer det bli någon nytt som liknar DÖ?

Eller kanske det blir S+MP+C+L ?

Opinion_YouGov_augusti_2018.png


   
Citera

Alla allianspartier är överens om att det ska vara en allians-regering. C har sagt tvärnej till både S och SD. M PÅSTÅR att man inte kommer sammarbeta med SD och att tidigare närmande bara varit missförstånd, men jag skulle kunna slå vad om att det blir ett M+SD-samarbete och då är frågan vilka allianspartier som kommer att ställa sig hur till detta.

Det kan också bli så att om M håller sig till att vägra SD så kan det bli allians-styre på S-budget pga detta uttalande (vilket jag också tycker verkar högt troligt med tanke på att han trollat S på samma sätt dom senaste fyra åren).

Hjärta


   
SvaraCitera

Det blir bara massa käbbel


   
SvaraCitera

Det kommer bli en röra och ingenting kommer att förändras oavsett hur röran ser ut


   
SvaraCitera

KD kommer inte åka ur riksdagen och folk kommer att överge F!. S har sagt att de tänker fälla den regering som dem inte är med i och dem vägrar skapa regering med M. Skulle M, KD och SD skapa en regering skulle det kunna fungerna, jag tror inte resten röstar emot dem faktiskt. Det kan vara så att S, C, L och MP (om de blir kvar i riksdagen) och kanske öven V skapar en regering är en möjlighet.


   
SvaraCitera

Inte Jung:
Det kommer bli en röra och ingenting kommer att förändras oavsett hur röran ser ut

Tumme upp
Så jävla sant. 🙁


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Det kan vara så att S, C, L och MP (om de blir kvar i riksdagen) och kanske öven V skapar en regering är en möjlighet.

Tror inte på detta då Lööf är emot både Löfven och något annat än en alliansregering (enligt egen utsago till medier). Frågan blir om hon är mest emot Löfven och något annat än en alliansregering eller indirekt regera med hjälp av SD (pga SD+M)...

Hjärta


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:
Det blir bara massa käbbel

Haha så jävla sant. Far åt helvete med dig, Käbbel-Stefan XD


   
SvaraCitera

Storchen84:

Tror inte på detta då Lööf är emot både Löfven och något annat än en alliansregering (enligt egen utsago till medier). Frågan blir om hon är mest emot Löfven och något annat än en alliansregering eller indirekt regera med hjälp av SD (pga SD+M)...

Hjärta

Hon har ju sagt att hon inte är beredd att skapa en Alliansregering där SD ingår eller är i samarbete med. Hon har sagt att om Alliansen blir större än de Rödgröna kommer man vilja bilda en Alliansregering, blir det inte så dvs att de Rödgröna blir större har hon sagt att hon tänker bilda regering med S, det har L också sagt. Men som sagt vi får se hur det blir, antinge det eller så kanske M, KD och SD bildar regering.


   
SvaraCitera

Det kommer bli en DÖ 2.0 eftersom sjuklöver inte går att lita på överhuvudtaget. 


   
SvaraCitera

Okej, detta är ett halvallvarligt förslag men allt skulle bli enklare om man bara gjorde så att de två största partierna var de enda partier som fick rösta i riksdagen. På så sätt skulle vi ha en riksdag med bara S och M eller S och SD. Då blir det lättare att regera.

Alla andra partier skulle kunna sitta där och argumentera för sitt parti utan att få rösta för/emot motioner och propositioner.


   
SvaraCitera

Inte Jung:
Det kommer bli en röra och ingenting kommer att förändras oavsett hur röran ser ut

Detta dessvärre.

Men vad avser röran, så skulle jag inte lita på att Uffe inte kommer röra SD. Han är inte pålitlig för fem öre och allt "vägra SD"-pea cocking nu inför är bara för att stärka alliansen, efter valet kommer det låta annorlunda (han har ju dessutom mer eller mindre sagt att han inte utesluter en renodlad M-regering stödd av SmutsDrittarna). Meme-M står ju onekligen rätt nära nazi-SD och väljarna rör sig fritt däremellan likt den fria elektronmodellen, så ett samarbete däremellan är ju mer troligt än Hitler+S tex. Ni får tänka på att löften är värda noll i politikens värld, en M+SD-regering hade upprört etablissemangsmedia i typ en vecka sen hade saker varit som vanligt igen, Uffe kan rationalisera det på en massa olika vis och komma undan med det. "Vi måste ta ansvar för Sverige" etc. När väl någon öppnar floodgatesen vetetusan vilka samarbeten som skulle kunna uppstå egentligen. Men Adolf kommer knappast gå med på att släppa in något annat alliansparti i den oheliga enigheten.


   
SvaraCitera

Om man analyserar skillnaderna från förra valet 2014 så ser man snabbt att S har minskat dramatiskt och även M har minskat medans SD har ökat dramatiskt. Frågan är då varifrån SD får sina röster? Mest från S eller från M? Många S-röstare har gått över till V samt till SD. Det är därför enl prognosen ovan V har ökat till drygt 9%. Många M-röstare har likaså gått över till SD.
Enligt vissa statsvetare så beror S stora fall på att S riktiga kärnväljare sedan årtionden tillbaka helt enkelt har gått ur tiden medan partiet inte har fyllts på lika snabbt (kanske inte alls) med yngre förmågor.

En trolig regering? Det optimala för mig som SD-röstare vore SD + M med lite uppbackning av KD. Vill sedan C + L hänga på tåget så är det upp till dom.

Ärligt talat tror jag inte ens att S-röstare vill ha tillbaka Löfven. Han har gjort alldeles för många fel vad beträffar massinvandringen av muslimska araber och afrikaner senare år. En regering bestående av S + V + MP verkar totalt utesluten då V tycker att S håller på att bli ett borgerligt parti. För V anses ju borgerlighet värre än satan och helvetet ackumulerat.


   
SvaraCitera

miss chris: med lite uppbackning av KD

ja jävlar vad KD smutsat ner sig hahahh. Riktiga rasister är de, de har dissat både genustramset och mångkulturen 😀 fyfan asså


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Hon har ju sagt att hon inte är beredd att skapa en Alliansregering där SD ingår eller är i samarbete med.

Det är denna bit som konfunderar mig, för på samma sett har jag sett henne stå framför en kamera och säga att hon absolut har för avsikt att avsätta Löfven och att man går in för en allians-regering, så återigen som sagt - vad väger tyngst för Lööf?

Ska se om jag hittar Lööfs uttalanden (filmklipp) om S, SD och avsikt för alliansregering.

Jag hade velat se fyra år till av åsnessons trollande. Han trollade S och få verkar fatta att det är därför det gått som det gjort. Nu har han "hotat" med att göra samma sak mot M. Fan vad jag hade velat se detta. Jag tror inte för fem öre att Kristersson inte kommer röra SD - men önska kan man.

Hjärta


   
SvaraCitera