Aviseringar
Rensa alla

Den rikaste procenten människor äger snart hälften av världen


Ämnesstartare

Anura:

det är ju snack om kapitalism :p

Anser att statliga alternativ inom skola, sjukvård, tandvård etc skall föreligga, finansierat av skatter. however, de rika skall ej straffbeskattas, känner snarare att de som tjänar över en viss summa skall beskattas en mindre procentenhet eftersom att det blir mer pengar. Det spelar ingen roll hur fattig eller rik man är, menar på att alla skall beskatta samma summor, det är rättvisa, inte att ta från de rika och ge till de fattiga..  


   
SvaraCitera
Kudhos

Har man pengar så har man ju förmågan att få det att växa. 

Inte så konstigt. 


   
SvaraCitera
Exner

Gamlefarbror Pastill:
jaja men är representationen jämn? det är ju det viktiga 😛 riktiga orättvisor bleknar i jämförelse!

9LlJknq.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De tillgångar (mätt som värde i $) går ju till att skapa dina och mina konsumtionsvaror. Det orättvisa i sammanhamget är snarare rika konsumtionssamhällen vs fattiga samhällen, dvs medelklass vs fattiga. Inte miljardärer vs fattiga.

Zymba:
Helt skevt. Tycker självklart att världen behöver bli rättvisare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:
Okej

Bra, nu vet du. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk borde fokusera mer i hur konsumtionen är fördelad än hur aktier, företag, värdepapper osv är fördelade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mm tack för upplysningen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vsg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: NEJ

Jag ska bli en av dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:

Genomtänkt analys där, men det är varken deras pengar eller resurser.

kakakaka:

Genomtänkt analys där, men det är varken deras pengar eller resurser.

Ni tillhör världens 10% rikaste. Varför skänker ni inte massa pengar för? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: om någon sitter inne på 100 miljarder kronor är väl inte det i sig ett problem. om det däremot finns så stort kapital som inte gör något samhällsnyttigt, då är det ett problem. egentligen så ser jag inte något fel i att privatpersoner förfogar över omfattande resurser, det viktiga är vad för samhällsnytta som produceras. den mängden pengar ligger ju sällan på ett räntekonto.det sagt, skulle vi expropriera de rikaste 80 personernas tillgångar och investera dem mot energiteknik, att bygga hus och att föda världens fattiga, bygga infrastruktur osv, så skulle vi nog kunna kosta på oss ett rätt stort byråkratiskt svinn innan utfallet är sämre än idag.

Problemet är att rika har en tendens att spendera mycket pengar på exklusiva saker, jag ser ingen större samhällsnytta i att skapa och köpa exklusiva ting. Jag tror att dessa pengar bättre hade kunnat användas som samhällsnytta till de som behöver vård, och andra hjälpmedel för att klara sig bättre i samhället och därmed tillföra något till samhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Jag ska bli en av dom.

Och jag ska rösta för att du ska beskattas mer.


   
SvaraCitera
Kudhos

aristoteles:

Jag ska bli en av dom.

me too bro


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Varför ska min livsstandard sänkas när jag inte ens är miljonär, när det handlar om världens 80 rikaste personer?

Det där var mer av en fråga för att avgöra om man hycklar eller inte. Det är lätt att vilja ta någon annans pengar och sänka deras livsstandard men jag undrar hur många som är villiga att sänka sin egen standard. Om vi ska hjälpa de fattiga i världen behöver alla göra det annars blir det orättvist att ta pengar enbart från de rika.


   
SvaraCitera