Aviseringar
Rensa alla

den sämsta musiken


Ämnesstartare

df rqp: 2001

Hemskt år.
Var verkligen ingen space odyssey


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1998


   
SvaraCitera

Aaron:

Nix 80-90 tals ljudet rock och metal) är bättre eller är lika bra och låter lika bra speciellt på vinyl . Idag är musik förstärkt och inte tala om loudness/ mixad och väldigt komprimerad ^^ 

Ja, för all musik idag är gjord på samma sätt. Ehhhhhhh


   
SvaraCitera

Aaron:

Nix 80-90 tals ljudet rock och metal) är bättre eller är lika bra och låter lika bra speciellt på vinyl . Idag är musik förstärkt och inte tala om loudness/ mixad och väldigt komprimerad ^^ 

Mainstream musik fanns ju då också. Mycket av musiken på 80talet låter ganska komprimerad och stelt. Det danska black metal bandet hade underbart trumljud på deras skivor som kom 1982,83 och 84. Sångaren gjorde sedan solokarriär, med hemskt trumljud.

Det andra exemplet låter väldigt komprimerat. Och idag finns det många band som har old school ljud och inte kör med mycket loudness i mastringen. 


   
SvaraCitera

Jag kan komma på bra låtar och album som släppts under nästan alla de där åren förutom 1944.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaron:

Nix 80-90 tals ljudet rock och metal) är bättre eller är lika bra och låter lika bra speciellt på vinyl . Idag är musik förstärkt och inte tala om loudness/ mixad och väldigt komprimerad ^^ 

vadå nej. tekniken är typ 1000 gånger bättre idag. jag vet, för jag använder den. vad du hört från någon annan som också saknar koll och som du väljer att upprepa är ovidkommande. omvandlare är 1000 gånger bättre, monitorer är 100000 gånger bättre, och multitrackingmöjligheter går inte ens att jämföra. dynamikverktyg har blivit bättre (störst skillnad bland typ multibandskompressorer och limiters), och vi har lärt oss hur man bygger vettiga kontrollrum för mixande. ingen aspekt av musikproduktion idag är sämre än för 30 år sen. att du lyssnar på kass musik är inte ett argument för något annat.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

vadå nej. tekniken är typ 1000 gånger bättre idag. jag vet, för jag använder den. vad du hört från någon annan som också saknar koll och som du väljer att upprepa är ovidkommande. omvandlare är 1000 gånger bättre, monitorer är 100000 gånger bättre, och multitrackingmöjligheter går inte ens att jämföra. dynamikverktyg har blivit bättre (störst skillnad bland typ multibandskompressorer och limiters), och vi har lärt oss hur man bygger vettiga kontrollrum för mixande. ingen aspekt av musikproduktion idag är sämre än för 30 år sen. att du lyssnar på kass musik är inte ett argument för något annat.

Det finns absolut delar av musikproduktion som är sämre idag. Fel teknik på fel musik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är mycket musik som lider av loudness war eller vad man vill kalla det, ja

tålde själv inte maxad musik förr men nu tycker jag att det kan göras bra det också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget Namn:

Det finns absolut delar av musikproduktion som är sämre idag. Fel teknik på fel musik.

det finns inga delar inom den tillgängliga tekniken som är sämre. och det är lustigt när folk gnäller över överkompression och hänvisar till vinyler, med ett dynamiskt headroom på typ inget alls, och musik som är inspelad med rörutrustning som komprimerar allt i varje steg, och sen mixat i ett par jävla yamaha ns10. lyssna på en akustisk gitarr som är inspelad idag och en som är inspelad på 80-talet och kom sen och säg att något alls var bättre då.


   
SvaraCitera

df rqp:
det är mycket musik som lider av loudness war eller vad man vill kalla det, ja

tålde själv inte maxad musik förr men nu tycker jag att det kan göras bra det också

Tycker att det är så jobbigt. Lyssnar du på Black Sabbath? Deras nya album är hemskt mastrat. Får fan ta en paus mitt i för att vila öronen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget Namn:

Tycker att det är så jobbigt. Lyssnar du på Black Sabbath? Deras nya album är hemskt mastrat. Får fan ta en paus mitt i för att vila öronen.

lyssnar på 'paranoid' och 'planet caravan' enbart, tycker bandet har sugigt länge nu. visst e ja cool.

kan tänka mig att det låter vämjeligt, ungefär som den där metallicaskivan för ett par år sedan.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

det finns inga delar inom den tillgängliga tekniken som är sämre. och det är lustigt när folk gnäller över överkompression och hänvisar till vinyler, med ett dynamiskt headroom på typ inget alls, och musik som är inspelad med rörutrustning som komprimerar allt i varje steg, och sen mixat i ett par jävla yamaha ns10. lyssna på en akustisk gitarr som är inspelad idag och en som är inspelad på 80-talet och kom sen och säg att något alls var bättre då.

Nej Gud. Självklart så är verktygen idag betydligt mer exakta, mer kompatibla och ger renare ljud. Visst innebär dynamiskt headroom hur stark en signal kan bli innan den distar? Isåfall har du återigen rätt. Modern teknik låter rent och distar inte. Men musik som är inspelad, mastrad och släppt på vinyl låter mer dynamisk och har ett "naturligare" ljud. Blev slagen när jag la Judas Priest - Sin After Sin på skivtallriken och hörde ett naturligt och dynamiskt ljud. Om än lite knaster och lätt dist. Men allt handlar väl om vad man är ute efter? Notera att jag bara håller på med detta på liten hobbynivå. Spelar in musik hemma och lyssnar mycket på det. Är väl egentligen inte audiofil direkt, men "dåligt" ljud stör mig. 


   
SvaraCitera

df rqp:

lyssnar på 'paranoid' och 'planet caravan' enbart, tycker bandet har sugigt länge nu. visst e ja cool.

kan tänka mig att det låter vämjeligt, ungefär som den där metallicaskivan för ett par år sedan.

Fedt cool. Well, allt fram till Headless Cross är jävligt bra. Ja du, den där Metallica skivan vill jag inte höra igen. Samma producent som nya Black Sabbath.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sugigt, vad är det för stavning? måste sova nu det var länge sedan. off topic god natt

Inget Namn:

Fedt cool. Well, allt fram till Headless Cross är jävligt bra. Ja du, den där Metallica skivan vill jag inte höra igen.

fångas inte riktigt av deras malande riffbaserade grejer, det där typiska sabbath-soundet. sleep förfinade det till sådan grad att originalet blev överflödigt, typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: 1944

Mycket kommersiell, tillrättalagd dynga


   
SvaraCitera