Aviseringar
Rensa alla

Den stora konstmusiktråden!


Ämnesstartare

Jävla hipster

sry för ot


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dekadent:

Jävla hipster

vänta va? är man hipster för att man lyssnar på konstmusik? det har ju bara varit normen fram till för 100 år sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

vänta va? är man hipster för att man lyssnar på konstmusik? det har ju bara varit normen fram till för 100 år sedan.

men vafan, feeda inte trollet då

okej då är du väl mainstream när du hänger bland 100+are men fortfarande hipster med oss andra, eller nåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dekadent:

okej då är du väl mainstream när du hänger bland 100+are men fortfarande hipster med oss andra, eller nåt.

koolt!

till dig förresten:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mmmm, trummor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fyfan [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

till dig förresten:

hahaha wtf [bigsmile]


   
SvaraCitera
ohjens

Birger:

hela hans dödsmässa är en enda gigantiskt studie i katarsis.

Ja! fick mig att inse vilket jävla stort geni Mozart är!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohjens:

fick mig att inse vilket jävla stort geni Mozart är!

Verkligen, är nog ett av mina absoluta favoritverk.

Kontrar tidigare Xenakis med Philip Glass, minimalism när den är som mest harmonisk:


   
SvaraCitera

Inom modernare konstmusik (främst inom elektronisk musik) är nog Kate Moon min absoluta favorit. John Cage är också rolig med hans Prepared Piano.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

hipster

Birger:

synd bara att den används alldeles för ofta i TV-sammanhang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

om vi utsätts för någonting ofta trubbas våra känsloreaktioner av. det är synd att de första associationerna av O fortuna man får kommer från filmtrailers och inte från det totala känsloutbrott som musiken faktiskt är.

överexponering är sällan bra när det kommer till saker som ska framkalla känslor.

dyngbög:

Kate Moon

har inte hört. några rekommendationer?

dyngbög:

John Cage är också rolig med hans Prepared Piano.

mm, cage är väldigt bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

visst:


   
SvaraCitera

Birger:

har inte hört. några rekommendationer?

Kolla upp deras soundcloud så får du en generell outline skulle jag säga, men deras sound är ganska mycket mer strukturerat och mindre experimentellt än för ca 5-6 år sedan. Svårt att hitta deras tidigaste grejer nu dock så det är inte lönt att leta.

Hela grejen är något slags konstprojekt, och som jag uppfattat det driver dom nuvarande trender inom elektronisk musik till sin ebb för att förlöjliga det.


   
SvaraCitera

dyngbög:

några rekommendationer?

låten "Dope" är väl mest karaktäristisk av deras tidigare sound, om du lyckas hitta den. Nu för tiden låter dom mest som låtarna "Drums Sing to Me" och "Tasty Tears"


   
SvaraCitera