Aviseringar
Rensa alla

Den stora marxist tråden


Ämnesstartare

Var Karl Marx ett geni eller en ond förtryckare? Jag skulle mena på att han för sin tid var en geni vad gäller sociologi! Att kunna urtolka makt strukturer var banbrytande på sin tid. Hur kommer det sig att det gick åt helvete i vissa kulturer? Vad var det som gick fel med sovjet? Vad var det som insperarde så många med hans texter?


   
Citera
Ämnesstartare

Ska du vara marxist nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svarat via pm. I denna tråd svarar jag på saker aktuellt för denna tråd. Tack [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Ska du vara marxist nu?


   
SvaraCitera
Exner

Vilken tror du var hans urpsrungs tanke?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marx revolutionerade sättet man läser historia på iaf, sedan finns det vissa drag av teologi kring hela marxismen vilket inte är så jävla smickrande för den kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner: hur menar du med ursprungstanke?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marxismen är väl det närmaste man komma när det gäller hur massorna intar sig i civilisationsmönstren, och konfliktera som uppstår i samband med dem. Jag gillar Marx tankar, men mer som kartritare över produktions och utvecklingsmönster genom historien än som ideolog. Jag har fått intrycket att Marx förmodligen inte ville/hade som mål att skapa en egen ideologi, utan medade snarare att revolutionen skulle uppstå automatiskt i en materialistisk dialektik, som en konsekvens av ett klassamhälle.


   
SvaraCitera

Asha:

urtolka

var vänlig förklara detta ord, hittar det ej i min saol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marx är lite som sociologins svar på Freud.

Återkommer när jag har läst Kapitalet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur skulle han kunna vara en förtryckare om han (såvitt jag vet) aldrig satt i någon maktposition?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image

Jag undersöker!


   
SvaraCitera