Aviseringar
Rensa alla

Den stora "utbildningstråden"


Ämnesstartare

Bell: Örebro universitet är sämst

Hah, jag hade funderat på Örebro. Tycker staden verkar mysig. Men då vet jag :>) 


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Greken:

Hah, jag hade funderat på Örebro. Tycker staden verkar mysig. Men då vet jag :>) 

Jaa, jag älskar staden! Det är lätt värt det.. Och du kanske tänkte gå ett program eller kurs som de faktiskt satsar påParty


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej

Jag vet att jag tar händelserna lite i förväg men skulle gärna vilja veta vad ni tycker. Jag tänker på vilket universitet jag ska välja, det närmsta universitet hos mig är Lund. Jag snackade lite med pappa och han tycker att jag bör välja Lund så jag bara kan pendla hemifrån. Det blir enklast för att jag ändå käkar hemma, har en egen "länga" så jag kan plugga ifred plus så behöver jag inte betala för att bo här. Sedan när jag blir utexaminerad så är jag också helt "fri" från skulder/lån. Fast samtidigt så skulle jag gärna vilja plugga i Göteborg eller Uppsala eftersom jag ändå planerar att flytta till en storstad så jag slipper vara Den Med Curlingföräldrar och lär mig ta mer ansvar etc. 

Vad tycker ni?

mvh fetaste i-landsproblemet : D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

s1cce:
Hej

Jag vet att jag tar händelserna lite i förväg men skulle gärna vilja veta vad ni tycker. Jag tänker på vilket universitet jag ska välja, det närmsta universitet hos mig är Lund. Jag snackade lite med pappa och han tycker att jag bör välja Lund så jag bara kan pendla hemifrån. Det blir enklast för att jag ändå käkar hemma, har en egen "länga" så jag kan plugga ifred plus så behöver jag inte betala för att bo här. Sedan när jag blir utexaminerad så är jag också helt "fri" från skulder/lån. Fast samtidigt så skulle jag gärna vilja plugga i Göteborg eller Uppsala eftersom jag ändå planerar att flytta till en storstad så jag slipper vara Den Med Curlingföräldrar och lär mig ta mer ansvar etc. 

Vad tycker ni?

mvh fetaste i-landsproblemet : D

Lund är ett toppuniversitet med Sveriges bästa studentliv (tillsammans med Uppsala). Vet inte vad du är ute efter men studentliv finns i princip inte i Göteborg eller Stockholm. Göteborg är dessutom ett sämre rankat universitet än Lund, Uppsala och Stockholm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

s1cce: Vad tycker ni?

Vore kul om du kom till Uppsala. Rodnar

Förstår om Lund är bekvämast dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken:

Lund är ett toppuniversitet med Sveriges bästa studentliv (tillsammans med Uppsala). Vet inte vad du är ute efter men studentliv finns i princip inte i Göteborg eller Stockholm. Göteborg är dessutom ett sämre rankat universitet än Lund, Uppsala och Stockholm.

Jaså, jag visste inte att Göteborg var sämre än de andra. Det blir väl Lund i vilket fall som helst, verkar vara en jättehård konkurrens med att bli antagen där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd:

Vore kul om du kom till Uppsala. Rodnar

Förstår om Lund är bekvämast dock.

=) 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

s1cce: erkar vara en jättehård konkurrens med att bli antagen där.

ambitiöst att du redan nu vet vad du vill plugga och har mål, de gör de lättare att få bra betyg! 🙂 Önskar att jag visste de när jag var yngre :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

ambitiöst att du redan nu vet vad du vill plugga och har mål, de gör de lättare att få bra betyg! 🙂 Önskar att jag visste de när jag var yngre :p

Haha problemet är att jag sätter mycket press på mig själv och sedan presterar dåligt i mitt tycke. Måste tare chill!! Fast jag vill anta att det blir bättre med åren. 

=) vad pluggar du? (om du vill svara) 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

s1cce: mycket press på

hehe, varför då? Det är väldigt mycket enklare när man vet vad man gör och varför man gör sakerna. T.ex. Varför du vill ha höga betyg för att de leder till den utbildning du vill gå på, då vet du hur mycket du behöver lägga på plugg eller inte lägga. Sånt visste jag inte när jag var yngre 🙁

Det behöver inte bli mer stressigt än vad du gör det. Blicka inte allt för långt i framtiden, så länge du har mål och vet vad du vill bli och varför du gör som du gör så kommer de att bli bra! 🙂 För att du behöver ju bara strukturera pluggandet egentligen. 

s1cce: vad pluggar du?

Just nu läser jag nationalekonomi en grundkurs på GU men skall läsa till maskiningenjör till hösten vilket är de jag vill plugga till! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

s1cce: aså, jag visste inte att Göteborg var sämre än de andra. Det blir väl Lund i vilket fall som helst, verkar vara en jättehård konkurrens med att bli antagen där.

Lund är det högst rankade "allmänna universitetet", alltså ett universitet som har utbildningar inom flera inriktningar. De högre rankade är nischade universitet som Karolinska, KTH, Handels.

Är såklart väldigt svårt att komma in i Lund, precis som i Uppsala, om man jämför med hur det är att komma in på Mittuniversitet, Högskolan i Dalarna eller liknande. Även om utbildningen bara är något bättre så är studentlivet som sagt extremt mycket bättre. Är väl typ; Uppsala/Lund, Linköping, Umeå och kanske Örebro som har något stort studentliv överhuvudtaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: hehe, varför då? Det är väldigt mycket enklare när man vet vad man gör och varför man gör sakerna. T.ex. Varför du vill ha höga betyg för att de leder till den utbildning du vill gå på, då vet du hur mycket du behöver lägga på plugg eller inte lägga. Sånt visste jag inte när jag var yngre 🙁

Det behöver inte bli mer stressigt än vad du gör det. Blicka inte allt för långt i framtiden, så länge du har mål och vet vad du vill bli och varför du gör som du gör så kommer de att bli bra! 🙂 För att du behöver ju bara strukturera pluggandet egentligen.

Brukar jämföra mig själv med mina kusiner som t.ex läser matte på en hög nivå men som samtidigt är ett år yngre än sina "klasskamrater" så blir väl det som triggar ens prestation-före-välmående 😀 men det är lugnt. Jag förstår vad du menar.

Men du pluggar ju ändå till maskiningenjör, måste man inte ha jättebra betyg till det? Fett duktigt ju! 

=) 

Anura: Just nu läser jag nationalekonomi en grundkurs på GU men skall läsa till maskiningenjör till hösten vilket är de jag vill plugga till! 🙂

Niiiicee, läste du natur på gymnasiet då? Eller är det teknik som gäller? Ska själv plugga EK 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Lund är det högst rankade "allmänna universitetet", alltså ett universitet som har utbildningar inom flera inriktningar. De högre rankade är nischade universitet som Karolinska, KTH, Handels.

Är såklart väldigt svårt att komma in i Lund, precis som i Uppsala, om man jämför med hur det är att komma in på Mittuniversitet, Högskolan i Dalarna eller liknande. Även om utbildningen bara är något bättre så är studentlivet som sagt extremt mycket bättre. Är väl typ; Uppsala/Lund, Linköping, Umeå och kanske Örebro som har något stort studentliv överhuvudtaget.

Ok

Men hur kommer det sig att Stockholm och Göteborg har dåligt studentliv? Är det för att Lund har flera inriktningar på utbildningarna = fler studenter eller? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara varit inne i Skövdes Högskola. Ser trist ut :s Fast svårt att känna den lila gemytliga känslan när man ej studerar där. 

Studentfesterna är dock OK. Så liten stad så man behöver inte vara student för att joina. Var på en sådan i lördags, var trevligt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OBS är alltså inte studerande om nu det var någon som ej förstod det. Men leker kunnig pga. tror mig ha erfarenhet från typ två studiebesök...:ppPpP


   
SvaraCitera