Aviseringar
Rensa alla

Den stora "utbildningstråden"


Greken: studentliv finns i princip inte i Göteborg eller Stockholm

Jo det finns. Att du inte vet om det är ju en helt annan femma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

s1cce: Brukar jämföra mig själv med mina kusiner som t.ex läser matte på en hög nivå men som samtidigt är ett år yngre än sina "klasskamrater" så blir väl det som triggar ens prestation-före-välmående 😀 men det är lugnt. Jag förstår vad du menar.

Aha! Då kan jag förstå det. Det är väl så också om ens föräldrar är väldigt högutbildade, det är förståeligt. Så länge man vet att man gör de för sig själv och VARFÖR är nog viktigast i slutändan 🙂

s1cce: Men du pluggar ju ändå till maskiningenjör, måste man inte ha jättebra betyg till det? Fett duktigt ju!

Jo, fan jag sökte till Chalmers men tror inte jag kommer in dit, får göra högskoleprovet igen! :p

s1cce: Niiiicee, läste du natur på gymnasiet då? Eller är det teknik som gäller? Ska själv plugga EK

Nja. jag läste samhäll-ekonomi på gymnasiet :p Men läste ett tekniskt basår nu senast hehe :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

s1cce: Men hur kommer det sig att Stockholm och Göteborg har dåligt studentliv? Är det för att Lund har flera inriktningar på utbildningarna = fler studenter eller?

Det är typ storstäder, och det är mer splittrat, få studenter som har flyttat dit tänker jag. Fler som väljer att bo kvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory: Jo det finns. Att du inte vet om det är ju en helt annan femma.

Sthlm och Gbg är kända för sitt usla studentliv eftersom att städerna är så pass stora och många som studerar är ifrån respektive städer, så de har redan sina vänner och sitt umgänge på fritiden medans folk i Lund umgås med nya eftersom få känner någon sedan innan.


   
SvaraCitera

Greken: Sthlm och Gbg är kända för sitt usla studentliv eftersom att städerna är så pass stora och många som studerar är ifrån respektive städer

Att studentlivet skulle vara dåligt stämmer dock inte enligt egna erfarenheter och bekantas erfarenheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

s1cce: Men hur kommer det sig att Stockholm och Göteborg har dåligt studentliv? Är det för att Lund har flera inriktningar på utbildningarna = fler studenter eller?

Fast de blir vad man gör de till! 🙂 Om jag skulle välja skulle jag bo i Göteborg! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory: Att studentlivet skulle vara dåligt stämmer dock inte enligt egna erfarenheter och bekantas erfarenheter.

Lucky you.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: Aha! Då kan jag förstå det. Det är väl så också om ens föräldrar är väldigt högutbildade, det är förståeligt. Så länge man vet att man gör de för sig själv och VARFÖR är nog viktigast i slutändan 🙂

Exakt!!

Anura: Jo, fan jag sökte till Chalmers men tror inte jag kommer in dit, får göra högskoleprovet igen! :p

Ojoj, lycka till! Hoppas d går vägen!

Anura:

Fast de blir vad man gör de till! 🙂 Om jag skulle välja skulle jag bo i Göteborg! 🙂

Älskar Göteborg! Verkligen en av de bästa städerna jag besökt, ska faktiskt dit på lördag och om shatter + reto kan så ska jag hänga med dem i någon timme. Om det blir av och om du inte har något viktigare att göra (haha) så får du mer än gärna hänga på =) 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

s1cce: Ojoj, lycka till! Hoppas d går vägen!

Tack fan! 🙂 Detsamma! 🙂 

s1cce: Älskar Göteborg!

gillar stämningen och allt i Göteborg :p Känns lite surt om man skulle flytta därifrån :p

s1cce: Om det blir av och om du inte har något viktigare att göra (haha) så får du mer än gärna hänga på

Jo fan, de skulle vara väldigt kul fan! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vill läsa parapsykologi, i vilka städer kan man d numera? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
vill läsa parapsykologi, i vilka städer kan man d numera? 

Här, är ett exempel. Lunds universitet bedriver åtminstone kurs(er?) i ämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vilka tider är föreläsningarna? hinner man med att arbeta under tiden man läser och bor där? tänker inte ta studielån 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mina högskolestudier är idag osäkra. Jag lär väl sluta med att ha 1000 kandidater och miljarder HP, för jag kommer aldrig komma att kunna bestämma mig för endast ett eller några få ämnen att studera. 

Vad som är klart för mig i dagsläget, dock, är att det siktas på en filosofi-kandidat i Oxbridge eller en liberal arts-utbildning med filosofi som "consentration"/major på Harvard. Har inte riktigt bestämt mig för vilket jag vill satsa på, men jag vet i alla fall med mig att jag vill slå på stort. Planerar min insats utefter det. På Oxford funderar jag mest seriöst på programmen PPE (Philosophy, Politcs and Economics) med inriktning politik-filosofi samt PPL (Philosophy, Psychology and Linguistics) med fokus på psykologi och filosofi. Det känns mest "mig" och är förmodligen det som kommer ge mig mest glädje. Kollar vi på Cambridge är jag definitivt mest sugen på deras treåriga filosofi-utbildning. Fördelen med denna är att jag kan fokusera helt och hållet på filosofin. Kanske är jag rädd att jag stänger in mig lite med bara det som ämne, dock. Jag vet inte, men jag har fortfarande tid att bestämma mig angående sådant.

Om detta inte skulle gå vägen, har jag en plan B. Det är att stanna i Sverige, flytta till Uppsala och studera på Uppsala universitet. Det känns som ett bra alternativ det också, om jag av någon anledning inte vill fullfölja plan A, eller om jag helt enkelt inte kommer in. På UU skulle jag främst plugga enskilda kurser, tänker jag mig. Jag skulle först och främst läsa alla kurser praktisk och teoretisk filosofi  (A-C 30hp/st). Sedan skulle jag väl mest för intressets skull läsa genusvetenskap, sociologi, (idé-)historia, psykologi, ekonomi och statskunskap - plus några andra naturvetenskapliga kurser så som kosmologi och astrofysik. Lite juridik var också inplanerat, då det är bra att ha koll på sådant där.

Jag väljer universitet efter olika faktorer. För mig är det viktigt med ett kvalitativt universitet som kan utmana mig och idka personlig utveckling. Det är den främsta och en av de tyngre faktorerna. Sedan har vi geografisk position; jag vill gärna kunna ha närhet till större städe, utan att behöva studera i en storstad. Jag uppskattar idyllen och gillar att kunna ta mig runt med fots mycket., vilket innebär att i alla fall Stockholm går bort. Lund och Uppsala samt Oxbridge passar mycket bättre för detta. Erbjuder universitetet/staden tillfredsställande sociala nöjen? Finns det möjlighet att ta del av kultur? Finns det möjlighet att ta del av mina intressen där? Men sedan har vi också välfärdsaspekten; jag vill veta att jag kan få stöd om något skulle hända. Jag vill känna mig trygg i att elevvården fungerar. Därför kollar jag ofta hur den har fungerat tidigare, på de universitet jag är intresserad av. Sedan har vi bostad. Kan man fixa en rimlig bostad? Vad skulle det kosta och under vilka villkor vore kan man bo i staden? Kanske främst av allt, måste högskolan i fråga erbjuda de kurser och/eller program jag vill läsa. Sedan är det väl en fråga om hur dyrt eller billigt det är att leva i universitetsstaden. Kostar det för mycket kanske det går ut över upplevelsen, eller helt enkelt gör det svårt att få ihop det.

Antagligen finns det flera aspekter jag har glömt, men det är väl min plan och lite av mina tankar.


   
SvaraCitera
Exner

Qulikilavisier: Jag skulle först och främst läsa alla kurser

bra avstavning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

bra avstavning

Glatt skålande

kommer förmodligen läsa alla kurser också, iofs Tardig

det är så roligt att veta saker!


   
SvaraCitera