Aviseringar
Rensa alla

Den uteslutande elitfeministen


sincan
Ämnesstartare

Den privilegierade elitfeminismen får mothugg. Håller ni med eller inte? Varför?
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/feministeliten-utestanger-oss-andra


   
Citera

Ska väl sägas att det skrivits bättre artiklar än denna. Den var riktigt slö och använde ett simpelt språk. Det enda som kunde gjort mig mer omotiverad till att läsa den vore ifall den vore författad av Svealand själv.

I sin korthet belyser artikeln hur feminism enligt den svenska modellen endast är en angelägenhet åt vita medelklasskvinnor och hur andra kvinnor, påfallande ofta invandrare, exkluderas ur den klubben för att de inte är "tillräckligt feministiska".

Med tillräckligt feministiska tolkar jag på graden utav hat och avog gentemot män, maskerat genom allehanda teorier (läs:patriarkat) till ursäkter för att spy ut den dynga män i normala fall skulle bli bötfällda för om de väljer att yppa i så mycket som en facebook-kommentar.

Artikelförfattaren som heter Lidija Praizovic har uppenbarligen fortfarande problem med att män har tillåtelse att känna sig kränkta. Men bara för att hon i samma veva väljer att klaga på blattekillar bland många grupper så tror hon säkert själv att hon distanserat sig tillräckligt från denna den vanligtvis så monotona svelandska falangen.

Sanningen är den att i slutändan handlar det bara om grader i helvetet. Hon är dålig, men inte lika dålig som svealand. Jag vill inte se något av alternativen och hade man varit tvungen att välja med kniven mot strupen hade man fortfarande passat. De är feminister båda två trots allt oavsett om den ena råkar vara finare än den andra. Så länge män eller mäns problem tas på allvar är du fortfarande en del av problembilden. Det räcker inte med att hata andra grupper vid sidan om också.


   
SvaraCitera

Adrig hört talas om människan förut.


   
SvaraCitera

Jag har inte tid att läsa, men efter lite skummande känns det som att jag kommer digga det där!


   
SvaraCitera

Det är lite synd att det där är som någon form av kronisk sjukdom som drabbar alla typer av rörelser.


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

Nachac:

Adrig hört talas om människan förut.

OT.

Dan_the_ironman:

Jag har inte tid att läsa, men efter lite skummande känns det som att jag kommer digga det där!

GÖRT! WÖÖÖ

OF 5:

Det är lite synd att det där är som någon form av kronisk sjukdom som drabbar alla typer av rörelser.

Precis. För mig är det en nagel i ögat att de har gjort det till en livsstil (likt vilken som helst) tillika klädstil där man mer eller mindre bör anpassa sig in i den mallen.


   
SvaraCitera

sincan:

OT.

Vad jag menar är att sagda Sveland för mig knappast är en central talesperson för feminismen, men utifrån artikeln borde hon ju definitivt anamma en mer intersektionell syn.


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

Nachac:

Vad jag menar är att sagda Sveland för mig knappast är en ventral talesperson för feminismen, men utifrån artikeln borde hon ju definitivt anamma en mer intersektionell syn.

Jo, men samtidigt så är det hela "elitfeministrörelsen" som angrips.


   
SvaraCitera

sincan:

Jo, men samtidigt så är det hela "elitfeministrörelsen" som angrips.

Vet inte vad som menas med detta i övrigt.


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

Nachac:

Vet inte vad som menas med detta i övrigt.

De som är vita medelklasskvinnor och gör typ följande "åka på charterresa, gå i parterapi, skilja sig, skryta om manliga älskare, träna kampsport, skaffa tatuering, gå på fest, känna de ”rätta” kvinnorna".
Dvs de flesta som har en offentlig roll i sammanhanget. Jag kan tänka mig rätt många inom den ramen.


   
SvaraCitera

jo, nu är ju jag vit medelklasskvinna med kulturintressen... hehe.
men jag kan se vad hon menar.
förvisso har jag inte läst svelands bok och kan inte uttala mig om den men jag har ofta märkt i andra sammanhang att invandrarkvinnor sällan får göra sin röst hörd. att de som inte riktigt passar in får stå bredvid.
det blir väl lätt så tyvärr. för visst är det skönt att tillhöra en grupp av de sina? att få vältra sig i likatänkande välmening.
men samtidigt som jag är emot detta, så tycker jag också att det är bra att feminismen förs framåt.
förhoppningsvis utvecklas den också(pos.) i samma takt.


   
SvaraCitera

sincan:

De som är vita medelklasskvinnor och gör typ följande "åka på charterresa, gå i parterapi, skilja sig, skryta om manliga älskare, träna kampsport, skaffa tatuering, gå på fest, känna de ”rätta” kvinnorna".

Okej, vad gör dessa till "elitfeminister" och vari ligger problemet?


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

Nachac:

Okej, vad gör dessa till "elitfeminister" och vari ligger problemet?

Läste du inte artikeln? jag tänker inte sammanfatta den åt dig.


   
SvaraCitera

sincan:

Läste du inte artikeln? jag tänker inte sammanfatta den åt dig.

Jo. Att människor kan vara xenofober/rasister även om de är feminister är väl knappast feminismens fel? Jag ser inget annat som gör dessa människor till "elitfeminister" än artikelförfattarens utsago.


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

Nachac:

Jo. Att människor kan vara xenofober/rasister även om de är feminister är väl knappast feminismens fel? Jag ser inget annat som gör dessa människor till "elitfeminister" än artikelförfattarens utsago.

Och dessa råkar vara de som får föra den offentliga talan. Det känns inte lite diskutabelt? Tror snarare att du inte vill se problemet då anda uppenbarligen lyckas med konststycket att göra det.


   
SvaraCitera