Aviseringar
Rensa alla

Denna häxjakt på halalslakt


reben:

tkr du inte djuret lider i onödan vid vanlig slakt oxo eller?

NE MIN BACON E SÅ JÄVLA NÖDVÄNDIG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Man behöver slakta djuren för att få fram mat. Det är inte realistiskt eller önskvärt att totalt stoppa all form av köttproduktion och om man nu ska slakta djuren så är det väl bra att man gör det på ett sätt så att djuret inte lider i onödan? Jag är förövrigt vegetarian så jag bryr mig inte om någon bacon


   
SvaraCitera
reben

presidente:

Man behöver slakta djuren för att få fram mat. Det är inte realistiskt eller önskvärt att totalt stoppa all form av köttproduktion och om man nu ska slakta djuren så är det väl bra att man gör det på ett sätt så att djuret inte lider i onödan? Jag är förövrigt vegetarian så jag bryr mig inte om någon bacon

vadå inte slakta

vfr inte önskvärt

jo självklart. kommenterade som sagt att du skrev att djuren lider i onödan vid halalslakt när jag anser att djuren lider vid vanlig slakt med.

var ju ett bra val du gjort

har haft ett alldeles för svenskt perspektiv i den här tråden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

halalslakt känns som en petitess i sammanhanget "islam är fan inte ok".


   
SvaraCitera

reben: vadå inte slakta

?

reben: vfr inte önskvärt

Jag vill inte bestämma vad andra ska äta och inte äta. 


   
SvaraCitera
reben

presidente:

?

menar du typ  odla lr va
men ja, du har rätt


   
SvaraCitera
sudd
 sudd

ekivok ekvilibrist: För att man ska det enligt de religiösa föreskrifterna och för att man inte begriper bättre än att blint följa dessa religiösa föreskrifter.

Förmodligen var islam inte först med detta, men att förlora medvetandet snabbt pga kraftig blodförlust är den bästa bedövningen. Inget jag kommer på själv. Och om det är religiösa skrifter eller inte påverkar inte metoden.

ekivok ekvilibrist: Tänk mer på saken, så kommer du förhoppningsvis fram till att det är en urusel form av slakt, som leder till onödigt lidande. Det bästa är förstås att inte slakta djur alls, men om man nu ska göra det kan man ju göra det på ett så humant sätt som möjligt. Ett tankeexperiment: du tvingas under pistolhot att välja metod när två helt främmande och oskyldiga människor ska avrättas, du har att välja mellan att (1) deras halspulsådror skärs av och (2) en drog/gift-kombo som gör att de först tuppar av och sen dör helt smärtfritt... vilken metod hade du valt?

Jag kan säga att dig, utifrån vad jag har läst från en forskningsrapport (länge sedan men än aktuell) är kraftig blodförlust det bästa för avstänga känseln i kroppen. För att vrida på ditt tankeexperiment lite, om jag hade fått välja att dö, hade jag tagit det förstnämnda alternativet.


   
SvaraCitera
sudd
 sudd

mens: Men det är den ju då man inte kan garantera att de är riktigt borta. Sedan spelar ju tiden innan de tuppar av ingen roll för henne heller, så nä, hon har inte djurens bästa för ögonen.

Svara på min fråga.


   
SvaraCitera
mens
 mens

sudd:

Svara på min fråga.

Vet sedan innan att det inte går att nå fram till fundamentalister.


   
SvaraCitera
sudd
 sudd

mens: Vet sedan innan att det inte går att nå fram till fundamentalister.

Det där var inte ett svar. Svara på frågan.


   
SvaraCitera

sudd: men att förlora medvetandet snabbt pga kraftig blodförlust är den bästa bedövningen.

Om man råkar skära snett då? Dessutom tar det några sekunder innan de stackars djuren förlorar medvetandet, garanterat extremt plågsamma sekunder. Att det skulle vara en "human" slaktmetod (vilket egentligen är en självmotsägelse, men det är en annan diskussion...) är nonsens.

sudd: Jag kan säga att dig, utifrån vad jag har läst från en forskningsrapport (länge sedan men än aktuell) är kraftig blodförlust det bästa för avstänga känseln i kroppen. För att vrida på ditt tankeexperiment lite, om jag hade fått välja att dö, hade jag tagit det förstnämnda alternativet.

Är ganska säker på att de forskningsrapporter du pratar om inte finns - eller i själva verket inte är ett dugg tillförlitliga - men du får gärna försöka hitta dem! Det borde säga sig självt att det är extremt plågsamt att få halspulsådern avskuren. Du hade garanterat inte föredragit det om du fick välja en totalt smärtfri avrättningsmetod.


   
SvaraCitera
sudd
 sudd

ekivok ekvilibrist: Om man råkar skära snett då? Dessutom tar det några sekunder innan de stackars djuren förlorar medvetandet, garanterat extremt plågsamma sekunder. Att det skulle vara en "human" slaktmetod (vilket egentligen är en självmotsägelse, men det är en annan diskussion...) är nonsens.

"Human" slaktmetod? Finns inget humant med att döda. 

Sedan är det möjligt, men så är det med alla slaktmaskiner.

ekivok ekvilibrist: Är ganska säker på att de forskningsrapporter du pratar om inte finns - eller i själva verket inte är ett dugg tillförlitliga - men du får gärna försöka hitta dem! Det borde säga sig självt att det är extremt plågsamt att få halspulsådern avskuren. Du hade garanterat inte föredragit det om du fick välja en totalt smärtfri avrättningsmetod.

Då är det för mig att hitta den. Ska posta ett inlägg när jag har funnit länken.

Sedan är det meningen att få halspulsådern avskuren. Det handlar om att åkalla en kraftig blodförlust så att hjärnan avaktiveras, alltså förlora medvetandet.

Och jo, har inte tillit för bedövande ämnet så jag hade föredragit att avaktivera hjärnan genom kraftig blodförlust (mer i kommande länk).


   
SvaraCitera
Cobrak

Slakt som slakt, mord som mord.


   
SvaraCitera