Aviseringar
Rensa alla

depression?...


Ämnesstartare

Jag har börjat fundera på om jag har depression eller något liknande?
Jag är trött hela tiden.De spelr ingen roll hur länge jag sover.Sen har jag även ont i huvudet hela tiden.har haft det i 9 dagar nu och ipren hjälper inte.Sen har jag även börjat blir orolig för ingenting och jag börjar bli helt förstörd av det här.
Jag klarar knappast av att äta heller.Jag har ingen ork att äta.Ibland kan inte äta något till frukost och sen ingenting i skolan och sen äter jag bara kvällsmat här hemma.
Visst är kanske inte så smart att inte äta.
Men vad ska jag göra?
Hittar inte orkan att göra någonting längre.
Är det bara att gå och lägga sig och vakna när hela skiten är väck?
Eller vad kan jag göra?
De här tar kol på mig!!!


   
Citera

GreenDayGeek:

kol

[blush]


   
SvaraCitera

Har du kurator på din skola?


   
SvaraCitera

GreenDayGeek:

Jag är trött hela tiden.

Tydligen vanligt i tonåren, har jag hört. Hade samma problem för några år sen, fick höra att det bara är så.

GreenDayGeek:

ont i huvudet

Kan ju bero på tröttheten iofs? Annars kan det väl komma från stress eller oro. Har det hänt något som gör dig orolig?

GreenDayGeek:

inte äta.

Bidrar till tröttheten också.

GreenDayGeek:

orolig för ingenting

Gå och tala med någon om det.


   
SvaraCitera

Börja träna.


   
SvaraCitera

samma här, men det är inte depression i mitt fall. Kallas "IB Student Syndrome" [sad]


   
SvaraCitera

Gå ut och rör på dig mer, tvinga dig själv.


   
SvaraCitera

Du skulle ju kunna testa att gå till skolkuratorn (tror det är obligatoriskt). Berätta hur du har det och hur din vardag är. Sen om han/hon tror att det är en depression du har så kommer personen förmodligen skicka dig vidare till en läkare skulle jag tro.

Andra alternativet är att gå till ungdomsmottagningens läkare och fråga om du kan få göra ett depressions test. Har läst att de har ett eller två olika tester som de kan använda sig av. Vet inte riktigt hur processen går till men jag kan tänka mig att man pratar med både läkaren och kuratorn för att se om man har en depression eller inte.

Ytterligare ett tips är att skriva. Du skulle kunna testa att skiva till BRIS om du vill vara anonym. Eller ringa till dem, vad som än passar dig bäst. Man brukar säga att i huvudet känns allt större, så du kanske kan skriva ner det i ett kollegieblock. Sätta ord på tankarna och se en mer helthetsbild över hur du mår. Kanske se något mönster i när det känns mörkare eller så.

isola:

Gå ut och rör på dig mer, tvinga dig själv.

Håller med. Det är ett bra tips, man mår oftast bättre av det och orkar fokusera bättre.


   
SvaraCitera