Aviseringar
Rensa alla

Depression


Ämnesstartare

Har lite funderingar...

1. När klassas nedstämdhet som depression?

2. Hur ställs diagnosen?

3. När man äter anti-depressiva eller vad det heter, hur påverkas kroppen? Är det svårt att sluta ta dessa?

4. Blir man frisk av MEDICINEN? Eller av att det går över och medicinen finns till där som stöd under tiden..?

5. Kan man bli inlagd på psyk pga depression?


   
Citera

1. http://deprimerad.net/for-lakare/om-depression/barn-och-tonaringar/diagnostik/-k...

2. För mig var det hos en psykolog/läkare.

3. De antidepressiva jag använde (Cipralex) hade inte någon som helst verkan ...

4. Stöd.

5. Ja, men det är nog vanligare vid djupa depressioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ricochet:

2. För mig var det hos en psykolog/läkare.

Men hur? Fick du berätta hur du kände och så sa de "ja, det är depression".. Eller hur fungerar det? Får man göra något slags "test"..?

Tack för svaren i alla fall.


   
SvaraCitera

pmsmonster:

Fick du berätta hur du kände och så sa de "ja, det är depression".. Eller hur fungerar det? Får man göra något slags "test"..?

Ja, du får göra ett test, men de drar också slutsatser från det du berättar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pmsmonster:

1. När klassas nedstämdhet som depression?

När man uppfyller några av de symptom som finns listade i DSM (en bok som listar alla psykiska sjukdomar) under två veckor, och dessa inte är en sorgereaktion.

Nedstämdhet
Nedsatt intresse och glädje
Viktändring (minst 5 % ökad eller minskad vikt per månad)
Sömnstörning
Motorisk oro eller hämning
Svaghetskänsla eller brist på energi
En känsla av att vara värdelös eller skuldkänslor
Minskad koncentrations-, tankeförmåga eller obeslutsamhet
Återkommande tankar på döden eller självmord

(Man måste ha det första eller andra)

pmsmonster:

2. Hur ställs diagnosen?

Psykolog eller läkare. Du kan gå till din husläkare och bli diagnostiserad. Depression klassas som en såpass "enkel" psykisk sjukdom att man ofta ta hand om den på Vårdcentralen - om inte så blir man vidareremitterad till en psykiater på öppenpsykvården.

Antingen så får du fylla i en enkät som läkaren/psykologen sedan bedömmer, eller så kan de diagnostisera dig genom att bara prata med dig en stund. Jag fyllde inte i något test utan blev diagnostiserad på min beskrivning av hur jag mådde.

pmsmonster:

3. När man äter anti-depressiva eller vad det heter, hur påverkas kroppen? Är det svårt att sluta ta dessa?

De vanligaste antidepressiva preparaten idag är så kallade SSRI-mediciner. Selektiva seratoninåterupptagshämmare (vacker namn va?). De gör att hjärnan inte tar upp det seratonin den släppt ut lika fort som innan och så att det är i omlopp längre. Seratonin har stor inverkan på hur vi mår.

Det är viktigt att veta att man inte blir glad av antidepp, och lyckopiller är en väldigt dålig term för dem. Man blir snarare mind– men både nedstämdheten och ångesten finns kvar även efter man börjat äta medicinerna. Den, ibland ganska stora, som i mitt fall, skillnad medicinerna ger gör att man sedan kan orka ta itu med sig själv lite mer, och på så sätt komma ur depressionen.

När man sätter ut, som det heter på läkarspråk, SSRI-medicin så kan man få s.k. ustättningssymptom. Man kan bli deprimerad igen, få huvudvärk, etc. etc. men medicinen är inte beroendefamkallande. Du kommer inte känna att du vill ha mer av den när du slutar med den. Vissa människor som har återfallsdepressioner eller dystimi (läs om det på Wikipedia) kan aldrig sätta ut sin SSRI-medicin och får äta den livet ut, ungefär som diabetiker måste ha insulin.

Bieffekterna kan låta väldigt hemska, speciellt när någon som på förhand bestämt sig att piller är dåligt, berättat om dem. Min personliga erfarenhet att bieffekterna är trevligare än symptomen som depression ger – för det är inte en symptomfri sjukdom.

I början så mår man sämre av medicinen, och det har till och med hänt att folk tagit livet av sig. Det är väldigt viktigt att veta att den känslomässiga förändring man känner är medicinens effekt för att kunna hantera det. Om du får medicin så kommer din läkare berätta för dig om detta. Det är bra att veta att det inte är medicinen i sig som kan göra en suicidal, utan det att den ger en ork man inte haft innan och tar bort en del av den apati (ingenting spelar någon roll-könslorna) vilket kan göra att man orkar ta tag i saker, orkar tänka tankar, och det kan även vara självmordstankar. MEN! Obehandlad depression kan i väldigt många fall leda till självmord och undersökningar har visat att det är säkrare att medicinera än att inte göra det. Således är det inte ett bra argument mot SSRI utan mest något som används som skräckpropaganda.

Andra bieffekter är att man blir mer hungrig och kan gå upp i vikt, man får myrkrypningar i kroppen, och att man blir muntorr. Muntorrheten är övergående och försvinner efter en–två månader.

Man äter medicinen ganska länge. Det är viktigt att inte sluta för tidigt och sätta ut den långsamt. Även om man kommit ur sin depression så skall man alltså fortsätta äta medicinen tills man kommit överens med sin läkare att sluta med den. Man äter så gott som alltid antidepressiv medicin i minst sex månader.

Ibland har man otur och svarar dåligt på ett visst preparat: då finns det andra att testa, och det är viktigt att säga till om man inte känner någon bättring.

pmsmonster:

4. Blir man frisk av MEDICINEN? Eller av att det går över och medicinen finns till där som stöd under tiden..?

Medicinen gör dig inte frisk utan gör det lite lättare att leva och minskar "smärtan" så att säga. Den minskar ångesten och nedstämdheten och gör att man lättare kan komma ur depressionen. SSRI är ofta ett komplement till terapi. Du kan be läkaren om att få en remiss till en psykolog.

pmsmonster:

5. Kan man bli inlagd på psyk pga depression?

Ja. Om en psykiater bedömer att du är en fara för dig själv så kan du bli inlagd. Det är om du har ett självskadebeteende eller är väldigt självmordsbenägen. I vissa fall kan man få välja själv.

pmsmonster:

Men hur?

Du kan gå till din husläkare, Ungdomsmottagningen, eller någon annan läkare och säga att du känner dig nedstämd, och berätta hur du mår. De bedömer då om du mår så dåligt att du behöver medicin eller om det kanske räcker med att du går till skolkuratorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för ett bra, beskrivande svar! En fråga till: Ångest, är det något som alla deprimerade har mer eller mindre? Ångestattacker menar jag då. Jag upplever sällan att jag har ångest, men nedstämdheten finns där, liksom andra symtom.


   
SvaraCitera

pmsmonster:

Ångest, är det något som alla deprimerade har mer eller mindre?

Jag får inga "ångestattacker", den ligger snarare konstant närvarande i det dolda, ångesten.


   
SvaraCitera

Googla det.
Och du blir inte frisk utav medicinen, den agerar mer som tillfälligt stöd.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera