Aviseringar
Rensa alla

depression?


Ämnesstartare

någon som kan förklara vad deppresion är? har hört många ha detta men förstår inte riktigt vad känslan innebär när man har en depression. Har jag en depression om jag har svårt att somna om nätterna eller? 


   
Citera
sies
 sies

Depression är en psykisk sjukdom. Man känner sig liksom sorgsen, viljelös, trött. Det påverkar människor lite olika. 

Om du bara har svårt att somna så tror jag det är något annat. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sies:
Depression är en psykisk sjukdom. Man känner sig liksom sorgsen, viljelös, trött. Det påverkar människor lite olika. 

Om du bara har svårt att somna så tror jag det är något annat. 

dedär med att skära sig på armen, är de en depression eller är det värre?


   
SvaraCitera
sies
 sies

vincebruh:

dedär med att skära sig på armen, är de en depression eller är det värre?

Nja, det behöver inte nödvändigtvist vara depression. 


   
SvaraCitera

vincebruh:

dedär med att skära sig på armen, är de en depression eller är det värre?

Det är självskadande beteende jag hade det och depression gjorde så smärtan av depressionen dämpades över skärningen  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skåneärbäst:

Det är självskadande beteende jag hade det och depression gjorde så smärtan av depressionen dämpades över skärningen  

är de något man vill göra själv och kan styra eller har de med depression o göra?


   
SvaraCitera

vincebruh:

är de något man vill göra själv och kan styra eller har de med depression o göra?

Jag kan säga att jag själv också haft självskadebeteende. Jag tyckte då när jag började att jag förtjänade att känna smärta vilket jag egentligen ej förtjänade. Vissa kan styra över det och vissa kan inte. Det finns de människor som gör det för att söka uppmärksamhet, vilket så jag ej ser som självskadebeteende. Och det finns de som vill känna smärtan, de tycker att de förtjänar det fastän de ej förtjänar det. Vissa går ner i en djup depression m.m där de ej kan styra över sig själva om vad de gör. 
Det finns även de som bryr sig mer om andra då de hjälper dem för mycket och verkligen lyssnar på dem, så dem tar ut allt det på sig själv. Allt de lyssnat på kan ha tungt dem själva så de måste få ut det på något sätt. 
Det finns även andra självskadebeteende vilket kan vara att man till exempelvis att man skadar sin hälsa eller låter människor skada dem psykiskt och fysiskt och så finns det massa andra självskadebeteenden.
Men skulle du någon gång hamna i den situationen där du får självskadebeteende så bör du ta kontakt med bup eller psykolog. Vad som helst som kan hjälpa dig att sluta med det. Finns även vissa metoder man kan göra istället för att skada sig själv. Till exempel göra något man tycker om, umgås med de man håller kär eller lyssna på musik m.m 
Då ska du göra sådant när du känner en ångest och känner att du vill skada dig själv för att känna smärta.
Ha en trevlig dag/kväll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh:

dedär med att skära sig på armen, är de en depression eller är det värre?

Det kallas självskadebeteende och det är INTE samma sak som deppression, trots att de bådar brukar gå han i hand. Folk som är deprimerad brukar skära sig för att dem tycker de ger dem nån sorts glädje typ-ish. Man kan sova, äta och ha många bra vänner o ändå vara deprimerad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalixtus02:

 Man kan sova, äta och ha många bra vänner o ändå vara deprimerad

hur kan man ha depression trots detta? allting rullar väl på när man är frisk väl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh:

hur kan man ha depression trots detta? allting rullar väl på när man är frisk väl?

Det är skillnad på Frisk och "frisk" folk kan må dåligt hur bra levnadsvillkor de än har


   
SvaraCitera

Det är som att vara fast i ett mörkt rum med endast två små fönster det är som att det hela tiden spelas massa skit om dig i högtalare i rummet och som att du blir fast kedjad. Det ör obeskrivligt men detta är det bästa jag kan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emzan03: är som att det hela tiden spelas massa skit om dig i högtalare i rummet och som att du blir fast kedjad. 

är det verkligen sån känsla?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh:

är det verkligen sån känsla?

Kanske för henne, men jag har aldrig upplevt deppression på det viset...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalixtus02:

Kanske för henne, men jag har aldrig upplevt deppression på det viset...

för att du nt har deppresion kanske? inte alla som har de ju :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh:

för att du nt har deppresion kanske? inte alla som har de ju :p

Nej, jag HAR det INTE, men jag HAR HAFT tidigare...


   
SvaraCitera