Forumet - depression?

depression?

169 1 9

Spana också in:

vincebruh:
är de något man vill göra själv och kan styra eller har de med depression o göra?
Jag kan säga att jag själv också haft självskadebeteende. Jag tyckte då när jag började att jag förtjänade att känna smärta vilket jag egentligen ej förtjänade. Vissa kan styra över det och vissa kan inte. Det finns de människor som gör det för att söka uppmärksamhet, vilket så jag ej ser som självskadebeteende. Och det finns de som vill känna smärtan, de tycker att de förtjänar det fastän de ej förtjänar det. Vissa går ner i en djup depression m.m där de ej kan styra över sig själva om vad de gör. 
Det finns även de som bryr sig mer om andra då de hjälper dem för mycket och verkligen lyssnar på dem, så dem tar ut allt det på sig själv. Allt de lyssnat på kan ha tungt dem själva så de måste få ut det på något sätt. 
Det finns även andra självskadebeteende vilket kan vara att man till exempelvis att man skadar sin hälsa eller låter människor skada dem psykiskt och fysiskt och så finns det massa andra självskadebeteenden.
Men skulle du någon gång hamna i den situationen där du får självskadebeteende så bör du ta kontakt med bup eller psykolog. Vad som helst som kan hjälpa dig att sluta med det. Finns även vissa metoder man kan göra istället för att skada sig själv. Till exempel göra något man tycker om, umgås med de man håller kär eller lyssna på musik m.m 
Då ska du göra sådant när du känner en ångest och känner att du vill skada dig själv för att känna smärta.
Ha en trevlig dag/kväll.