Aviseringar
Rensa alla

Deprimerad men myndig, var vända sig för hjälp?


Ämnesstartare

Är ganska säker på att jag är deprimerad. Har alltid varit en väldigt stabil och glad person. Aldrig haft några större problem förut i hela mitt liv, aldrig mått psykiskt dåligt. Men under det senaste året har motgångarna samlat sig som en klump. Problem och bråk med min mamma (skit-relation), min syster får massa utbrott (problem i skolan) och jag och min bästa vän pratar inte längre (hon är dryg för att jag blivit mer passiv, vilket beror på att jag inte mår bra). Finns så mkt besvikelse och sorg inom mig.

Känner att jag inte har någon att prata med och funderar på att prata med en psykolog. Tror verkligen det behövs men jag har absolut noll erfarenhet av ungdomspsykiatri och bup-mottagningar osv. Är mina problem för milda för att söka den typen av hjälp? Var ska jag vända mig (är 18 år, går 3an på gymnasiet)? Hur bokar man tid? Vill inte dra in mina föräldrar i det här än, vilket inte heller borde behövas eftersom jag är myndig, eller?

Tacksam för svar!


   
Citera

Googla på psykolog och stället du bor på bara. Klart.


   
SvaraCitera
seasaw

meija_s:

Är mina problem för milda för att söka den typen av hjälp

inte alls! kolla upp närmsta ungdomsmottagning, ring och säg att du vill prata med en kurator. det är en bra början


   
SvaraCitera

du kan prata med kuratorn i skolan, vända dig till ungdomsmottagningen, eller boka tid på vårdcentralen. Vad som är bäst vet jag ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ungdomsmottagning eller vårdcentral låter bra. Tack så jättemkt för hjälpen! Antar att man bestämmer då om besöken borde bli regelbundna eller bara en gång?


   
SvaraCitera

meija_s:

Ungdomsmottagning eller vårdcentral låter bra. Tack så jättemkt för hjälpen! Antar att man bestämmer då om besöken borde bli regelbundna eller bara en gång?

mj

Vårdcentralen kommer att remittera dig till en psykologmottagning och ungdomsmottagningen kommer du väl att få prata med en kurator någon gång. Hade nog valt ungdomsmottagningen då du inte har så "allvarliga" problem. Fast man vet ju aldrig.


   
SvaraCitera

skolkuratorn kan man prata med så kan hen guida vidare vart man bör söka sig.


   
SvaraCitera

meija_s:

Ungdomsmottagning eller vårdcentral låter bra. Tack så jättemkt för hjälpen! Antar att man bestämmer då om besöken borde bli regelbundna eller bara en gång?

Man behöver inte bestämma någonting om inte man vill! 🙂

Att dem inte blir regelbundna betyder inte att man inte kan komma igen! Du kan gå hur många gånger du vill utan att bestämma någonting 🙂


   
SvaraCitera