Aviseringar
Rensa alla

Deprimerad vän?


Ämnesstartare

Hej!
Min bästa vän berättade för mig att hon är deperimerad och har mått skit det senaste året. Hon har wkärt sig och funderade faktiskt på självmord. Jag belv helt förstörd!! Igår fick jag reda på att hon fortfarande mår dåligt. Hur ska jag hjälpa henne?? Jag är den ända som vet förutom hennes föräldrar och jag vill så gärna säga något bra eller göra något för henne men jag har aldrig varit i en sådanhär situation innan. Så vad ska jag göra?


   
Citera

Fråga varför hon är det och se om du kan hjälpa?


   
SvaraCitera

få med henne på att göra roliga saker 


   
SvaraCitera
Lounge

Var inte rädd för att fråga hur hon mår för tillfället. Finns där när hon behöver prata. Lyssnandet är i sig det viktiga och inte att man kommer med bra svar. Ibland kan det vara svårt att veta vad man ska säga. Peppa henne att söka hjälp för hennes problem. Det finns även akut psykiatrisk hjälp om hon mår extremt dåligt. Fråga om hon vill hitta på skojjiga saker, behöver ej vara så stort. Läs på lite om depression på typ 1177, kanske kan vara skönt för dig att skaffa dig en bild av symptombilden.

Du verkar förövrigt vara en guldvän som skapar en sådan här tråd <3


   
SvaraCitera

Ge henne lite lyrica så blir hon bättre .


   
SvaraCitera
b1son

en bra sak är att säga till henne att du vill vara där för henne, att du lyssnar när hon vill prata och (om det är något du orkar med) att hon typ kan ringa dig när som helst om hon behöver hjälpt med något eller så.  finns ju inte direkt något att säga, mer bara visa att du inte tänker överge henne för att hon mår dåligt.

fast detta är ju vad dom andra har sagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Fråga varför hon är det och se om du kan hjälpa?

SvenskWithAttitude:
Fråga varför hon är det och se om du kan hjälpa?

Det finns ingen direkt anledning till varför hon mår dåligt. Hon bara gör det liksom... 🙁

Vimmilina:
Hej!
Min bästa vän berättade för mig att hon är deperimerad och har mått skit det senaste året. Hon har wkärt sig och funderade faktiskt på självmord. Jag belv helt förstörd!! Igår fick jag reda på att hon fortfarande mår dåligt. Hur ska jag hjälpa henne?? Jag är den ända som vet förutom hennes föräldrar och jag vill så gärna säga något bra eller göra något för henne men jag har aldrig varit i en sådanhär situation innan. Så vad ska jag göra?

SvenskWithAttitude:
Fråga varför hon är det och se om du kan hjälpa?

SvenskWithAttitude:
Fråga varför hon är det och se om du kan hjälpa?


   
SvaraCitera

Lounge: Lyssnandet är i sig det viktiga och inte att man kommer med bra svar.

Sant, eftersom det nu rör sig om en tjej. Hade det däremot varit en kille som varit deppad så hade han hellre velat ha konkreta förslag än någon som bara lyssnar och ger sympati.


   
SvaraCitera
Lounge

8chan:

Sant, eftersom det nu rör sig om en tjej. Hade det däremot varit en kille som varit deppad så hade han hellre velat ha konkreta förslag än någon som bara lyssnar och ger sympati.

Heheee tror alla vill ha konkreta förslag dock. Lösningar på depressionen. Det jag menar är att pressen inte ska ligga i att komma med kloka svar eftersom man då kanske drar sig undan i rädsla om att säga något fel. Det är viktigt att finnas där, om än baraaa som lyssnare.


   
SvaraCitera