Aviseringar
Rensa alla

Deprission , SOC?


Ämnesstartare

Hej..

Jag har precis börjat äta mina anti deprissiva och läkaren och min psykolog säger att jag inte är kapabel att arbeta. Det vet jag själv också skulle aldrig orka med ett jobb nu.

Jag är inskriven på arbetsförmedlingen varit i en månad typ, jag har inte arbetat tidigare så jag får ingen A-kassa eller liknande. Är 19 år. Bor hemma hos föräldrarna arbetslös.

Jag ska på möte hos soc nästa vecka , för att ansöka om bidrag.
Om jag får läkar intyg , har jag rätt till soc bidrag? .. Har ingen inkomst överhuvudtaget inget sparande kan inte leva överhuvudtaget.

Soc kräver ju att man söker jobb och är aktiv, men om jag är sjuk? .. Vet inte vad jag ska ta mig till.. Nån som vet lite hur det går till eller har några tips ?


   
Citera

Det är en tung sits du har hamnat i, men vi har ett socialt skyddsnät i Sverige just för att vi ska få hjälp när vi behöver.

Jag kan inte svara på exakt vilken hjälp du har rätt till, så det bästa är att vänta och prata med din handläggare på socialen. Om man är frisk så krävs det att man söker jobb, men om man är sjuk och kan styrka det med läkarintyg så är det en annan sak.

Hur är det med dina föräldrar? Kan de tänka sig att hjälpa dig ett tag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Helena NÄTVANDRARNA:

Hur är det med dina föräldrar? Kan de tänka sig att hjälpa dig ett tag?

Jag har varit på soc å pratat med en handläggare, jag ska nog troligen få hjälp, så fort jag fått mitt läkarintyg.

Jag får bo hemma, men mer kan dom inte hjälpa mig föräldrarna :/


   
SvaraCitera

Ok, hoppas att det går bra med bidraget. Om du bor hemma så slipper du kanske betala hyra i af?


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera