Aviseringar
Rensa alla

det är bra att älta saker


Ämnesstartare

det har jag insett nu iaf.

för desto mer detaljerade bilder man gör i sitt huvud av situationen, desto mer känslor får man ut av det o desto mer fattar man varför folk agerade som dom gjorde.

då har man skapat en slag logik i situationen som man kan känna sig relativt bekväm i

[y]


   
Citera
Ämnesstartare

oh, diskussionsunderlaget är: är det bra att älta? vad tycker du? o varför osv


   
SvaraCitera

Eller så går allt överstyr och man får ångest över alla detaljer och dumheter.

Slutsats: Det är dåligt att älta. Jag tycker inte man ska göra det. Man mår bara dåligt av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

är det bra att älta?

nä, man kan reflektera lite men inte älta saker i hundra år, det brukar sällan vara konstruktivt.

som lampan poängterat, ju mer man ältar desto mer blåser man småsaker ut ur proportion. tror allting går smidigare om man blickar framåt istället för att älta saker som redan hänt och som man inte kan förändra. [cool]


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

ångest

Ångest får man väl främst av saker man inte förstår eller inte vill konfrontera, så eventuellt är det inte själva ältandet som är jobbigt. Om man genom att älta förstår hur och varför, har man under processen förmodligen blivit en.. hm, bättre människa.

Älta som ord har ju dock en ganska negativ klang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*ältar*

Ne. Bättre att ha sex istället så jag stänger av hjärnan så länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Om man genom att älta förstår hur och varför, har man under processen förmodligen

gjort framsteg.

Annars är det onödigt att älta. Det vet jag.
Ändå gör jag det allt för mycket [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

älta, kraftigt bearbeta genom omrörning eller knådning; upprepat diskutera eller tänka igenom (utan att komma vidare). Dold text: /ne

Dvs inte ordet du är ute efter, men visst kan det vara bra att överanalysera situationer om man gör det på ett konstruktivt sätt.


   
SvaraCitera

Supply and Demand:

Dvs inte ordet du är ute efter

Bl0cket:

gjort framsteg.

*nicka i medhåll*


   
SvaraCitera

Miceparade:

Älta som ord har ju dock en ganska negativ klang.

Ja, det har det. Så som jag ser det så ältar man när man tänker på en massa negativa saker, och negativa saker orsakar ju ångest. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Älta vet jag inte men sova på saken däremot. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej det är inte bra någonstans


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Reflektion och eftertanke, ja tack.
Ältande, nej tack.
Ost, ja tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

älta och älta, det låter så deppigt. Analysera låter mer nyttigt för det ändamålet [tard]


   
SvaraCitera

Det är ju bra att reflektera över en händelse, att tänka på något som hände o spela upp det i huvudet och förmodligen oroa sig över det hela tiden är inte särskilt nyttigt. I should know. Men det går inte att sluta.

Och nej, jag läste inte ovanstående inlägg. Får bli repetition, då fattar ni kanske mer.


   
SvaraCitera