Aviseringar
Rensa alla

Det är helt jävla fantastiskt


Ämnesstartare

Hur vi människor har lyckats avla sönder varenda jävla djur som finns. Är så jävla kräksless på att det inte går att hitta en hundjävel som inte har höftledsdysplasi, starr eller något annat jävla skit.

OCH MIN KANIN SOM JAG KÖPTE TILL AVEL HAR VISAT SIG KOMMA FRÅN SKITLINJER MED ALLA JÄVLA SJUKDOMAR OCH BETTFEL SOM EXISTERAR. [mad] Blir så jävla arg på mig själv som inte kollade igenom stamtavlan noggrannare, släktforskade. Så nu sitter jag med fyra små kaninliv som jag kommer att behöva behålla själv, kan ju inte sälja dem med avelsförbud då det ändå inte är någon garanti på att de inte avlas på. Alternativet är väl att jag behåller dem och kastrerar när de blir gamla nog.

Håller tummarna på att det är hanar, en hane kostar 450kr att kastrera medan en kastrering av en honkanin kostar nästan 2000kr...


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

det är det ända vi människor är bra på


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag köpte honan med bettfelsgaranti, alltså att uppfödaren garanterade att det inte fanns bettfel i stammen... Idiot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vissa borde inte ha djur [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fast du avlar ju på djur. att du anser dig avla på ett vettigt sätt känns faktiskt som något sekundärt, i sammanhanget.


   
SvaraCitera

Ta't lugnt, du kan säkerligen sälja dem för underpris till fjortonåringar.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Jag köpte honan med bettfelsgaranti, alltså att uppfödaren garanterade att det inte fanns bettfel i stammen... Idiot.

Du borde väl kunna väcka lite liv i helvete om du köpte den där kaninen under en garanti?
Jag vet inte, jag kan inte kaniner [confused]
Du har min sympati iaf.


   
SvaraCitera

Om de är så sjuka som du påstår så är väl avlivning bättre än kastrering?[confused]


   
SvaraCitera
Åtta

Geigerzähler:

kan ju inte sälja dem med avelsförbud då det ändå inte är någon garanti på att de inte avlas på.

Det kan du väl? Det är ju knappast ditt ansvar om ägarna inte efterlyder förbudet.

Geigerzähler:

Jag köpte honan med bettfelsgaranti, alltså att uppfödaren garanterade att det inte fanns bettfel i stammen... Idiot.

Tycker att du ska ringa och skrika lite på personen i fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

vissa borde inte ha djur [rolleyes]

Jag? Mina kaniner har det fruktansvärt bra. De äter kvalitetsfoder, sitter inte i små burar (de sitter inte i bur öht) och får mängder med kärlek.

Leijonsparf:

fast du avlar ju på djur. att du anser dig avla på ett vettigt sätt känns faktiskt som något sekundärt, i sammanhanget.

Det tycker jag inte. Det var klantigt, fel, dumt och väldigt oseriöst av mig. Även om jag gjorde det i god tro. Pappan är ju 100% frisk och underbar och enligt min vetskap var även mamman det.

Ögon i en plåthink:

Ta't lugnt, du kan säkerligen sälja dem för underpris till fjortonåringar.

Det har jag inte tänkt göra, ska behålla alla.

Jonesh:

Du borde väl kunna väcka lite liv i helvete om du köpte den där kaninen under en garanti?
Jag vet inte, jag kan inte kaniner [confused]
Du har min sympati iaf.

Nä, det är ju inget bindande kontrakt och hon har lagt ned sin uppfödning och flyttat utomlands (för studier).

Praline:

Om de är så sjuka som du påstår så är väl avlivning bättre än kastrering?

Nja, tycker att det är fel att ta ett liv bara sådär. De har fint bett och mår bra, precis som sina föräldrar så det blir inget problem om de inte avlar på dem.

Åtta:

Det kan du väl? Det är ju knappast ditt ansvar om ägarna inte efterlyder förbudet.

Jo, det är ju jag som fött upp dem.

Åtta:

Tycker att du ska ringa och skrika lite på personen i fråga.

Har ej råd att ringa utomlands och jag har inte hennes nummer... Men det borde ju inte vara allt för svårt att ordna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad skönt att man inte är engagerad osv [smile]


   
SvaraCitera
Åtta

Geigerzähler:

Jo, det är ju jag som fött upp dem.

Fött upp dem ja, men det är ju knappast samma sak som att ha parat dem med någon aidssjuk... Kanin. Annars skulle man ju hålla vapenförsäljare ansvariga varje gång någon skjuter någon. Allt du kan göra är att sätta upp regler och göra dem tydliga för de du säljer till. Om de inte efterlyder reglerna så är inte det ditt fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Det tycker jag inte. Det var klantigt, fel, dumt och väldigt oseriöst av mig. Även om jag gjorde det i god tro. Pappan är ju 100% frisk och underbar och enligt min vetskap var även mamman det.

jag tror att du missade min poäng. avel, som det praktiseras, är ju i sig mer eller mindre en garanti för att gener ska spridas på ett sätt som går emot naturligt urval, vilket faktiskt fungerar rätt bra för att minska diverse ogynsamma tillstånd som djur kan drabbas av. visserligen så skulle ju inte naturligt urval funka särskilt väl hos djur i fångenskap (inte funka alls, närmare bestämt), men det förändrar väl knappast saken. avel som leder till sjukdomar och dylikt är fel, men det innebär ju inte att avel som inte nödvändigtvis leder till sjukdomar är rätt. dvs, även om du hade gjort rätt så hade du väl mer eller mindre gjort fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Vad skönt att man inte är engagerad osv [smile]

Väldigt.

Åtta:

Allt du kan göra är att sätta upp regler och göra dem tydliga för de du säljer till. Om de inte efterlyder reglerna så är inte det ditt fel.

Jo, men jag ska nog behålla alla ändå och kastrera.

Leijonsparf:

jag tror att du missade min poäng.

Ja, jo. Så kan man ju också se på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Väldigt.

Tycker det är sjukt att du/ni/whatever orkar även om jag beundrar det eller någonting i den vägen.


   
SvaraCitera