Aviseringar
Rensa alla

Det är ibland så väldigt tydligt hur olika könsrollerna är


Ämnesstartare

kulturmarxisten: Du har helt missat poängen, jag har sagt om och om igen att det inte finns någon motsättning mellan f och m. Idag så är vad som är att vara typiskt människa maskulina drag, sedan så har vi feminina drag vid sidan om. Det är så ordet används och fungerar idag. Det är inte intressant vad vi tycker om den saken. Lika behandling blir effektivt att alla mäts efter en psudo-maskulin måttstock efter vad som är produktivt och värdefullt. Det finns enbart en väg framåt för mer harmoni och rättvisa och det är mer feminisering. Femininet måste ta sin rättmätiga plats och erkännas som en kritisk del i det ekonomiska värdeskapandet.

Ok, det du säger är att feminina drag bör ökas som värde i det ekonomiska samhället och det görs genom politisk feminism. Jag menar istället att människan bör göras mer sann mot sig själv genom att man lär både män och kvinnor att integrera både det maskulina och det feminina i sig som individer. Du pratar om politik, jag pratar om det hela på ett individuellt plan. Jag tror att man måste börja på gräsrotsnivå och förändra individerna innan man kan få till en stabil förändring i samhället.  Jag kan acceptera feminism som en del av humanismen, men inte som något enskilt som det exklusivt ska kämpas för och glömma alla andra människogrupper som behandlas orättvist. Är du med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:
Ok, det du säger är att feminina drag bör ökas som värde i det ekonomiska samhället och det görs genom politisk feminism. Jag menar istället att människan bör göras mer sann mot sig själv genom att man lär både män och kvinnor att integrera både det maskulina och det feminina i sig som individer. Du pratar om politik, jag pratar om det hela på ett individuellt plan. Jag tror att man måste börja på gräsrotsnivå och förändra individerna innan man kan få till en stabil förändring i samhället.  Jag kan acceptera feminism som en del av humanismen, men inte som något enskilt som det exklusivt ska kämpas för och glömma alla andra människogrupper som behandlas orättvist. Är du med?

Det finns ingen motsättning med ditt påstående och feminism. Det finns inget du kan göra vi arbetar redan politiskt för feministiska mål, bollen är redan i rullning. Jag tror överhuvudtaget inte att det existerar individer, känns som magiskt tänkande ärligt talat. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: Det finns ingen motsättning med ditt påstående och feminism.

Är jag feminist menar du?

kulturmarxisten: . Det finns inget du kan göra vi arbetar redan politiskt för feministiska mål, bollen är redan i rullning.

Jag försöker inte stoppa något, bara belysa hur det hela kan göras mer effektivt.

kulturmarxisten: Jag tror överhuvudtaget inte att det existerar individer, känns som magiskt tänkande ärligt talat.

Det beror på vad man menar med individer. Det existerar självmedvetna varelser, människor, och det betyder att vi kan reflektera och göra egna beslut. Vi är inte bara ett stort köttstycke som följer strömmen, nåja...många är det men många är också vakna reflekterande varelser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:Angående den andra listan är detta en del av problemet: Kvinnor ses som offer medan män ses som starka och skottsäkra. Inte ens feminister lever i ett kulturellt vakuum, däremot försöker många av dem styrka mannens möjlighet att vara sårbar, eller "feminin." Du får också tänka på vad media väljer att ta upp.

Näh, finns väl inget riktigt att försvara ens där. Som rörelse så har feminismen en lång historia och då kan man ställa krav på att man på ett handlingsmässigt plan också är konsekventa. Klarar du som politiker eller opinionsbildare inte av detta så får man verkligen se över lämplighet till sin post. För det är rent allmängiltiga krav när det kommer till alla politiska grupperingar.

edit; lessen över det sena svaret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Gudryn Schyman är talesperson för F!, andra feminister som vår mediautrymme har namn och eventuell politisk tillhörighet. De tillhör varsina inriktningar av feminismen och bör därför kritiseras därefter.

Ifall det funnits nyanser så hade det väl varit en sak. Men det råder en väldigt tydlig konsensus inom feministeliten. Jag skulle vilja höra ett stort namn inom den svenska feministdebatten som inte företräder knasiga linjer som queerteorier, HBT-vurm eller SCUM-manifestet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:

Ifall det funnits nyanser så hade det väl varit en sak. Men det råder en väldigt tydlig konsensus inom feministeliten. Jag skulle vilja höra ett stort namn inom den svenska feministdebatten som inte företräder knasiga linjer som queerteorier, HBT-vurm eller SCUM-manifestet.

Det finns nyanser, bara att du inte ser dem. Och ingen vid sina sinnens fulla bruk förespråkar en bokstavlig tolkning av SCUM-manifestet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Det finns nyanser, bara att du inte ser dem. Och ingen vid sina sinnens fulla bruk förespråkar en bokstavlig tolkning av SCUM-manifestet.

Nej, inte inom eliten. Annars vill jag ha namn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:

Nej, inte inom eliten. Annars vill jag ha namn.

Jag känner inte till någon mer "elit" inom feminismen än Schyman. Det intresserar mig inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk: kan rekommendera boken "feminism" av lena gemzöe som tar upp de dominerande riktningarna lagom utförligt, samt nina björks texter för exempel på vettig samtida feminism. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner mig förtryckt, för det står på alla jobbannonser jag söker till att kvinnor har extra god chans att kvala just för att de är kvinnorGråter


   
SvaraCitera