Aviseringar
Rensa alla

Det är inte PK att säga att Sverigedemokraterna är nyfascister


Asha
 Asha
Ämnesstartare

Sverigedemokraterna är nyfascister, sedan kanske det inte är politiskt korrekt att säga så, och det kanske inte lönar sig att tala öppet om det om man vill få med sig människor, men det är en helt annan sak. Känner ni er bekväma att kalla Sverigedemokraterna för nyfascister? 


   
Citera

Det är så PK som det kan bli att kalla dem för fascister.

För övrigt:  http://fof.se/artikel/forskarna-ar-eniga-sd-ar-inte-fascister


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

presidente: För övrigt:  http://fof.se/artikel/forskarna-ar-eniga-sd-ar-inte-fascister

För att citera vad jag skrev om artikeln den 9e december: 
"Menar man allvar med att Sverigedemokraterna är ett nyfascistiskt parti – och därmed per definition ett hot mot demokratin i Sverige – borde den logiska följden vara att det blir Säpos, inte de övriga partiernas, uppdrag att bekämpa dem." Beror ju på vad man lägger i begreppet hot emot demokratin? Då får man först definiera vad demokratin är? Artikeln är ju inte alls seriös, man diskuterar fascism och nyfascism som att det är precis samma sak. Hur seriöst är det egentligen?

SvP är definitivt ett hot emot demokratin, i vilken bemärkelse du än vill tala om (givet att de skulle få stort stöd). Säpo har inte som uppdrag att bekämpa SvP.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

presidente: Det är så PK som det kan bli att kalla dem för fascister.

Sedan 15 år tillbaka är detta en stående favorit, oftast utslungad från höger. 'Politiskt inkorrekt' har blivit en form av beröm i vårt påstått instängda debattklimat, syftande på självständigt tänkande i form av till exempel negervitsar och blondinskämt. Avsikten med PK-begreppet är i grunden att legitimera cynism; jag tror inte på växthuseffekt, jämställdhet, bistånd, minoriteters rättigheter, sociala reformer, Amnesty och Läkare utan gränser alltså är jag lite tuffare.

Om man syftar på "självständigt tänkande" så är det definitivt inte PK att kalla SD för nyfascister. Det är ju bara kolla forskning och framstegs artikel för att se hur obekväma borgerliga och även stora delar av vänstern är att säga som det är: att SD är nyfascister. 


   
SvaraCitera

Fullständigt bekväm.


   
SvaraCitera

Att säga att de är fascister är som att säga att V är ett liberalt parti. 


   
SvaraCitera

Ja, sådant som präglar nyfascism är även sådant som präglar SD. Sedan har SD en fascistisk retorik, fascistiska företrädare, fascistisk historia, stöd av fascistiska organisationer etc. 

Det räcker för att de ska vara nyfascistiska i min bok.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera
mynona

Nej, jag är inte bekväm med att säga det till dem, just för att det är opedagogiskt och riskerar att orsaka definsivitet hos de som mest behöver upplysas - eller i mitt fall möjligen mest för att jag ogillar bråk.  


   
SvaraCitera

löfven kmr bli mördad när som helst... o när han blir det och FRA ser detta inlägget kmr jag bli huvudmisstänkt :ssssssssssss


   
SvaraCitera

shit, tänk om d blir så på riktigt 


   
SvaraCitera

Z0dd:

Fast det sista han säger är ju rentav lögn.


   
SvaraCitera

Enligt Henrik Arnstad, som även han tycker de är fascister, men mattias karlsson förklarar även varför det är fel, titta gärna.


   
SvaraCitera

Z0dd:

Frågan är vem som sätter vem på plats. SD grundades 1988. Nätverket "Vitt Ariskt Motstånd" grundades först 1991. När det gäller historia så måste Löfven själv glömt att han själv gick med i Socialdemokraterna samtidigt som den dåvarande regeringen tvångssteriliserade människor på basis av etnicitet. Sedan är det lite chockande att vi har en statsminister som blir rädd av att svensk politiker talar i termer av sitt egna folk och att man ska bevara den svenska nationen. I vilket lands riksdag tror egentligen Stefan Löfven att han står i?


   
SvaraCitera

Vilken betydelse anser du att det har huruvida den åsikten är PK eller ej? Vilka praktiska implikationer ser du sker vid ett sådant klargörande? Vad gör frågan relevant? 

Uppriktigt, odrygt frågat - ba' så du vet!


   
SvaraCitera