Aviseringar
Rensa alla

Det är synd om schäfrarna idag


Sluta avla hundar i kolonier!


   
SvaraCitera

Nintendo:

För att det står i rasstandarden

Nja, har en stark gissning av att det står att schäfrarna ska ha en "något" slutande bakdel. Så då har de blivit så att raserna som har ne utmärkande slutande bakdel har vunnit och då har man dragit det till de yttersta för att vinna. Och, jag måste tillägga, vinna inom utställning.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Förstår verkligen inte folk som avlar sönder djur och är besatt av "renrasigt"

När man köper renrasigt så vet man vad man får till skillnad från en "orenrasig". Och någon som vill satsa med sin hund inom något är det väl självklart att man skaffar en ras som är fokuserad på det man vill satsa på och inte skaffar en blandras och hoppas på det bästa. Att det eventuellt kanske funkar till det man vill göra eller inte alls gör det..


   
SvaraCitera

Praline:

När man köper renrasigt så vet man vad man får till skillnad från en "orenrasig".

Men blandraser är ofta friskare, generna mår bra av att blandas och spridas. Det är inte rätt mot djuret att vara så besatt av renrasighet att man förstärker de brister som finns så att det blir riktigt allvarliga problem.
Hundar som inte kan gå, katter som inte kan andas och fryser ihjäl är inte okej.


   
SvaraCitera
zIGGE

framtidstron:

Så här ser alla missavlade utställningsexemplar ut idag:

För många fula desperata kvinnor som köper och parar sig med stolta schäfrar antagligen, så de missavlar dem för männskilghetes egna bästa [love]

Bra med folk som bryr sig! Missförstådd ödmjukhet, du borde vara stolt över att vara medlem i en art som har stark sympati för mindre lyckade samhällsruinerare!

enhimmelskdrog:

varför ska baken vara nertryckt?

ÅÅÅåh så fuuult det ser ut 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Praline:

Nja

Läst du allt eller? [zzz]

Nintendo:

Eller ja: Sönderavlade hundar vinner tävlingar --> uppfödarna avlar sönder ännu mer och tjänar massa pengar och blir glada och vinner ännu fler tävlingar och avlar sönder lite extra


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Men blandraser är ofta friskare

Och var har du statistiken på det? Det finns ingen och såklart ser de friskare ut utåt då.
Jag jobbar på ett hundrehab och kan säga att majoriteten av hundarna som kommer in är blandraser. Inte för att de behöver säga något heller.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

så besatt av renrasighet att man förstärker de brister som finns så att det blir riktigt allvarliga problem.

Eller så blir man mer medveten om bristerna och kan planera en friska avel i framtiden?[rolleyes] Självklart om du blandar två friska raser så får du en frisk blandras men om du blandar två sjuka renrasiga så får du ju såklart en sjuk blandras. Felet sitter ju inte bara hos den renrasiga utan kan lika väl sitta hon blandraser.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Hundar som inte kan gå, katter som inte kan andas och fryser ihjäl är inte okej.

De är absolut inte okej! Men bara för att man har en renrasig behöver ju den inte vara så extrem åt något håll så den är sjuk.
Exempelvis kan vi ta två renrasiga. Basset Hound och Border Collie. Basset hound är extremt sjuk och de är väl svårt att komma på något fel de inte lider av. Border collie - friskare hund kan man nog inte hitta.


   
SvaraCitera

framtidstron:

DUMMA HUNDAVELSFITTOR

jag HATAR hundavel. min favorit är mops, men heölt enketl jävla fel att köpa en sån. de får ofta ögonskador för att när de ska nosa påsaker sticks det in i ögonen istället. Och det är så SJUKT ÄCKLIGT. sen kan de inte andas ordentligt ehller. vad är det med människor? att alltid vilja ha allting


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mer exempel.

Det som gjorts med schäfern är en tragedi. Men det är inte helt kört, man brukar dela in schäfrar i två grupper (när man pratar om avel) - utställningsschäfrar och bruksschäfrar där det senare oftast är schäfrar med rak rygg (för att dom arbetar bättre, duh).

Det är dessa utställningsfreaks som har misstolkat rasstandarden för att dom tycker det är "fint" - att hundarna knappt kan gå normalt och får höftproblem skiter dom fullständigt i.

lovepayyouback:

jag HATAR hundavel.

Seriös avel brukar iofs i regel försöka förebygga och förminska genetiska sjukdomar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är sjukt. Jag har en fin och rak schäfer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zackk:

Men det är inte helt kört, man brukar dela in schäfrar i två grupper (när man pratar om avel) - utställningsschäfrar och bruksschäfrar där det senare oftast är schäfrar med rak rygg (för att dom arbetar bättre, duh).

Mm, jag hitta en avel som hade burksschäfrar, så jag blev glad, det finns hopp för att normala schäfrar finns kvar när jag blir stor :')
Annars kommer det alltid åtminstone finnas inom polisen som gillar rasen för sitt ändamål, så någon form av avel av vanliga shäfrar lär finnas.

zackk:

Mer exempel

Vinnaren i USA 2003 var det värsta jag sett hittills 🙁
Det borde skapas något slags förbud mot att avla på utseendemässiga drag som ger en funktionsnedsättning hos djuret.


   
SvaraCitera

Praline:

Och var har du statistiken på det?

Jag har bara alltid fått höra det [blush]

Praline:

Eller så blir man mer medveten om bristerna och kan planera en friska avel i framtiden?[rolleyes]

Visst, men det gör ju inte alla. Det finns ju uppenbarligen folk som struntar helt i hur djuren faktiskt mår och avlar sönder dem för att vinna priser. Annars skulle diskussionen inte ens finnas.

Praline:

Men bara för att man har en renrasig behöver ju den inte vara så extrem åt något håll så den är sjuk.

Självklart inte, vad jag menar är att de som avlar sönder djuren så till den milda grad att de får allvarliga hälsoproblem är hemska och jag blir upprörd [sad]

Jag förstår inte varför det inte finns ett regelverk för utställningsdjur som hindrar sönderavling? Och i ärlighetens namn förstår jag inte varför man ställer ut överhuvudtaget. Man har väl djur för att man tycker om dem och vill dem väl och kanske även har användning av dem, inte tävla i vem som är sjukast och få ett pris för det?


   
SvaraCitera

zackk:

Seriös avel brukar iofs i regel försöka förebygga och förminska genetiska sjukdomar.

det finns ingen sund avel överhuvudtaget. bara framtyaget för att vi människor ska bli nöjda liks


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

det finns ingen sund avel överhuvudtaget. bara framtyaget för att vi människor ska bli nöjda liks

Fel. Det finns visst seriös och sund avel. Avel av brukshundsschäfer som föraktar utställningsvariantens rygg och försöker få fram ett bra psyke, uppfödare av mops och fransk bulldog som eftersöker en längre nos, osv. Men tyvärr finns det också många som struntar i djurens långsiktiga hälsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

Mm, jag hitta en avel som hade burksschäfrar, så jag blev glad, det finns hopp för att normala schäfrar finns kvar när jag blir stor :')

Vad bra :'D

Dold text: Förresten, du är saknad på ircen BUTTSEXMAN. Vi har typ flyttat till #ungdomar.se, kommer lite oldies då och då.

framtidstron:

Det borde skapas något slags förbud mot att avla på utseendemässiga drag som ger en funktionsnedsättning hos djuret.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Jag förstår inte varför det inte finns ett regelverk för utställningsdjur som hindrar sönderavling? Och i ärlighetens namn förstår jag inte varför man ställer ut överhuvudtaget.

Håller med, men såna regler är förmodligen krångliga att upprätthålla i praktiken. Det är ju avel som förändrar hundarnas utseende långsamt, i generationer.

En annan lösning vore att med tvång ändra rasstandarder och ge strikta riktlinjer på hur hundarna ska se ut så att det inte är
ohälsosamt för rasen.

Blir förbannad på att dessa

Image

ska behöva bli såhär..

Image

för att vissa är retards.

lovepayyouback:

det finns ingen sund avel överhuvudtaget. bara framtyaget för att vi människor ska bli nöjda liks

Varför skulle det ena behöva utesluta det andra? Så är inte verkligheten. Bra uppfödare strävar efter att raserna ska vara så sunda som möjligt.


   
SvaraCitera

framtidstron:

Fel. Det finns visst seriös och sund avel. Avel av brukshundsschäfer som föraktar utställningsvariantens rygg och försöker få fram ett bra psyke, uppfödare av mops och fransk bulldog som eftersöker en längre nos, osv. Men tyvärr finns det också många som struntar i djurens långsiktiga hälsa.

'
men de är mer själva känslan i aveln jag menar. att man experrimenterar med liv för att se hur resultatet blir som någon jävla hobby. finns ju inget sunt sätt med det i att se på liv

livet

zackk:

Varför skulle det ena behöva utesluta det andra? Så är inte verkligheten. Bra uppfödare strävar efter att raserna ska vara så sunda som möjligt.

och att få pengar


   
SvaraCitera