Aviseringar
Rensa alla

Det bästa som skrivits inom svensk musik!


Ämnesstartare

Som ni eventuellt minns så dokumenterade helutuhle min besatthet av Evert Taubes mästerverk "kinesiska muren" och detta ledde till att fler människor tog låten till sitt hjärta.

Nu ska jag berätta om min senaste upptäckt, låten "genesarets sjö" av Kjell Höglund. Kinesiska Muren hade ett otroligt malplacerat och underligt mellanspel med konstiga kinesiska instrument som förgyllde låten. Denna låt har gjort detta ännu bättre och blandat in glassiga åttiotals gitarrer mitt i en svensk vislåt.

"Mina minnen är som körsbär i punsch" och "Dina kyssar smakar smultron och mjölk" är fantastiska metaforer och "vi visar några målningar i blått men konstnären har visst redan gått" är det bästa rimmet i en låt någonsin.

Njut, kamrater! Ty detta är skönhet i sin renaste form! [love]

off topic så är också denna låt fantastisk!


   
Citera
Ämnesstartare

antar att ingen svarar i tråden för de är för upptagna med att lyssna igenom och förstå genesarets sjö [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En sann klassiker!

Fred Åkerström, släng dig i väggen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

"Dina kyssar smakar smultron och mjölk"

Men guuuuuh, det är ju den här låten min storebror ALLTID sjunger på.
Härligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi dricker lite portvin och tuggar... kex.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Vi dricker lite portvin och tuggar... kex.

Haha, minns att jag skrattade första jag hörde han sjunga den versen [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den är fin. jag minns när jag introducerade den för dig och du blev helt lyrisk utav texten. alltid tyckt det varit en fin låt men nu känns den lite förlöjligad [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MEN DET ÄR JU DEN HÄÄÄÄR
den är gullig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ALLTSÅ SHIT

rösten 🙁
Låter som miller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Låter som miller

Fantastiskt!

Vill också ha en popmaskin [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är inte så mycket för svensk musik... förutom kent... och cardigans och robyn - om det nu ska räknas som svenskt, men jag tänker mest på musik på svenska språket. Det finns inte mycket som jag tycker är bra.

Dansband spyr jag på. Ja, jag har provlyssnat. Jag ratar inte något utan att ha erfarenhet av vad det är först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Jag ser framåt, jag ser uppåt, jag är varm
det förflutna tornar upp som en ouvertyr"

Plus gitarrsolot..[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

Plus gitarrsolot..[love]

det är sjukt bäst! känns så underbart weird att det finns 80-tals gitarrsolon i en låt av det här slaget. [love]

Storchen84:

Dansband spyr jag på. Ja, jag har provlyssnat.

finns sjukt mycket bra svenskspråkig musik inte är vare sig Kent eller dansband. prova att lyssna på ebba grön, thåström, doktor kosmos, imperiet, florence valentin, säkert, håkan hellström, olle ljungström, hästpojken, [ingenting], bob hund, björns vänner etc etc etc


   
SvaraCitera