Aviseringar
Rensa alla

Det finns inga magiska genvägar!


Ämnesstartare

Anarkandi:

Varför denna hets mot ekologiska odlingar, när all odling faktiskt borde vara ekologisk?

Läste du texten?
Ekologiska odlingar når inte ens upp till halva effektiviteten av konventionella. Det råder hungersnöd i världen. Vi borde satsa på att effektivisera våra vanliga, effektiva jordbruk, och skicka överskottet på mat till fattiga länder. Den dag ekologiska jordbruk kan användas på ett bra sätt, är jag inte emot det. Dvs att man exempelvis bygger stora växthus i stadsmiljö där man ordlar mat under sterila förhållanden, så att effektiviteten kan bibehållas även om man skippar bekämpningsmedel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rosa Luxemburg:

Ekologiska odlingar når inte ens upp till halva effektiviteten av konventionella. Det råder hungersnöd i världen. Vi borde satsa på att effektivisera våra vanliga, effektiva jordbruk, och skicka överskottet på mat till fattiga länder.

Det produceras tillräckligt med mat i världen. Hungersnöden beror inte på brist på mat, utan att maten inte hamnar där den borde. Vi slänger något i stil med 20-25% av all producerad mat.

Kan leta källor om så önskas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rosa Luxemburg:

Ekologiska odlingar når inte ens upp till halva effektiviteten av konventionella.

Ekologiskt odlade produkter är mer näringsrika, problemet är snarare andelen mat som slängs, den snävt fördelade andelen av mat, och hur vi beställer mat från utländska orter där folk smälter, istället för att odla den där hemma.

Rosa Luxemburg:

Läste du texten?

jo [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rosa Luxemburg:

Direkt onyttigt eller skadligt vill jag inte hävda att det är. Men jämfört med rätt vegetarisk föda som innehåller motsvarande näringsämnen, så är ju kött inte det nyttigare alternativet. Plus att det bevisligen är mycket sämre för miljön.

Nu vet jag inte om en i huvudsak vegetarisk föda med inslag av kött skulle vara mindre nyttig än en vegetarisk sådan. Men jag har inga bra källor nu så jag vågar inte påstå att du har fel. Men det är en annan debatt så jag sätter punkt för den här.

Rosa Luxemburg:

Jag kan tyvärr inte hålla med dig om att minska konsumtionen av mat är en sänkning av levnadsstandarden. Tvärtom, med tanke på att vi äter alldeles för mycket och blir sjuka på grund av det.

Jag måste säga att om jag slutade käka kött skulle det vara en stor sänkning av min levnadsstandard. Det handlar om smak och känsla. Det finns mycket goda vegetariska huvudrätter, men en bra vegetarisk rätt förlorar alltid mot en rätt med kött i mina ögon. Sen så är ju smaken olika för alla.

Jag skulle nog säga att vi behöver producera mer mat av bra kvalité än vad vi gör idag även fast det finns många i världen som äter för mycket av fel mat för sitt eget bästa. Med tanke på att det finns hundratals miljoner som är undernärda i världen idag. Förstår jag dig rätt när du pratar om att vanligt folk i Sverige ska dela med sig av sitt relativa välstånd till mindre lyckligt lottade utomlands?

Att ha en bra mathållning är ju mångt och mycket en klassfråga också. Att ohälsa på grund av dålig konsthållning är vanligare bland arbetare finns det väl en del undersökningar på. Är man slutkörd och hungrig så orkar man kanske inte laga en schysst böngryta utan man vill ju ha någonting snabbt. Korv och makaroner är ju en klassiker liksom. Bra grönsaker är också ofta ganska dyrt och vegetariska imitationer av animaliska produkter ska jag inte ens börja prata om.

Avslutningsvis vill jag säga att jag inte har dåligt samvete för att jag bor i väst.


   
SvaraCitera

I LOVE BEIN' PART OF THE NEW AMERICAN EMPIRE
[love]
Image

coca-cola_bubbles_1024.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

VI FÖRSTÖR JORDEN, FAN VA COOLA VI ÄR 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det produceras tillräckligt med mat i världen. Hungersnöden beror inte på brist på mat, utan att maten inte hamnar där den borde. Vi slänger något i stil med 20-25% av all producerad mat.

Det är ju inte direkt hållbart att man bussar omkring mat mellan länder. Särskilt om det rör sig om mat som kan tas fram överallt. Dock är ju som sagt det intressanta i det hela att ekologiskt jordbruk inte är miljövänligare än konventionellt och det är definitivt inget för u-länderna att satsa på. Sen så är det förstås sant att vi i väst slösar och skulle kunna odla/importera betydligt mindre mat och istället lägga pengarna på att hjälpa u-länderna med deras jordbruk.

adekvat:

Förstår jag dig rätt när du pratar om att vanligt folk i Sverige ska dela med sig av sitt relativa välstånd till mindre lyckligt lottade utomlands?

Jag tycker att vi ska höja biståndet och lägga band på matimporten från länder med svält.

adekvat:

Är man slutkörd och hungrig så orkar man kanske inte laga en schysst böngryta utan man vill ju ha någonting snabbt

Då planerar man sitt liv dåligt. Laga massa mat på helgen och frys in, tina sedan i micron. Problem solved.


   
SvaraCitera

Det är därför jag anser att naturkatastrofer och folkmord är bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oavsett så vore det intressant att se källor till de flesta av påståendena här. Var har du fått informationen ifrån?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adekvat:

Är man slutkörd och hungrig så orkar man kanske inte laga en schysst böngryta

du vet att det finns vegetarisk snabbmat som går snabbare att laga än korv och makaroner?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Oavsett så vore det intressant att se källor till de flesta av påståendena här. Var har du fått informationen ifrån?

Läste om det i nån vetenskaplig tidsskrift. Ska kolla om jag kan googla de vetenskapliga rapporterna som den hänvisar till nån dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rosa Luxemburg:

Läste om det i nån vetenskaplig tidsskrift.

"nån vetenskaplig tidskrift" är lite för vagt, tyvärr. Dels kan det vara illustrerad vetenskap, som är helt dum i huvudet, eller så kan det vara Smedjan, som tagit pseudovetenskapligt babbel med politiska mål till en helt ny nivå, religion borträknat.


   
SvaraCitera

har du läst lurad av laxen eller?


   
SvaraCitera

Rosa Luxemburg:

Tycker du exempelvis att det är värt att begränsa den individuella valfriheten genom att förbjuda kött?

Man kan väll inte förbjuda kött helt?
Hur blir det med hund- och kattmat?
Många katter kan ju fånga egna fåglar och möss, men inte alla. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

u vet att det finns vegetarisk snabbmat som går snabbare att laga än korv och makaroner?

Det är generellt sätt ganska dyrt.

Rosa Luxemburg:

Då planerar man sitt liv dåligt. Laga massa mat på helgen och frys in, tina sedan i micron. Problem solved.

Det är inte alltid så enkelt.


   
SvaraCitera