Aviseringar
Rensa alla

Det här med att hata...


Ämnesstartare

Stringburka:

För mig handlar det om att det inte kunde ha varit bättre... Och jag har haft ett par sådana kvällar, som inte kunde ha varit bättre på något (för mig) tänkbart sätt. Men visst överanvänds ordet.

Mjo, alltså, att använda det när man verkligen tycker att det varit så bra det bara kan bli så är väl det okej. Men jag tänker med på 14åriga tjejer som kommer till skolan på måndagen och utropar flera gånger om att "FESTEN VAR SÅ GRYM, DET VAR HELT PERFEKT".
Likaså tjejer som skryter med hur perfekta deras pojkvänner är, fast pojkvännerna ifråga är otrogna och elaka och uppenbarligen riktiga svin. Jag nöjer mig själv med att säga att min pojkvän är riktigt jävla bra, och det tycker jag räcker, eftersom ingen är perfekt ändå och jag själv inte skulle vilja beskrivas som perfekt (fatta vilka krav på sig man får [tard]).
Det allra värsta är nog när det används ihop med utseende. Det avskyr (är avskyr förresten ett bättre ord än hata för att uttrycka starkt ogillande?) jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Muuu:

Ja jo, det har du väl iofs rätt i. Men ändå. Jag gillar inte ordet och dess användning ändå. [n]

Förståeligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Menar du alltså rent språkligt att du tycker att ordet missbrukas, eller menar du att du är trött på att folk tycker illa om saker och ting i världen?


   
SvaraCitera

det beror på kollektivitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är man för lat för att skriva precis hur man känner i den situationen så tar man det lättaste: Hata och Älska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

Menar du alltså rent språkligt att du tycker att ordet missbrukas, eller menar du att du är trött på att folk tycker illa om saker och ting i världen?

Vilket som är aktuellt. Om folk menar det de säger så är det sorgligt att folk hatar så mycket, och om folk inte menar det är det sorgligt att de överdriver så förjävligt.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Det beror på. Generellt blir jag mer upprörd när man felanvänder ord i seriösa diskussioner,

varför tar du inte bara och skaffar dig ett liv, accepterar att språket hela tiden utvecklas, och det är socialt accepterat att använda
ord precis som man själv känner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

typlsd:

varför tar du inte bara och skaffar dig ett liv, accepterar att språket hela tiden utvecklas, och det är socialt accepterat att använda
ord precis som man själv känner.

Ett liv har jag, och jag accepterar att språk utvecklas, generellt. Däremot ogillar jag att uttryck urholkas och förändras på ett såpass plötsligt sätt som det gjorts.
Dessutom är det inte speciellt accepterat att använda ord precis som man själv känner för det. På de flesta seriösa fora som finns (både internetfora och inom IRL-kommunikation) krävs en viss ton när man pratar. På UM är det t.ex. inte accepterat att använda sig av personangrepp, och det anses ofint att inte stava någorlunda och ha någorlunda grammatik. Varken 13375p33ch eller fjOrtizzzka är speciellt accepterat, så du talar rätt mycket i nattmössan nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra tråd. Jag märker ofta att folk använder starkt laddade ord som hatar helt ansvarslöst. Människor borde tänka mer på hur dem säger något innan orden lämnar deras läppar.


   
SvaraCitera

Stringburka:

så du talar rätt mycket i nattmössan nu.

ja, men det får ju stå för dig isåfall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men vadå, bara ett överanvänt uttryck.
Jag hatar att tappa mina arbetshandskar i pölen jag just pissade.
Det gör jag faktiskt.


   
SvaraCitera

Jag håller med, jag hatar när fok gör så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hata är vardagsspråk synonymt med att ogilla. Fast vänta - det visste alla redan. Tråden kan härmed låsas.


   
SvaraCitera

det anses coolare att erkänna att man hatar ngt än att man älskar det. precis som att det är coolare att kritisera än att rosa. Säkrare på nåt sätt. Kick them before they kick you lr hur man säger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kärlek ska det vara.


   
SvaraCitera