Aviseringar
Rensa alla

Det här med att koppla stereo till dator


Ämnesstartare

Av någon anledning har det aldrig funkat med någon stereo eller dator jag ägt de senaste åren, det blir något skumt "eko" och överdrivet kraftfullt i vissa ljud och så och låter förskräckligt, kan jag göra något åt det eller ska jag fortsätta köpa på mig stereomaskiner i hopp om att någon fungerar?


   
Citera
Ämnesstartare

Jag skulle gissa att apparaterna inte är i jord med varandra. Om det är en laptop och du kör den på batteri blir ljudet bättre då? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Odräglig: Jag skulle gissa att apparaterna inte är i jord med varandra. Om det är en laptop och du kör den på batteri blir ljudet bättre då?

Det är en stationär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och hur fixar jag jordgrejen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Il Duce:
Och hur fixar jag jordgrejen?

Har både datorn och stereon jordade elurtag? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Odräglig:

Har både datorn och stereon jordade elurtag? 

stereon har ej

tror aldrig jag sett en jordad stereo
Och fungerar utmärkt med jordad dator/ojordad stereo hos andra jag har kopplat in till


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det låter inte riktigt som ett vanligt jordfel. så kraftiga fasfel bör inte uppstå om du har kopplat allt rätt och utrustningen funkar som den ska, även om du får jordbrum och grejer.

hur har du kopplat, exakt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan aldrig få riktigt bra ljud ur en dator utan en DAC eller köp bättre ljudkort . Har du en äldre förstärkare ? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: hur har du kopplat, exakt?

sladd med 3,5mm>rca


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaron: Du kan aldrig få riktigt bra ljud ur en dator utan en DAC eller köp bättre ljudkort . Har du en äldre förstärkare ?

Har en kompaktstereo och en förstärkare av modell äldre

Har fått utmärkt ljud med samma koppling som jag använder här på andras uråldriga stereoutrustningar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Il Duce:

Har en kompaktstereo ocharrow-10x10.png en förstärkare av modell äldre

Har fått utmärkt ljud med samma koppling som jag använder här på andras uråldriga stereoutrustningar

Köp en dac , du får aldrig bra ljud med en 3.5 sladd via rca om du inte har ett ljudkort för minst 1600 kr en dator har ju dur mkt egen störningar som  ifrån nätaggregat , fläkten , processorn m.mm  . Din förstärkare förvränger och höjer  ljudsignalen  Ifrån datorns 3.5 ingång då låter det inte bra. Har du en bra telefon så hör man bara skillnaden där . Kan va fel på din förstärkare också ^^ 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaron: du får aldrig bra ljud med en 3.5 sladd via rca om du inte har ett ljudkort för minst 1600 kr

ja priset är säkert en absolut gräns


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total: Är alltid redo BlinkBlink 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Il Duce:

sladd med 3,5mm>rca

ditt problem är fasfel, det är jag helt säker på, men jag har ingen riktig aning om vad det beror på. testa att byta ut olika delar i kedjan och se när problemet försvinner, då märker du vilken komponent som är trasig. jag skulle börja med att testa olika ljudkällor, sen byta ut adaptern mellan minitele-rca, sen rca-kabeln.
problemet är, i korthet, att du får något slags crosstalk mellan kanalerna, som ligger ur fas, dvs, de är förskjutna i tid mot varandra. det behöver inte vara mycket alls för att hörbara problem ska uppstå, vi pratar om millisekunder. jag har upplevt det problemet några gånger i utrustning, i synnerhet med trasiga pluggar, eller glappande kontakter. testa att lirka lite med miniteleadaptern, se om det finns något läge där den låter som den ska.
fasfel är krångligt utav bara satan, och när de uppstår i hårdvaran är i princip trial and error vägen att gå för att lösa problemet. att försöka resonera sig till vad problemet är är sånt som tar några dagar, sen får man huvudvärk, och kommer ändå inte fram till något. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vill du testa teorin kan du spela upp ljud i bara vänster respektive höger högtalare. funkar utrustningen som den ska så ska det inte låta något alls ur andra högtalaren. har du crosstalkproblem så kommer det göra det. förmodligen inte lika högt, men något kommer det låta.

är det något annat än så övergår det mitt förstånd.


   
SvaraCitera