Aviseringar
Rensa alla

Det här med att låsa trådar på trådskaparens begäran


Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Jag fick en tråd låst på egen begäran idag då jag klantade mig och råkade trycka på "Skapa" innan jag blev klar med pollen. [party]

Men det tycker jag är en okej låsning "på egen begäran". De hade ju låst tråden iaf, då du skapar två. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Har du någonsin sett mig ta till personangrepp mot en meningsmotståndare som klarar av att debattera?

Kanske inte. Men väldigt ofta då någon mindre datorkunnig säger något om... ja, vad som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Men väldigt ofta då någon mindre datorkunnig säger något om... ja, vad som helst.

Kan det hända att dessa mindre datorkunniga faller i någon av kategorierna "hej, kan ni svara på den här frågan jag kunnat googla själv men inte orkade" eller "jag kan allt om datorer, såhär ska du göra för att lösa ditt problem"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror på sammanhanget. Om tråden är en specifik fråga som har besvarats och trådskaparen ber att få tråden låst ("Vad heter låten?", "Idisslar kaniner?", "gravidd av CAMSEX?!?!?+") så brukar jag låsa den, om det inte finns något annat diskussionsvärde. Annars inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känns detta viktigt för er?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Har du någonsin sett mig ta till personangrepp mot en meningsmotståndare som klarar av att debattera?

Självförnekelse? Det räcker att någon säger att de själv tycker att Windows Vista är bättre än Linux så går du till personangrepp.

OnT: Jag ser inget problem med att man tar bort trådar sålänge som trådskaparen har en bra anledning till sin önskan om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Självförnekelse? Det räcker att någon säger att de själv tycker att Windows Vista är bättre än Linux så går du till personangrepp.

Plocka gärna fram en tråd som styrker ditt påstående.

Stringburka:

Om tråden är en specifik fråga som har besvarats och trådskaparen ber att få tråden låst ("Vad heter låten?", "Idisslar kaniner?", "gravidd av CAMSEX?!?!?+") så brukar jag låsa den, om det inte finns något annat diskussionsvärde. Annars inte.

Ett klart regelbrott där, med andra ord. Kan du vara snäll och sluta med det?

En tråd tillhör forumet, inte trådskaparen, oavsett vad du/trådskaparen tycker om dess eventuella diskussionsvärde. Tänk om någon annan har samma problem, läser tråden, och sedan har en följdfråga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Har du någonsin sett mig ta till personangrepp mot en meningsmotståndare som klarar av att debattera?

Om det är du som avgör vem som klarar att argumentera, dvs väldigt få, då är det lite av din gimmick att försöka vara så onödigt otrevlig du bara kan mot dem du anser har dåliga argument [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

Om det är du som avgör vem som klarar att argumentera, dvs väldigt få, då är det lite av din gimmick att försöka vara så onödigt otrevlig du bara kan mot dem du anser har dåliga argument [zzz]

Jag ser ingen anledning att bevärdiga "argument" som saknar all form av uppbackning med ett seriöst eller trevligt svar. Gör du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ett seriöst svar

Nej, det ser jag ingen anledning till i vått och torrt.

KID_IS_BACK:

Ett trevligt svar

Ja, eller åtminstone ett neutralt svar. Att du är otrevlig lär ju inte göra folks svarsförmåga bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

Ja, eller åtminstone ett neutralt svar. Att du är otrevlig lär ju inte göra folks svarsförmåga bättre.

Morot och käpp är grunden för lärande. Morot genom ett vänligt, tänkvärt svar, käpp genom en ingående förklaring inför resten av världen av vad du gjorde fel och hur du kan undvika att göra felet igen.

Funkar det för skolministern funkar det för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

Att du är otrevlig lär ju inte göra folks svarsförmåga bättre.

Nej, men det spär på "amagad im ze all-knowledge-hero on ze internetz"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

så brukar jag låsa den

Gör inte så, dessa trådar ska självdö sålänge inget regelvidrigt hänt. De enda trådar som ska tas bort direkt är dubletter och "missbildningar" såsom

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Jag fick en tråd låst på egen begäran idag då jag klantade mig och råkade trycka på "Skapa" innan jag blev klar med pollen. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker inte att en tråd bör låsas pga en persons åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ett klart regelbrott där, med andra ord. Kan du vara snäll och sluta med det?

Att låsa för brist på diskussionsvärde tycker jag mig ha sett som standard på flera håll. Dessutom ser jag faktiskt inte vilken regel det skulle bryta mot, särskilt inte om man betänker §16-19. Oavsett - Jag gör så att jag frågar en admin och får ett ordentligt prejudikat. Tydligare regler är på väg, och tro mig, de är efterlängtade även från våran sida.


   
SvaraCitera