Aviseringar
Rensa alla

Det här med Japan...


Ämnesstartare

... varför är det så himla 'coolt' med Japan?

Nu pratar jag inte om samurajer, ninjor, shogunaten, eller ens Akira Kurosawa!

Jag tänker på japansk ungdomspopulärkultur. Jag tänker på japansk serietidningar (där kallat manga), på deras tecknade filmer i mangastil (anime).

Kan någon förklara för mig varför detta är så häftigt och varför cosplay och annat fan-kultur borde uppmuntras?

Visst, anime och sådant var exotiskt när jag var sisådär prepubertal. I slutet av tonåren trodde varenda eviga tonåring att Japan var det förlovade landet. Att japaner lever i harmoni med varandra...


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Har aldrig haft någon fascination gentemot Japan, har dock brukat sådana där "^^" och "^~^" i mitt tidigare internet-liv, men annars har jag mest haft en förskräckelse av all matrealism.

Tar tillfället i akt och hedersinbjuder

oskar_det:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast kan man verkligen säga att anime och manga är så mycket mer udda än att läsa något från DC Comics eller Marwel eller titta på pixar eller disney? Det ena nådde oss tidigare bara [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är väl som fascinationen för USA helt ogrundad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

är väl som fascinationen för USA helt ogrundad

Lite typ "i USA är allt stort [tard]" och "i Japan är allt gulligt [rolleyes]"
tror att fördomarna (som inte är helt ogrundande) skapar tonåringar en lätt-tillgänglig fantasivärld att agera ut i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Kan någon förklara för mig varför detta är så häftigt och varför cosplay och annat fan-kultur borde uppmuntras?

Det frågar jag mina vänner gång på gång. Har inte fått ett vettigt svar[mad] Varför, varför??[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om det är något med japansk kultur jag tycker är coolt så är det den här innan-meiji-tiden-kulturen i Japan. Den var intressant. Ett hopkok av konfucianism, buddism och folkanimism rent religiöst... Det vore spännande att studera.

Shogunaten! Åå, häftigt. Små feodalstater som alla nominellt lyder under kejsaren, men kejsaren är bara en frontfigur. Lite som tyskromerska kejsaren här i Europa bara ännu mer utan politisk/symbolisk/reell makt.

Men nä... dessa weeabos ska förpesta japansk kultur med kawaii.

För att lugna mig behövde jag läsa detta, detta, och slutligen detta. [confused]

Det är några egentligen extrema artiklar, men man måste ibland balansera den konstanta hjärntvätten man kan få.

genus:

Tar tillfället i akt och hedersinbjuder oskar_det

FFFFFUUUUU [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det görs inte mycket vuxentecknat i västvärlden, och skulle det nu göras det så är det explicit komediserier som Simpsons, Family Guy, och South Park Dold text: (Och mindre kända som Venture Brothers, Drawn Together och Futurama). Och då finns bara japansk anime kvar att se på.

Något som även är så förträffligt med Anime är att det finns ett så brett urval att välja mellan. Det finns alla genrer som vi har till vanliga spelfilmer. Det är väldigt svårt att finna något som inte faller en i smaken.

Om du skulle vilja börja med en mjukstart igen så kan jag tipsa dig om den här serien [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

mindre kända

Ganthuc:

Futurama

skojar du? 😛
På vilket sätt är Futurama mindre känt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Det är väldigt svårt att finna något som inte faller en i smaken.

Jag har sett "bra" anime. När vi talar om själva berättelsen, om karaktärerna, relationerna... Allt det där.

Men jag tycker inte på något vis att anime är estetiskt tilltalande. Alltså dömer jag det på en gång, därför det ser fult ut.

Men på senare tid har mycket i animevärlden depriveras. Det handlar vädligt mycket om att tänja på gränserna rent sexuellt. Kolla bara på pokemon! Här har vi figurer som ska sägas vara nio år gamla och ändå fylls serien av sexuella innuendon, även av de nioåriga karaktärerna...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har aldrig tyckt om japan eller kulturen där särskilt mycket [tard]


   
SvaraCitera
höna

japan är inte coolt. japan känns ytligt och materialistiskt enligt mig.[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

skojar du? 😛

Nej. Det finns färre säsonger och det visas inte lika mycket på TV som dem föregående exemplen.

jason:

Men jag tycker inte på något vis att anime är estetiskt tilltalande. Alltså dömer jag det på en gång, därför det ser fult ut.

Bra berättelser är inte detsamma som underhållande så där förstår jag dig helt och hållet. Men kan du utveckla vad du menar med "fult". Är det själva stilen på animeringen du syftar på?

jason:

Men på senare tid har mycket i animevärlden depriveras. Det handlar vädligt mycket om att tänja på gränserna rent sexuellt.

Också något jag kan hålla med om. Tyvärr beror det nog på att det går hem på (japanernas dvs) marknaden. Sedan kan jag inte säga annat än att Fanservice går hem hos mig liksom alla män vad jag tror. Det ger en extra gnista och förbättrar serierna. Kärlek har en viktig mening enligt mig då det ger en mer verklighetstrogen bild om vars funktion syftar till sammanhållning mellan människor under pressade situationer. Det faller sig naturligt att män och kvinnor binder sig vid "tighta" situationer, vilket egentligen täcker upp varje story bakom en serie eller film. En helt könsneutral serie är inte verklighetstrogen och förlorar på så vis mycket av

men riktigt irriterande blir det när den riskerar att ta över hela en hel serie. Än mer irriterande är det att det är nästan bara kvinnor som exponeras, och det inom serier som vanligen kategoriseras som "könsneutralt".

Nu är jag till vardags ingen moralkärring. Men när man sett runt hundra "duschscener" men inte en enda med män så börjar man undra lite. Rent objektivt så har jag svårt att se hur det skulle vara mer relevant till en historia när en kvinna duschar än en man.

Mycket ordbajs nu...

En serie som är farligt nära är Highschool of the Dead. Där det praktiskt tagit inte kan gå en halvminut utan en upshirt, bröstvårta eller något liknande. Vid ett tillfälle så badade även samtliga tjejer i serien tillsammans och det hela slutade med att dom "bråkade" runt och klämde på varandras bröst. Men sexualiteten har här ändå en sammanbindande funktion vilket man lär märka ifall man kollar på serien.

Väldigt talande bild för serien:
Image

Men en serie som i stort sett kretsar kring (och det endast) kvinnans sexualitet är serien Queens Blade: The Exiled Virgin. Kvinnor exponeras kraftigt och har samtliga gånger väldigt opraktisk utrustning lämpade för strid. Alla har överdimensionellt bröst varav man toppar med en som har minst varsin 20 kilos koloss till meloner. Jag menar, hallå eller?!

Väldigt talande bild för serien: Image


   
SvaraCitera

jason:

Men på senare tid har mycket i animevärlden depriveras. Det handlar vädligt mycket om att tänja på gränserna rent sexuellt. Kolla bara på pokemon! Här har vi figurer som ska sägas vara nio år gamla och ändå fylls serien av sexuella innuendon, även av de nioåriga karaktärerna...

Först beror det på vilka serier du letar efter.
För det andra.
Tänk inte bara att det är anime som försöker tänja på gränser. Det är många skapare av tecknande serier som gör det.

Man kan se det ända från 90-talets cartoons till svampbob.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:

japan är inte coolt. japan känns ytligt och materialistiskt enligt mig.

Som typ USA och Europa menar du?


   
SvaraCitera