Aviseringar
Rensa alla

Det här med kondom


Ämnesstartare

Tjenare folket. Har en liten fråga som jag aldrig riktigt fått svar på, får höra olika åsikter av folk hela tiden.
Läget är så här:
Min tjej började äta pp för drygt en månad sen, kanske 2. OCh sen dess har vi oskyddat sex varje gång.
Grejen är att ingen av oss har tidigare haft sex med någon annan alls. Inget sex alls (oralt,vagi...etc).
När vi var på ungdomsomtagningen och hämtade recept till pillren så frågade hon som jobba där ifall vi ville testa oss samtidigt men ändrade sig och fråga ifall vi inte haft andra innan varandra, vi sa då nej och då sa hon okej då skippar vi testet.

Så äre så att för jag och min flickvän inte haft någon form av sex alls med någon annan innan så kan inte vi två smitta varandra med någon sjukdom och kan därför köra utan kondom? Jag får höra olika av folk hela tiden, och på UM så verkade det som att vi inte behövde oroa oss lät det ju som..

så? =)


   
Citera

lyssna hellre på vad de på ungdomsmottagningen säger än på vad era mindre intelligenta vänner fått för sig.


   
SvaraCitera

och ja, det är ju rätt svårt att få en sjukdom som inte är genetisk om man inte haft någon chans att smittas av den...


   
SvaraCitera

ja, om ingen av er har haft sex med någon annan innan så är sannolikheten minimal att någon av er har en könssjukdom. Ni behöver inte oroa er.


   
SvaraCitera
time
 time

Bakomflötet93:

OCh sen dess har vi oskyddat sex varje gång.

Ni har inte oskyddat sex om din flickvän äter p-piller.

Och nej, så länge ni två inte haft sex med andra och inte är otrogna med någon och då inte använder kondom, så är risken minimal. Alltså går det bra att skippa kondomen.


   
SvaraCitera

Om ingen av er haft finger/oral/vaginal/analt/blabla-kontakt innan så är det nog rätt lugnt alltså. Fast kondylom kan man väl få från sin mamma vid födseln varpå det utvecklas i vårtor senare i livet. Tror jag.
Klart att ni kan testa er, men det är nog rätt onödigt i nuläget.


   
SvaraCitera

isola:

Fast kondylom kan man väl få från sin mamma vid födseln varpå det utvecklas i vårtor senare i livet. Tror jag.

kan man testa sig för kondylom då? om det ej slagit ut menar jag.


   
SvaraCitera

Tror man kan få herpes vid födseln också, men är inte säker. Är förmodligen inte ens "den" sortens herpes, så whatever.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Ni har inte oskyddat sex om din flickvän äter p-piller.

okej men du fattade nog vad jag mena iaf 🙂

Men okej det låter ju bra! Då kan vi fortsätta utan kondom alltså!! 🙂


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

kan man testa sig för kondylom då? om det ej slagit ut menar jag.

Tror inte! Läste det på vårdguiden inför min kondylomtråd.
Nä det går inte. Man kan testa sig för hvpviruset, men det är inte samma sak.


   
SvaraCitera

isola:

Tror inte! Läste det på vårdguiden inför min kondylomtråd.Nä det går inte. Man kan testa sig för hvpviruset, men det är inte samma sak.

ah
fy fan för å få kondylom eller herpes
det kan ej va kuligt


   
SvaraCitera