Aviseringar
Rensa alla

Det här med självmord.


Ämnesstartare

Självmord är något som betraktas som ngt fruktansvärt och illa men ändå är det 1 500 personer som begår självmord varje år I sverige. Är självmord en utväg om man inte ser ett ljus i tunneln?
Är det fel av en psykiskt frisk person att välja döden? Ska man låta döden komma naturligt istället för att själv bestämma när man ska dö.

/kalle cutta


   
Citera
Åtta

Kalle Cutta:

Självmord är något som betraktas som ngt fruktansvärt och illa men ändå är det 1 500 personer som begår självmord varje år I sverige.

Måste de två sakerna stå i motsats mot varandra? Narkotikabruk och avlivning av kattungar anses väl av Joe Sixpack som någonting illa, men nog fan sker det ändå.

Kalle Cutta:

Är självmord en utväg om man inte ser ett ljus i tunneln?

Jag skulle tippa på att det är den generella idén, ja.

Kalle Cutta:

Är det fel av en psykiskt frisk person att välja döden?

Beror väl på vad man anser som fel. Personligen ser jag inte hur det skulle vara moraliskt fel, men jag skulle givetvis ändå känna sorg om någon nära mig tog livet av sig.


   
SvaraCitera

Om jag inte minns fel så är det väl olagligt att begå självmord. Men jag tycker det är upp till var och en att avgöra om man begår det eller inte. De flesta skulle nog säga att det är fel av vem som helst att välja döden på det sättet. Att leva är lidande så lite fegt kanske det är, men samtidigt kastar man sig in i det okända 🙂


   
SvaraCitera

Tycker inte det är fel, och ofta de är olagligt? ;s


   
SvaraCitera

Kablash__:

och ofta de är olagligt? ;s

Mitt minne är korrupt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalle Cutta:

Är självmord en utväg om man inte ser ett ljus i tunneln?

nej, egentligen ingen utväg, utan snarare ett misslyckande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fick ungefär det svar jag förväntade mig att få. Ledsen för bristande diskussionunderlag. Finns egentligen ingenting att diskutera kom jag just på. Men jag personligen anser att självmord är fel och kan inte förstå de känslor en människa som vill avsluta sitt eget liv går runt och bär på. Tycker precis som du dock inte att det är särskilt omarliskt av en människa att välja att avsluta sitt liv.


   
SvaraCitera

rätt och fel är bara trams, men förhoppningsvis har en person som väljer att inte leva bra och genomtänkta anledningar och inte enbart "åh-mitt-liv-är-värdelöst"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självmord är inte rätt utväg. Visst jag kanske förstår om man är typ 60+ och anser att man inte har något kvar i livet, men inte om man är ungdom och begår självmord [sad] Man förstör förutom sitt eget liv även andras liv, främst familjens.


   
SvaraCitera

att en frisk person väljer döden ser jag som nästintill omöjligt.
Men allt är inte som det synes vara, brukar man säga.

Jag tycker det är fruktansvärt att folk gör det. Det är allt som oftast förödande för anhöriga. Ändå kan jag inte annat än beundras av deras viljestyrka.

Men mänskobeståndet måste minskas, så bryr man sig det minsta om artens och vår omgivnings överlevnad så.


   
SvaraCitera

Kalle Cutta:

Är självmord en utväg om man inte ser ett ljus i tunneln?

Det är en utväg, men det finns också andra utvägar ur att må dåligt. Men om man mår riktigt dåligt kanske man ser det som det enda sättet och inte riktigt har orken till att ta de andra vägarna till att må bättre.


   
SvaraCitera

självklart är det en utväg


   
SvaraCitera

OF 5:

Men mänskobeståndet måste minskas, så bryr man sig det minsta om artens och vår omgivnings överlevnad så.

Mer krig åt folket [love]


   
SvaraCitera

Fejlarn:

Mer krig åt folket

Allvarligt talat om arten slutade vara så fokuserad på att överbefolka jorden skulle många problem försvinna utan att ett enda finger skulle behöva lyftas.


   
SvaraCitera

Det är inte direkt förvånande. Det finns jättemånga som mår så pass dåligt.


   
SvaraCitera