Aviseringar
Rensa alla

Det här med självmord.


OF 5:

Allvarligt talat om arten slutade vara så fokuserad på att överbefolka jorden skulle många problem försvinna utan att ett enda finger skulle behöva lyftas.

Ett stort om.


   
SvaraCitera

Fejlarn:

Ett stort om.

för stort


   
SvaraCitera

OF 5:

för stort

Det ska bli kul att se hur många vi lyckas bli.


   
SvaraCitera

Fejlarn:

Det ska bli kul hur många vi lyckas bli.

Och se hur lite annat som lyckats överleva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självmord är en permanent lösning på ett tillfälligt problem [bigcheers]


   
SvaraCitera

Tänk att bara för något år sedan funderade jag på självmord och var självmordsbenägen, men tur är så är det slut med det nu. Jag mår fortfarande inte bra, men jag känner att det inte är så jobbigt så jag inte skulle vilja leva längre.

Tror det är svårt, att veta hur man skulle reagera om någon tog sitt liv. Eftersom jag bryr mig inte så värst hårt om jag ser någon i tidningen begått självmord, eftersom jag ej kände denna person. Om det hade varit någon i min närhet skulle jag säkert bli sjukt ledsen. Och tyckt det var fel och hemskt att man inte har sett något. Jag vet inte riktigt vad jag tänkte när jag inte ville leva längre, helt suddigt. Kommer inte ihåg så mycket ifrån den perioden. Nu försöker jag bara leva vidare och omvända min negativa energi till den positiva.

Det är ens eget val om man vill dö eller inte, men man kan väl alltid försöka få personen att ändra sig, men dom som verkligen har bestämt sig brukar oftast genomföra det med. Och jag tror på att allt som händer har en mening, så det var meningen att just den människan skulle dö, genom självmord.

Så det finns nog inget rätt och fel - och det är inte omoraliskt. Men jag tycker inte det är starkt att våga och jag tycker inte det är fegt att göra det heller. Händer det så händer det. Hoppas bara att de minskar och folk får mer hjälp och kanske använder sitt förnuft mer än känslorna.

Ta hand om nära och kära och känn av vart man har varandra.


   
SvaraCitera

Fejlarn:

Om jag inte minns fel så är det väl olagligt att begå självmord.

Olagligt är det inte. Dock så har man gjort bedömningen att ingen frisk människa vill ta livet av sig. Så man spärras in på låst psykavdelning ett tag istället :).


   
SvaraCitera

tradet:

Dock så har man gjort bedömningen att ingen frisk människa vill ta livet av sig.

Roligt 😀


   
SvaraCitera

youmademe:

Man förstör förutom sitt eget liv även andras liv, främst familjens.

>Insinuerar att att alla som begår självmord har familj/bra familjeband.


   
SvaraCitera

aporsplanet:

Och jag tror på att allt som händer har en mening

Har aldrig förstått mig på det där, "om det händer så var det meningen, om det inte händer så var det meningen". [shake]

Tesko_:

Självmord är en permanent lösning på ett tillfälligt problem [bigcheers]

Vanligt citat när det handlar om självmord, säg det till folk med kroniska sjukdomar.


   
SvaraCitera

Tycker att det är idiotiskt att andra ska bestämma att man ska fortsätta leva. Vill jag ta mina piller ska jag göra det utan att någon annan försöker spela hjälte och rädda mig genom magpumpning.

Tycker att hela västvärlden borde begå kollektivt självmord, så om någon är frivillig för förslaget borde man inte behöva stoppas.


   
SvaraCitera

Kalle Cutta:

självmord en utväg om man inte ser ett ljus i tunneln


   
SvaraCitera

Tycker självmord är nice, brukar begå det några gånger om året[smile]


   
SvaraCitera

Tycker det är helt ok att bestämma själv om man vill leva. Låter inte så humant att någon ska tvingas leva om man mår såpass dåligt att man vill dö (tänker på dödshjälp också). "Du ska leva och plåga dig själv för annars blir det jobbigt för alla andra."
Såklart tär det ju på familj/omgivning ifall någon begår självmord, men hur mycket tär det inte på personen att må dåligt? Det är synd att självmordsbenägna personer inte ska få tillräcklig hjälp att komma ifrån självmordstankarna.


   
SvaraCitera

Dödshjälp till personer med kroniska sjukdomar, eller grava handikapp är jag helt för.

Att man däremot ska få bestämma att man vill dö, när man är deprimerad tycker inte jag är ett så himla bra alternativ. Man tänker inte helt klart då.
Oftast så kommer man igenom en depression bara man har någon att prata med, i värsta fall tar man medicin.


   
SvaraCitera