Aviseringar
Rensa alla

Det nya övervakningssamhället


Ämnesstartare

Ja man kan ju undra var vårt land är på väg.
Först gick FRA-lagen igenom som säger att staten får läsa igenom alla våra e-post, lyssna på våra telefonsamtal, läsa våra sms m.m utan att ens behöva tillstånd för det.
Sen står det på förslag att PKU registret skall börja användas till att identifiera personer med, man kommer alltså ha DNA från alla personer födda från 1975 och framåt.
Sedan kom blogg förslaget från EU. Som innebär att alla bloggare kommer registreras i ett register beroende på vilka åsikter man har.
Någon mer än jag som tycker detta börjar likna ett nytt Sovjetunionen?[n][mad]


   
Citera

HEJ FRA!
ser ni mig? [blush]


   
SvaraCitera

riverman:

Någon mer än jag som tycker detta börjar likna ett nytt Sovjetunionen?[n][mad]

det är väl dags att lära sig ryska då.. när dom väl sänker priserna på vodkan så vet vi att sverige är borta [sad]


   
SvaraCitera

riverman:

Sovjetunionen?[n][mad]

Östtyskland [y]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stasi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja FRA går ju verkligen lita på....eller inte. [n]

Utdrag från wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarets_radioanstalt

Anklagelser om illegal telefonavlyssning
Rickard Falkvinge, partiledare för Piratpartiet spelade 2007 in en mp3-ljudfil med Anders Wik, vid tillfället FRA:s överdirektör. Wik berättar utan att veta att Falkvinge spelar in samtalet att FRAs verksamhet bryter mot europakonventionen och Sveriges grundlag. Wik berättar att FRA redan avlyssnar telefonsamtal, har gjort det länge och att FRA-lagen är till för att göra deras redan pågående verksamhet laglig. Ljudfilen spelades upp på en demonstration den 31 maj 2008 och kommenterades i Computer Sweden[8] vilket ledde till att Max Anderson riksdagsman för miljöpartiet begärde en utredning. Anders Wik säger i Computer Swedens artikel att han inte har anledning att ifrågasätta mp3-inspelningens äkthet.

Försvarsminister Sten Tolgfors svarade på uppmaningen till utredning att "Sådan spaning har inte ansetts behöva uttryckligt lagstöd eftersom den bedrivs på regeringens uppdrag med stöd av principen om eterns frihet, som bland annat har kommit till uttryck i lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation (6 kap. 17 §).och att det därför inte behövs någon utredning.

Anklagelser om illegal datalagring
I juni 2008 mottog Datainspektionen en anonym anmälan där FRA anklagades för olaglig lagring av data om över 100 svenskar, som på olika sätt haft kontakt med Ryssland under 1990-talet.[12] Enligt svensk lagstiftning får FRA lagra personuppgifter enbart i de fall där det finns en misstänkt koppling till terrorism eller liknande. Enligt anmälan fanns det i de aktuella fallen inte några sådana kopplingar och inte heller Säkerhetspolisen hade något intresse av personerna ifråga. Datainspektionen har tills vidare sekretessbelagt stora delar av anmälan.

Rapport avslöjar illegal massavlyssning
Den 16 juni 2008, 2 dagar innan omröstningen att låta FRA-lagen gå igenom, avslöjar Rapport att en arbetare på FRA läckt information om att myndigheten har massavlyssnat telefonsamtal i minst 18 månader och upp till så mycket som 10 till 15 år. Internettrafik kunde enligt inslaget ha avlyssnats i upp till 8 år. I Rapports inslag försvaras detta av generaldirektör Ingvar Åkesson som säger att själva innehållet i kommunikationen inte har lagrats. I stället har FRA kartlagt vem som har kommunicerat med vem. Informationen om kommunikationen har lagrats i en databas som kallas för Titan.[13] Enligt dokumenten som har läckt ska generaldirektören ha skrivit om lagen att den "[...] tvinga oss att bli mer precisa i vårt urval och vårt arbete. Den tid då vi kunde inhämta all tillgänglig trafik på enskilda inriktningar för att sedan sovra i efterhand är av flera skäl förbi."[


   
SvaraCitera

riverman:

Sedan kom blogg förslaget från EU. Som innebär att alla bloggare kommer registreras i ett register beroende på vilka åsikter man har.

[chocked]

Det har jag missat. [tard] Det var ju riktigt jävla sjukt förslag...


   
SvaraCitera

Jag såg en dokumentär om det här. De kom fram till att de terrorister man bekämpade i själva verket kunde utnyttja säkerhetssystemet och på så sätt få tillgång till alla kameror, personuppgifter osv.

I England kommer det att bli lag (så som jag förstod det) inom en snar framtid då alla engelska medborgare måste ha ett nytt identitetskort. Kotet skall innehålla 49 privata personuppgifter, något som sägs vara för säkerheten. Men det lustiga är att högt uppsatta politikers och popstjärnors barn inte behöver lämna in dessa uppgifter, eftersom det inte är säkert.


   
SvaraCitera

leif:

I England kommer det att bli lag (så som jag förstod det) inom en snar framtid då alla engelska medborgare måste ha ett nytt identitetskort. Kotet skall innehålla 49 privata personuppgifter

REAL ID heter det.


   
SvaraCitera

Om nån FRA snubbe läser detta kan han köra upp gröt i röven å käka upp det [no-no] fy på dig!


   
SvaraCitera
Papper

Compton GangztaH:

det är väl dags att lära sig ryska då.. när dom väl sänker priserna på vodkan så vet vi att sverige är borta [sad]

Hehehe

Compton GangztaH:

sänker priserna på vodkan

[party]


   
SvaraCitera

riverman:

Någon mer än jag som tycker detta börjar likna ett nytt Sovjetunionen?[/quote
Vill gärna medge att 2000-talets Sovjet är Nordkorea.


   
SvaraCitera

Oopss, blev lite fel, sry[shake] det var meningen att det skulle synas att jag skrev det, flåt.


   
SvaraCitera

FRA är ett av många åtgärden som krävs för att bekämpa den växande kriminaliteten och den organsierade brottsligheten. Staten kommer självklart inte läsa era sms el e-mails utan andledning det är patetiskt om ni tror det.Och även om de nu skulle läsa och hitta något som ni har gjort fel skulle det krävas att det var ett alvarligt brott ni har begått och att det fanns tillräckligt mycket annan bevis för att kunna fälla er.Detta påvekar inte den vanliga svensson. Det är bara MC snubbarna som behöver oroa sig, ett nytt Sovjetunionen kan ni glömma!


   
SvaraCitera

Micke123:

FRA är ett av många åtgärden som krävs för att bekämpa den växande kriminaliteten och den organsierade brottsligheten.

...Troll.

Du vet givetvis att det inte ingår i FRAs arbetsuppgifter.


   
SvaraCitera

Om du ej kan tyska:


   
SvaraCitera