Aviseringar
Rensa alla

Detta kan inte vara ett hälsosamt beteende


Ämnesstartare

Inatt har jag varit övertygad om att mina djur bara ska falla ihop och dö, utan förvarning. Nästan hela natten (har nog sovit 1-2h) har jag sprungit mellan sängen och burarna vid minsta lilla ljud. Har petat i dem, lyssnat på dem, kollat efter ohyra, medicinerat min hamster (men han nös faktiskt, på riktigt!) och även tagit farväl av min kanin då jag helt utan några symptom är övertygad om att han har pasteruella och skall dö.

Anledningen till min oro är väl att jag blivit tvungen att avliva två möss denna vecka, en med cancer och en som helt plötsligt började bukandas och kippa efter luft (troligtvis hade någonting fastnat i luftvägarna). [sad]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

kramkramkramkram

det är inte troligt, det vet du va?
tänk vad otroligt det är att ni ska ha ännu mer otur med mössen när ni redan haft sådan otur! sannolikheten är liten.

öh ja det var det bästa jag kom på att säga [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när jag blir nojig över saker så brukar jag gilla att jämföra sannolikheten att mitt nojobjekt ska inträffa med sannolikheten med massa annat hemskt som kan hända: att jag får cancer, att jag blir överkörd av en bil, att jag omkommer i en terroristattack osv.
Det låter kanske knasigt men jag tycker det hjälper.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är väll antagligen som du säger att det är avlivningarna som gjort dig orolig och rädd att fler av dina djur ska råka ut för samma sak[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men försök att inte oroa dig,chansen att resten av dina djur ska gå samma öde till mötes är väldigt liten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paranormal_Cannabis:

chansen

*risken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

risken

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[sad]

Går alltid på helspänn för att det ska ha hänt något med ponni. Om han är ens pyttelite annorlunda i temperamentet blir jag jättenojig och bevakar honom som en hööööök

Minns första somrarna då jag var hetl säker på att han fått grässjuka och skulle dö. magen var svullen och han gick på bete. Vad skönt det var när en vecka gått och han fortfarande levde trots min påhittade grässjuka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan bli jättenojig över Walle också. Mest efter han traumatiserade mig genom att bli jättesjuk 3 dagar innan den nya försäkringen gick igenom. Joursköterskor jag ringde mitt i natten sa att jag skulle komma in med honom akut för han hade så hög feber, men jag kunde inte, jag hade inte råd med ett 10.000 kr-besök och OM det hade varit någonting som behövde mer behandling skulle inte försäkringen täcka det när den väl gick igenom.
Vi sov i olika pass och kylde ned honom och grejer, såg till att han drack. Det var två nätter när jag såg honom dö om och om igen, den andra värre. Han kunde knappt gå när vi tog ut honom, staplade fram, kissade på sig. Hemskt!

Sen fick vi tid hos en snäll bonnveterinär morgonen efter som gjorde honom frisk med antibiotika, och som sade att "besöket här har aldrig ägt rum" när jag berättade om försäkringsproblemet. Är mycket tacksam!
Det var bara tonsillit dessutom, så det gick över snabbt.
Men efter det kunde jag springa och ta hans temp så fort han verkade lite hängig och noja helt galet. Men det har gått över nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Sen fick vi tid hos en snäll bonnveterinär morgonen efter som gjorde honom frisk med antibiotika, och som sade att "besöket här har aldrig ägt rum" när jag berättade om försäkringsproblemet. Är mycket tacksam!

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

kramkramkramkram

det är inte troligt, det vet du va?
tänk vad otroligt det är att ni ska ha ännu mer otur med mössen när ni redan haft sådan otur! sannolikheten är liten.

öh ja det var det bästa jag kom på att säga

Tyvärr så är det väl ganska stor risk, möss är sjuka djur... Speciellt när man precis startar upp sin uppfödning och måste köpa in avelsdjur från olika håll. De bär ju ofta på pasteruella eller mykoplasma men är symptomfria, sen när man blandar de olika bakterieflororna och dessutom utsätter dem för en del stress (typ vid transport och ihopsättning av flockar) så kan viruset/bakterien som de haft länge helt plötsligt göra dem jättesjuka.

Paranormal_Cannabis:

men försök att inte oroa dig,chansen att resten av dina djur ska gå samma öde till mötes är väldigt liten.

Försöker.

Postorderhoran:

Går alltid på helspänn för att det ska ha hänt något med ponni. Om han är ens pyttelite annorlunda i temperamentet blir jag jättenojig och bevakar honom som en hööööök

Är så för mig också! Har petat på stackars Algot så fort han har sovit för jag har varit övertygad om att han har dött.

Postorderhoran:

Minns första somrarna då jag var hetl säker på att han fått grässjuka och skulle dö. magen var svullen och han gick på bete. Vad skönt det var när en vecka gått och han fortfarande levde trots min påhittade grässjuka.

När jag precis hade fått hem Algot så trodde jag att han skulle få trumsjuka så fort han var ute, trots att han bott ute och betat hela sitt liv. [sad]

framtidstron lever:

Kan bli jättenojig över Walle också.

Förstår det! Walter är en fin hund. Tur att du hittade en så snäll veterinär. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Tyvärr så är det väl ganska stor risk, möss är sjuka djur... Speciellt när man precis startar upp sin uppfödning och måste köpa in avelsdjur från olika håll.

Aha 🙁
Ska du inte hålla Algot mer separerad från dem ett tag för att minska nojan? För det kan smitta, eller?

Geigerzähler:

Förstår det! Walter är en fin hund.

Ja, hade inte föreställt mig vad en hund ändå betyder innan jag skaffade en!
Tänk då att ha små barn som är jättesjuka och vaka över dem om nätterna och peta på dem för se att de lever. Sämsta grejen med barn!!! Nu vet jag hur illa det är att vara i den situationen med en jävla hund liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Är så för mig också! Har petat på stackars Algot så fort han har sovit för jag har varit övertygad om att han har dött.

åh, stackars ninis. Han kanske är jättetrött på dig nu och på sitt tysta vis brölar LÅT MIG SOOOVAAA.
Fast jag tycker han ska vara glad, som får sådan omtanke [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Sen fick vi tid hos en snäll bonnveterinär morgonen efter som gjorde honom frisk med antibiotika, och som sade att "besöket här har aldrig ägt rum"

åh, gillar sådana snälla och förstående veterinärer.
Vår har tummat på vaccinationsdatumen någon gång, de ska vara gjorda inom ett år från föregående och han hade inte tid att komma till oss förrän dagen efter årsdagen. Då skrev han rätt datum, så vaccinationen fortfarande skulle gälla. Är nästan lite kär i min veterinär. Hästarna är också kär i honom!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Aha 🙁
Ska du inte hålla Algot mer separerad från dem ett tag för att minska nojan? För det kan smitta, eller?

Han är separerad från dem, har ju mössen i dunaburar (lite tätare burar, ska förhindra smittor lite) och spritar händerna när jag har hanterat mössen/hamstern.

Dunabur (fick köpa en stor och 4st små på praktiken för 400kr allt som allt!! De är tillsammans värda tusentals kronor, blev glad!):
Image

framtidstron lever:

Tänk då att ha små barn som är jättesjuka och vaka över dem om nätterna och peta på dem för se att de lever. Sämsta grejen med barn!!!

Ja, hemskt. [sad] Min mamma brukade nypa mig när jag sov på BB, elak.

Postorderhoran:

åh, stackars ninis. Han kanske är jättetrött på dig nu och på sitt tysta vis brölar LÅT MIG SOOOVAAA.
Fast jag tycker han ska vara glad, som får sådan omtanke

Ja, höll honom vaken typ hela natten. [blush] Så var jag i köket vid 12-tiden på dagen idag och då reagerade han inte ens på att jag var inne i rummet och då blev jag jätteorolig och trodde att han skulle dö igen. Men han var nog bara trött. [blush][blush]


   
SvaraCitera