Aviseringar
Rensa alla

Diagnoser


Morgonstjärna:

Och vad menar du att jag gör fel? Sluta projicera dig själv.

att du är psykiskt sjuk är okej men när andra är det är det tramsigt, det är fel. 


   
SvaraCitera

isola: det tror du bara.

isola: det är ju de som gör att du ej funkar.

Bra att du är kvalificerad nog att tala om det för mig då, är ganska jävla medveten om mina problem och min asperger är ett väldigt litet hinder i jämförelse med problemet att jag inte kan vara psykiskt närvarande eller uppleva något på ett det minsta verkligt vis. Att kunna sitta en vecka och stirra in i tapeten utan att ha några vidare tankar kring det är ett rejält hinder, att vara lite tyst socialt är en trivialitet.

amsi: att du är psykiskt sjuk är okej men när andra är det är det tramsigt, det är fel.

Säkerligen blir de med påstådd adhd-problematik glada över att du kallar dem psykiskt sjuka, trots att det, om det är giltigt, inte är en sjukdom utan en neurologisk konfiguration


   
SvaraCitera

Morgonstjärna:

Säkerligen blir de med påstådd adhd-problematik glada över att du kallar dem psykiskt sjuka, trots att det, om det är giltigt, inte är en sjukdom.

svara på det jag skrev istället för att slingra dig 


   
SvaraCitera

amsi: svara på det jag skrev istället för att slingra dig

Att jag klagar på en diagnos som används för ofta och felaktigt innebär inte att jag påstår att andra personer är tramsiga när de lider av sjukdomar, det är ett tillstånd jag klagar på, inte alla, vänligen skärp er.


   
SvaraCitera

Morgonstjärna:

Att jag klagar på en diagnos som används för ofta och felaktigt innebär inte att jag påstår att andra personer är tramsiga när de lider av sjukdomar, det är ett tillstånd jag klagar på, inte alla, vänligen skärp er.

det spelar ingen roll om du klagar på ett tillstånd eller flera


   
SvaraCitera

Morgonstjärna:

Bra att du är kvalificerad nog att tala om det för mig då, är ganska jävla medveten om mina problem och min asperger är ett väldigt litet hinder i jämförelse med problemet att jag inte kan vara psykiskt närvarande eller uppleva något på ett det minsta verkligt vis. Att kunna sitta en vecka och stirra in i tapeten utan att ha några vidare tankar kring det är ett rejält hinder, att vara lite tyst socialt är en trivialitet.

Säkerligen blir de med påstådd adhd-problematik glada över att du kallar dem psykiskt sjuka, trots att det, om det är giltigt, inte är en sjukdom utan en neurologisk konfiguration

frågar du din psykiater så säger hen säkerligen att det är en sjukdomsrelaterat det med


   
SvaraCitera

Att folk gör taffliga hobbyanalyseringar för att få uppmärksamhet är ingen nyhet. Att det nu inkluderar diagnostiseringar av psykiatriska tillstånd har antagligen att göra med att det inte är lika tabu som det varit tidigare och det idag tycks betraktas som ett lätt sätt att kategorisera människor.


   
SvaraCitera

amsi: det spelar ingen roll om du klagar på ett tillstånd eller flera

Det finns gott om grunder och annat folk som ifrågasätter adhd

isola: frågar du din psykiater så säger hen säkerligen att det är en sjukdomsrelaterat det med

Ja, det är relaterat till en dissociativ störning som är helt separat från min neurologiska avvikelse


   
SvaraCitera

Om det plötsligt är "fel" i hjärnan på halva befolkningen så är det knappast fråga om sjukdomar eller medfödda skador och störningar som orsakat ex. depression/hyperaktivitet osv. i annat än för en liten minoritet. Utan det är ju någonting som skapas för att levnadsmiljön är dåligt anpassade till människorna, genom allmänna livsvillkor, ev. gifter, dålig över/under-stimulans, abstrakt överkomplicerat liv med otillräckligt institutionellt stöd osv. 

Vet inte hur metylfenidat verkar, men SSRI fungerar ju inte över placebo enligt metastudierna. Tycks råda konsensus om det nu. Teorin om "kemisk obalans" är motbevisad och övergiven. Finns inga belägg för att ex. depression skulle orsakas av för låga serotoninnivåer i hjärnan som vissa psykiater tidigare trodde. Men även om så vore fallet så skulle inte medicinerna fungera eftersom den inte tar hänsyn till hjärnans självreglering. Ifall återupptaget av serotonin hämmas så att mer serotonin blir kvar i synapsgapet så svarar hjärnan med minska utsöndringen av serotonin (och således orsakar man de förhållanden man antog låg till grund för problemet). Slår mig som en oerhörd underskattning av hjärnans funktionssätt att tro att man kan "korrigera" den med så simpla interventioner.

Depressionen är i sig en normal reaktion på omständigheterna. Det är livet idag som är extremt. 

Personer med sk. ADHD är inte heller störda. De är på sin höjd missanpassade till det moderna livet. Eller om det moderna livet är missanpassat till dem, beror ju på hur man ser det. 

Droger kan hypotetiskt funka, även om dagens varianter inte är särskilt bra. Men att ha det som den huvudsakliga "lösningen" på människors problem låter väldigt korkat. Vi behöver tackla problemen med lite större allvar och respekt än så tycker jag. 


   
SvaraCitera

Diagnoser är högst verkliga. Diagnoser är inte dåligt. Det är ett redskap för att kunna få bättre hjälp och stöd i vardagen. När det gäller just ADHD har man ju till och med hittat ärftliga gener, alltså något konkret fysiskt. Det är inget påhitt. 

Själv har jag autism. Sedan jag fick diagnosen i vuxen ålder så har jag lärt mig att förstå mig själv bättre, acceptera mig själv mer, förklara mina "egenheter" för andra, jag har möjlighet att få stöd och tips från Habiliteringen och eftersom min arbetsförmåga är nedsatt så har jag möjlighet att få ekonomiskt stöd från Försäkringskassan.


   
SvaraCitera

Låt ungarna knarka ifred så mår alla bra. 


   
SvaraCitera