Aviseringar
Rensa alla

Dialekter!


LillaLadyn: ➢Vad för dialekt har du?
➢Vad tycker du om den?
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten?
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord?

Värmländska

Dän ä göörbra

Östgötska vs skånska

ködd


   
SvaraCitera

LillaLadyn: Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten?

Jag gillar norrländska 

Sämsta vet inte vad den heter men sån här dialekt, den är så ful!  


   
SvaraCitera

➢Vad för dialekt har du? en blandning småländska, västerländska och tro dt eller ej men norrländska faktiskt
➢Vad tycker du om den? ägnar mig inte åt att analysera den
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten? lätt bäst är den där arbetarnorrländskan när de svär 10 gånger per mening, tkr det är charmigt. sämst är värmländska tätt fäljt av stockholmska.
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord? har inget


   
SvaraCitera

hoppsan hade redan svarat aja 


   
SvaraCitera

➢Vad för dialekt har du? - stockholmska
➢Vad tycker du om den? - kan låta dryg
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten?  bästa typ norrlänska, värsta GROV skånska (normal skånska kan va ganska charmigt)
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord?  ingen aning


   
SvaraCitera

göteborgska är drygast


   
SvaraCitera

LillaLadyn:
➢Vad för dialekt har du?
Växlar mellan götebrogska/halländska Östgöta och Dalmål
➢Vad tycker du om den? Den är charmig, fast gillar mest när jag pratar mer  östgöta
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten? Bästa är finlandssvenska, den är så mysig. Värsta är väl ändå örebroska
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord? Bytt,skuff,hoj,


   
SvaraCitera

➢Jag själv skulle säga en blandning mellan Norrländska (Nörrländska), Bächömål och Hälsingemål.
➢Tycker den är rätt fin. Iaf när jag hör andra prata med dessa dialekter. 
➢Bästa=Norrländska/Hälsingemål och sämsta=Stockholmska kanske? Vettefan. 
➢Måste vara lamä. Vilket betyder tillsammans/intill på Hälsingemål


   
SvaraCitera

LillaLadyn:
➢Vad för dialekt har du? Blandning av någon form av norrländska och dalmål
➢Vad tycker du om den? Galen
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten?  sämst är personer som pratar grov dialek som ev. extrem göteborgska, skånska osv.
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord? "inandning schh" ,int, assint, sch-ljudet(som i sju)

Tumme upp


   
SvaraCitera

➢Vad för dialekt har du? - Norrländska, även om den inte är lika tydlig som hos en del här
➢Vad tycker du om den? - Gillar
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten? - Bästa är norrländska, sämsta är skånska
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord? He, .jo


   
SvaraCitera

LillaLadyn: ➢Vad för dialekt har du?
➢Vad tycker du om den?
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten?
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord?

"Marstamål" som det kallas lokalt. Skaraborgska, nordöstra delen. Riktigt många olika former av Skaraborgska, pratar inte som de i Lidköping och inte heller de från Tidaholm (dock är man utomsocknes typ från stockholm så hör man nog ingen skillnad)

Tycker inte så mycket. Många tycker man låter rolig, men tycker mest man låter hotfull och dryg typ på något vis.

Östgötska är lätt skönast att lyssna på. Småländska är ingen höjdare.

Använder: "men döh", hiva, bôs, schleten, höört (hålet och eller håret), fieppla (fippla med kontrollen typ), brôta, knack, knö, hongrier.
Vet ej om det är typiska ord helt dock, men används mycket.

Samt blanda tungspetts-r och tungrots-r i samma ord är nog väldigt lokalt. Vet inte vad det är som gör det men beror på vilket or det är så uttalar man R olika. Är rätt skumt.

I och Y brukar bli typ Ö och E för det mesta. Mönt (mynt), Semma (simma), Söster (syster) osv..

Typ åt det hållet;


   
SvaraCitera

LillaLadyn:
➢Vad för dialekt har du?
➢Vad tycker du om den?
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten?
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord?

Tumme upp

- Åländska
- Det går bra att prata, för den är väldigt tydligt så folk mobbar inte en så pass ofta. Ibland kan det förväxlas med finlandssvenska och då haglar mumin- referenserna. Det kan vara lite kränkande, ibland. Dumjävlar.
- Den bästa är värmländskan och den sämsta är nog småländskan (om än lite mysig ibland)
- Bykmaskin


   
SvaraCitera

Jag har tydligen besudlat tråden redan. Men då får ni ovanstående svar som en uppdatering.


   
SvaraCitera

➢Vad för dialekt har du?Västgötska
➢Vad tycker du om den?De är bra vettö.
➢Vilken är den lätt bästa och sämsta dialekten?Alla dialekter är bra förutom Stockholmska.
➢Vilket är ditt favorit dialekt-ord?Ä i te ress?(Är ni beredda?)


   
SvaraCitera
mens
 mens

Istechetvåpunktnoll: Ibland kan det förväxlas med finlandssvenska och då haglar mu

vad är det för skillnad? Rodnar


   
SvaraCitera