Aviseringar
Rensa alla

Dialekter


lol med västerviksbetoningar ibland


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her: Vill tipsa om en sida där man kan lyssna på dialekter från olika delar av landet.

http://swedia.ling.gu.se/snabbmeny.html

Tack.

höna: Norrköpingsdialekt är inte sä sexy

Hur låter den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Småländska är det värsta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pratade finlandssvenska som liten. tvingades av min lärare i lågstadiet att jobba bort den dialekten, sjukt ledsen över det faktiskt. gillar dialekter: tycker alla har sin charm. fick även gå till en talpedagog eftersom jag tydligen inte kunde prata ordentligt............. eh. fick himla mycket skit för att jag ska sju, sked och stjärna med samma uttal som i tjuv, till exempel.
minns att jag inte fick vara med och spela finns i sjön eftersom fritidspedagogerna tyckte jag skulle lära mig korrekt uttal först. 

blir arg när jag tänker på det. jävla idioter. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

Hur låter den?

00.06-00.10


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

koalan:
pratade finlandssvenska som liten. tvingades av min lärare i lågstadiet att jobba bort den dialekten, sjukt ledsen över det faktiskt. gillar dialekter: tycker alla har sin charm. fick även gå till en talpedagog eftersom jag tydligen inte kunde prata ordentligt............. eh. fick himla mycket skit för att jag ska sju, sked och stjärna med samma uttal som i tjuv, till exempel.
minns att jag inte fick vara med och spela finns i sjön eftersom fritidspedagogerna tyckte jag skulle lära mig korrekt uttal först. 

blir arg när jag tänker på det. jävla idioter. 

lol? vilka mongon


   
SvaraCitera

patrick bateman: Själv så har jag fastnat för Dalmål på sistone

älskar dalmål! 

tycker de flesta dialekter har sin charm men gillar inte småländska. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

koalan: pratade finlandssvenska som liten. tvingades av min lärare i lågstadiet att jobba bort den dialekten, sjukt ledsen över det faktiskt. gillar dialekter: tycker alla har sin charm. fick även gå till en talpedagog eftersom jag tydligen inte kunde prata ordentligt............. eh. fick himla mycket skit för att jag ska sju, sked och stjärna med samma uttal som i tjuv, till exempel.
minns att jag inte fick vara med och spela finns i sjön eftersom fritidspedagogerna tyckte jag skulle lära mig korrekt uttal först. 

blir arg när jag tänker på det. jävla idioter.

bra gjort av dom pga finlandssvenska 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har denna dialekt på ett ungefär, men ja definitivt halländska

http://swedia.ling.gu.se/Ljud/Gotaland/Halland/Frillesas/fri_yw_red_pb.wav

halländska trots att jag bor i skåne, men umgås mkt med min släkt i halland så det är nog df =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat: älskar dalmål!

gott! Verkade nästan som jag var den enda Söt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sicilianmind: har denna dialekt

ibland hör jag folk som pratar så på radio typ och då stänger jag av..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blink

terrormat: älskar dalmål!

tja Blink

har nu halva inne i halva um!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mahalageasca:

ibland hör jag folk som pratar så på radio typ och då stänger jag av..

jag genar denna med skånska ibland......
men tack.........
.........................................................


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänkte häromdagen att det skulle vara oerhört opraktiskt om man använde olika dialekter i skriftspråket i hög grad också.. Fatta skånska.. Hade inte begripit ett piss för fan... Eller riktigt äcklig småländska, haha. 


   
SvaraCitera

kukoxo:
Blink
tja Blink

har nu halva inne i halva um!!

hade du redan när du sa att du skulle ge mig chips :$


   
SvaraCitera