Aviseringar
Rensa alla

Digtal Systemkamera


Ämnesstartare

variabel:

hon menade nog D3000.

Jaha! [ops]

Det är ett billigt kamerahus till skillnad från D300S. [wink] Priset ligger strax under 4.000 kr.

Röstar fortfarande på Canon EOS 550D om hon nu inte vill ha ännu billigare. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rebeckan:

Nikon D300S

Ehm... jag såg det nu på prisjakt [rolleyes]

Rebeckan:

Canon EOS 550D

Den verkar vara riktigt bra, men jag tänkte köpa kameran på Expert, eftersom det är närmast där vi bor, och en Canon Eos 550D med tillhörande objektiv 18-135 IS kostar ungefär 11.000 kr.


   
SvaraCitera

Jag skulle fördedra en Canon över en Nikon för att den känns vassare bara man håller i den. (jag tycker det iaf)
Men själv håller jag mig till pentax =)


   
SvaraCitera

Vem betalar din kamera egentligen? [shake][shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Vem betalar din kamera egentligen?

Jag.
Men min morbror ska ge mig lite pengar. [smile]

Och jag jobbar för att få mer pengar. [wink]


   
SvaraCitera

Hope and tears:

Jag.
Men min morbror ska ge mig lite pengar.

Mmm snäll morbror [smile], för 10 000 får du ju grymma kameror.

Om jag var du skulle jag köpa 550 D, otroligt bra kamera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

snäll morbror

Väldigt snäll, även fast jag inte har sett honom på ungefär 6 år...

Just nu har jag ungefär 3000 kr och jag får 800 kr i månaden (av både månadspeng och lön från jobbet).
Så om en snar framtid kan jag nog köpa kameran. [y]


   
SvaraCitera

Hope and tears:

Just nu har jag ungefär 3000 kr och jag får 800 kr i månaden (av både månadspeng och lön från jobbet).
Så om en snar framtid kan jag nog köpa kameran.

Så du har bestämt dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hope and tears:

Ehm... jag såg det nu på prisjakt [rolleyes]

Det är lätt att blanda ihop namnen. Känner knappt till D3000 faktiskt, därför jag trodde att du menade D300S.

Hope and tears:

Den verkar vara riktigt bra, men jag tänkte köpa kameran på Expert, eftersom det är närmast där vi bor, och en Canon Eos 550D med tillhörande objektiv 18-135 IS kostar ungefär 11.000 kr.

Jag rekommenderar att du kikar på Prisjakt också. 11.000 kr för 550D + 18-135 var inte så extremt dyrt men det är bra att vara medveten om prisskillnaderna.

Det billigaste är dock inte alltid det bästa, finns massa skumma Internetbutiker men också flera seriösa. CyberPhoto är en favorit, men den kostar nästan 11.000 kr där också och då kan du lika gärna köpa den på din orts Expertbutik.

Lycka till! [y]


   
SvaraCitera

Hope and tears:

men andra säger att Nikon tar mycket bättre bilder och är mer tålig än Canon.

Nikon kan vara hur tåliga som helst, men det är trots allt den här Canon 350D som trillat en km från ett flygplan och överlevt kraschen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Så du har bestämt dig?

Nästan... [smile]

DinGud:

men det är trots allt den här Canon 350D som trillat en km från ett flygplan och överlevt kraschen.

Den verkade vara väldigt tålig om man säger så. [rolleyes]


   
SvaraCitera

orkar inte läsa igenom allt, men kan ge den lilla info jag sitter inne med iaf. om den nu är till hjälp 🙂

jag har själv en nikon d5000 med 18-55 VR - helnöjd. velade mellan den och d90, men då jag fortfarande är ganska amatörmässig av mig, så valde jag d5000 för dess lite roligare egenskaper.
d90 är mycket mer av en arbetskamera än de lägre nikon du tittat på. och canon eos 500d kan liknas vid den rätt mycket.

canon vs nikon är såklart en smaksak. själv har jag alltid fotat med nikon. fotar även med en d90 rätt mycket.
canon är billigare, ja. men om nikon är bättre för det, kan jag nog inte direkt uttala mig om.
tror dock att canon är att föredra för den som är riktig nybörjare. enklare manualer, enklare knappar osv. snabbare autofokus dessutom!

så om jag vart du hade jag nog riktat in mig på en canon eos 500d 🙂 för att sedan utvecklas därifrån! lycka till.


   
SvaraCitera