Aviseringar
Rensa alla

diktaturer i europa (mellankrigstiden)


NEMI
 NEMI

Ljungelden: Möjligt att du skulle göra, men i definition är monark och diktator inte samma sak. En diktatur har en diktator ett kungadöme en monark, precis som ett kejsardöme har en kejsare och inte monark.

en diktator kan ha vilken titel som helst, tu det är inte den som avgör metoden för styret.


   
SvaraCitera

mynona: Portugal

När blev Portugal? Var det Salazar eller var landet en diktatur tidigare också?


   
SvaraCitera
mynona

kebu12:

När blev Portugal? Var det Salazar eller var landet en diktatur tidigare också?

jag tänker inte googla, så jag utmanar mig genom att citera ur minnet: Portugal blev en demokrati då monarkin störtades i kuppen 1908. Demokratin var skakig och instabil och blev till slut så radikal att statskicket stötte mäktiga konservativa kretsar, och 1926/34 (där blev jag osäker på året), tog Salazar makten och införde diktatur. Den varade några år efter hans död 1968, fram till 1974 tror jag, så Portugal var alltså diktatur i ca 50 år. En mycket bortglömd sådan. Men den var heller inte så utmanande fascistisk, mest gammeldags konservativ och utvecklingsfientlig.


   
SvaraCitera

mynona: Portugal blev en demokrati då monarkin störtades i kuppen 1908. Demokratin var skakig och instabil och blev till slut så radikal att statskicket stötte mäktiga konservativa kretsar, och 1926/34 (där blev jag osäker på året), tog Salazar makten och införde diktatur.

Om jag minns rätt så ville inte Salazar vara med i regeringen under början av 20-talet för att den inte var tillräckligt "demokratisk". Men ja, jag har för mig han tog makten runt då. Men Salazar var cool(i viss mån). Levde i en liten etta, hade en kostym och åkte alltid kommunalt. Sista tiden vid makten så var han väl så senil att inte ens visste om att han inte längre styrde och det hölls fejkade "regeringsmötena" med honom för att han inte skulle misstänka något.


   
SvaraCitera
mynona

kebu12:

Om jag minns rätt så ville inte Salazar vara med i regeringen under början av 20-talet för att den inte var tillräckligt "demokratisk". Men ja, jag har för mig han tog makten runt då. Men Salazar var cool(i viss mån). Levde i en liten etta, hade en kostym och åkte alltid kommunalt. Sista tiden vid makten så var han väl så senil att inte ens visste om att han inte längre styrde och det hölls fejkade "regeringsmötena" med honom för att han inte skulle misstänka något.

Ja, så kan det vara, men som jag minns det bestod "kaoset" jag talade om i posten ovan just av att det var flera mindre kupper, kortvariga regeringar osv. Konservativa grupper oroades av katolska kyrkans minskande makt under demokratin. Vänta nu, jag tror att han erbjöds en post så tidigt som cirka 1920, men avböjde. Därefter fick han sin första ministerpost 1926 (därav det årtalet ovan) och formade sin egen regering 1932: två år senare införde han diktatur. Så tror jag att det bör ha varit. Ja, Salazar var spartansk som person och bodde också kvar i den enkla bondstuga han vuxit upp i om somrarna även som diktator. Han tillhörde inte de diktatorer som höll sig med ett vräkigt lyxliv, han hade ursprungligen tänkt bli präst och var uppriktigt katolsk med en smak för det enkla. Därav givetvis också konservativ - han såg med oro på kvinnors allt större deltagande i yrkeslivet under 1950-talet 😉


   
SvaraCitera

mynona: Därav givetvis också konservativ - han såg med oro på kvinnors allt större deltagande i yrkeslivet under 1950-talet 😉

Sa ju att han var cool 😉


   
SvaraCitera
mynona

kebu12:

Sa ju att han var cool 😉

Han var dock inte spartansk i alla avseenden - ifråga om älskarinnor tog han igen vad han missade i inredningsväg


   
SvaraCitera

mynona: Han var dock inte spartansk i alla avseenden - ifråga om älskarinnor tog han igen vad han missade i inredningsväg

Kvinnor har väl alltid varit en svaghet hos mäktiga män. Undantag då Alexander den store.


   
SvaraCitera

Och V-Gurra såklart!


   
SvaraCitera

NEMI: en diktator kan ha vilken titel som helst, tu det är inte den som avgör metoden för styret.

Ja, men en Monarki behöver inte vara suverän. 


   
SvaraCitera