Aviseringar
Rensa alla

Dilemma uppgift, abort eller inte ?


Ämnesstartare

Har en uppgift i skolan då man ska fråga andra vad dem tycker om frågan så frågar nu er vad skulle ni göra i denna situation?

Jonna och Elias ahr varit ett par ända sedan åttan i högstadiet. Nu ska de snart gå ut gymnasiet. De bor båda hemma hos sina föräldrar än så länge.

Jonna ska plugga till veterinär- det har varit hennes stora önskan sedan hon var liten. Elias ska göra lumpen som fältjägare i Norrland. Går det bra tänker han läsa vidare till officer.

En dag berättar Jonna gråtande att hon är med barn. Kondomen Elias använt måste ha sprukit. Både Jonna och Elias gillar och vill ha barn men inte nu! De vill förverkliga sina drömmar först. Samtidigt vet de att det skulle klara av att uppfostra ett barn redan nu.

Vad ska de göra tycker du? [y]


   
Citera

Saraswe:

Vad ska de göra tycker du?

Abort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Abort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gryphon:

Abort

Compton GangztaH:

Abort.

Kan ni specisera er lite mer, varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Saraswe:

varför?

Saraswe:

Både Jonna och Elias gillar och vill ha barn men inte nu! De vill förverkliga sina drömmar först.


   
SvaraCitera

Saraswe:

varför?

För att dom förmodligen inte kommer att ha råd med en unge just då. Det är bättre att skaffa barn när båda två eller åtminstone en av dom har en fast inkomst. Ett barn är seriöst skitdyrt och kräver mycket tid och engagemang. Jag tror ingen av dom är mogen nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att en kondom spricker är inget reellt. Det är garanterat något fuffens på gång. [no-no]


   
SvaraCitera

Gryphon:

Abort.

Compton GangztaH:

Abort.


   
SvaraCitera

Eeeyboart


   
SvaraCitera

adoptera bort ungen, abort inverkar skadligt på många mödrars psykiska hälsa, speciellt om de är tonåringar.


   
SvaraCitera

jojOzZz:

adoptera bort ungen, abort inverkar skadligt på många mödrars psykiska hälsa, speciellt om de är tonåringar.

Baha tror nog att det tär mer att bära på barnet x antal månader (mobba mig inte för att jag inte kommer ihåg haha, typ 9?), föda det och sedan ge bort det än att bara ta bort det? En graviditet är ju uppenbarligen inte enkel.


   
SvaraCitera

mjölk:

Baha tror nog att det tär mer att bära på barnet x antal månader (mobba mig inte för att jag inte kommer ihåg haha, typ 9?), föda det och sedan ge bort det än att bara ta bort det? En graviditet är ju uppenbarligen inte enkel.

Nja, som man kan jag inte sätta mig in i situationen, men, då jag anser att abort är mord, skulle jag nog inte abortera bort det.

Säger dock inte att jag har rätt, bara vad jag tycker.


   
SvaraCitera

jojOzZz:

Nja, som man kan jag inte sätta mig in i situationen, men, då jag anser att abort är mord, skulle jag nog inte abortera bort det.

Men om man skulle ta bort "mord"-stämpeln på abort skulle det kanske bli mycket psykiskt lättare för mångá då de inte behöver känna skuld osv?


   
SvaraCitera

mjölk:

Men om man skulle ta bort "mord"-stämpeln på abort skulle det kanske bli mycket psykiskt lättare för mångá då de inte behöver känna skuld osv?

Nja, tror det är mycket undermedvetet, kroppen ställer in sig på att bli mamma, sen kommer det inte, skapar forvirring och nedstämdhet.


   
SvaraCitera

Saraswe:

Vad ska de göra tycker du? [y]

Abort.

Saraswe:

berättar Jonna gråtande

Saraswe:

De vill förverkliga sina drömmar först.


   
SvaraCitera