Aviseringar
Rensa alla

Dimensioner


Ämnesstartare

Föreställ dig att du varierar storleken på en endimensionell linje. Linjen illustrerad i en dimension kommer inte att förändras i utseende, eftersom det ger sken av att vara en nolldimensionell punkt.
Föreställ dig nu att du ändrar storlek, och roterar, ett tvådimensionellt plan (i två dimensioner givetvis). Planet illustrerat i en linje kommer att variera något i storlek.
Föreställ dig nu att du roterar och ändrar storlek på en kub. Kuben illustrerad i ett tvådimensionellt plan kommer att ändra struktur, "morfas" i ett närmast organiskt och "kaleidoskopiskt" mönster... placerar man en punkt på kuben och sedan roterar, kommer punkten att göra vackra, "naturliga" rörelser av mindre avancerad art. En konstant hastighet på rotationen ger punkten ett fint sinusmönster av hastigheten och accelerationen i planet.
Vad händer när man roterar en fyrdimensionell kub i tre dimensioner? Hur beter sig punkterna fästa på kuben?


   
Citera
Ämnesstartare

Infraröd:

Linjen illustrerad i en dimension kommer inte att förändras i utseende

Bah, menar givetvis "linjen illustrerad i noll dimensioner".


   
SvaraCitera

Infraröd:

Föreställ dig att du varierar storleken på en endimensionell linje

lol fail. Linjer är tvådimensionella, punkter är endimensionell.


   
SvaraCitera
Gifted

Infraröd:

Hur beter sig punkterna fästa på kuben?

Finns på wikipedia har jag för mig...


   
SvaraCitera

Infraröd:

Vad händer när man roterar en fyrdimensionell kub i tre dimensioner? Hur beter sig punkterna fästa på kuben?

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

lol fail. Linjer är tvådimensionella, punkter är endimensionell.

Inte direkt. Kan man färdas i en riktning (positiv eller negativ hastighet) är det en dimension. Kan man inte färdas är det noll dimensioner. Kan man färdas i x- och y-led är det två dimensioner etc.

Gifted:

Finns på wikipedia har jag för mig...

Divinator:

Bild

Nja... Om det inte är mer än så kan vi ju vidga diskussionsuttrymmet och ställa nästan fråga; hur beter sig en femdimensionell kub i fyra dimensioner när man roterar den? [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Bild

Den är illustrerad i två dimensioner. [n]


   
SvaraCitera

Infraröd:

Inte direkt. Kan man färdas i en riktning (positiv eller negativ hastighet) är det en dimension. Kan man inte färdas är det noll dimensioner. Kan man färdas i x- och y-led är det två dimensioner etc.

Oooo coolt, kolla upp på wikipedia, punkter är 0-dimensionella och linjer är 1/2 dimensionella


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Oooo coolt, kolla upp på wikipedia, punkter är 0-dimensionella och linjer är 1/2 dimensionella

Du är tard.


   
SvaraCitera

Infraröd:

Du är tard.

Du är en tard.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Du är en tard.

Uppenbarligen inte, eftersom jag varken har fel eller yrar nonsens, till skillnad från dig. [blush]


   
SvaraCitera

Infraröd:

yrar nonsens

Infraröd:

Du är tard.

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

[rolleyes]

Dina anmärkningar på mitt språk förlåter fortfarande inte din idioti.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera