Aviseringar
Rensa alla

Din ip-adress (o)synlighet


Ämnesstartare

Då det det senaste dygnet skrivits om bland annat mod/admins insyn i användarnas ip-adresser så undrar jag följande: Hur "paranoid" eller "försiktig" - eller vad man nu ska kalla det - är du med din ip-adress (o)synlighet?

Jag är inte direkt så att jag håller hårt i den, men jag slänger inte ut den till höger och vänster heller. Jag kan ge ut den vid behov (ja, jag har haft det, tro det eller ej) men jag känner mig inte rädd eller orolig eller liknande över att den lagras och kan ses på internet - trots att en ip-adress räknas som en personuppgift.

Jag är mer rädd om mitt personnr, körkortsnr, passnr, personalkortsnr (tappar jag bort mitt personalkort måste jag först ringa o spärra det, sen ringa o polisanmäla det, det är nästan lika viktigt som mitt bankkortRullar ögonen), bankkortsnr, bankkontonr och andra kortnr som jag inte orkar räkna upp. I jämförelse med dessa nr anser jag ip-adressen inte vara någonting alls - och ja, jag är väl medveten om att ens ip-adress knyts till en som fysisk person.

Vad är din syn på saken? Bryr du dig mycket om din ip-adress synlighet? Tänker du på det alls?

Hjärta


   
Citera
Ämnesstartare

Men herregud herr stork, detta är knappast en nyhet. 

Jag bryr mig inte om något, välkomnar dem att läsa mina PM också. Sharing is caring lr ngt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Men herregud herr stork, detta är knappast en nyhet.

Fast nu pratar jag inte om detta forum, utan om internet i allmänhet - kanske ska klargöras.

Vissa har ju uttryckt olika åsikter, vill veta vad flera personer tycker och tänker kring detta, samt vad "medvetenheten" - eller vad man nu ska kalla det - kring det där med ip-adress är.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skiter i om folk vet min ip, tycker dock att ungdomar.se borde akriva i användaravtalet att de sparar äns ip (även om det är uppenbart att de gör)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För det finns ju så mycket man kan göra med ens ip adress.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing: För det finns ju så mycket man kan göra med ens ip adress..

En ip-adress räknas som en personuppgift eftersom den leder till dig. Jag kan få reda på vem du är med hjälp av din ip-adress. Fast hur lätt det är att göra är ju en annan femma.

Exempelvis forums syften med o lagra ip-adresser är ju att kunna polisanmäla sådant som är olagligt.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

En ip-adress räknas som en personuppgift eftersom den leder till dig. Jag kan få reda på vem du är med hjälp av din ip-adress. Fast hur lätt det är att göra är ju en annan femma.

Exempelvis forums syften med o lagra ip-adresser är ju att kunna polisanmäla sådant som är olagligt.

Hjärta

Nej det kan du inte. I bästa fall får du fram en ISP och en ort. Ditt mål är med största sannolikhet inte den enda med den imternetleverantören på orten. 

Till och med polisen har ju svårigheter eftersom att ISP:s inte lämnar ut uppgifter hur som helst till ens rättsväsendet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Nej det kan du inte.

Jag har inte försökt, men jag är ganska säker att det går - om än med väldig svårighet.

Något jag dock tycker är frustrerande är att jag inte lyckas få klarhet i om man verkligen får lagra ip-adresser - det verkar inte som att man får det - i alla fall inte utan särskilt tillstånd, och inte utan att meddela att man gör det, men ja... jag vet inte säkert - än.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

En ip-adress räknas som en personuppgift eftersom den leder till dig. Jag kan få reda på vem du är med hjälp av din ip-adress. Fast hur lätt det är att göra är ju en annan femma.

Exempelvis forums syften med o lagra ip-adresser är ju att kunna polisanmäla sådant som är olagligt.

Hjärta

"Vad gör ni med mina personuppgifter?Dina personuppgifter sparas i vår databas. Där ligger de väl skyddade så att ingen annan kan lägga fingrarna på dem. Vi använder bara dina uppgifter för att skicka ut nyhetsbrev med intressanta nyheter från oss, men endast om du själv har kryssat i att du vill ha mail från oss, och för att kunna skicka ut priser om du har vunnit i någon av våra tävlingar. Du kan ändra dina mail och personuppgifter under dina kontoinställningar.
Om vi anser att du har begått en olaglig handling av allvarligare slag, eller om vi misstänker att det finns en fara för ditt eller någon annans liv eller hälsa, kan vi komma att skicka dina personuppgifter samt IP-nummer till Polismyndigheten."
- Ungdomar.se Användarpolicy


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: jag är väl medveten om att ens ip-adress knyts till en som fysisk person

Hur gör du det? Folk byter adresser med varandra hela tiden från stora pooler. Bara ISP'erna vet vilket modem som hade vilket IP under en viss tid om de väljer att lagra denna info.

Och det är kopplat till ett hushåll, inte en person.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: men ja... jag vet inte säkert - än.

maila polisen och fråga. 

registrator.stockholm@polisen.se
 


   
SvaraCitera
time
 time

adaq:
Jag skiter i om folk vet min ip, tycker dock att ungdomar.se borde akriva i användaravtalet att de sparar äns ip (även om det är uppenbart att de gör)

Det gör vi. 🙂 

Vad gör ni med mina personuppgifter?

Dina personuppgifter sparas i vår databas. Där ligger de väl skyddade så att ingen annan kan lägga fingrarna på dem. Vi använder bara dina uppgifter för att skicka ut nyhetsbrev med intressanta nyheter från oss, men endast om du själv har kryssat i att du vill ha mail från oss, och för att kunna skicka ut priser om du har vunnit i någon av våra tävlingar. Du kan ändra dina mail och personuppgifter under dina kontoinställningar.
Om vi anser att du har begått en olaglig handling av allvarligare slag, eller om vi misstänker att det finns en fara för ditt eller någon annans liv eller hälsa, kan vi komma att skicka dina personuppgifter samt IP-nummer till Polismyndigheten.


   
SvaraCitera
frukt

Vadå "inte slänger runt" med din IP? 


   
SvaraCitera
Kudhos

S3ON:
Men herregud herr stork, detta är knappast en nyhet. 

Jag bryr mig inte om något, välkomnar dem att läsa mina PM också. Sharing is caring lr ngt

Men då får de läsa allt snusk vi skriver... Rodnar (Blink)


   
SvaraCitera

Även om jag ser till att dölja min IP ifall jag verkligen vill vara anonym, så uppskattar jag ju mindre sidor sparar mina personuppgifter.


   
SvaraCitera