Aviseringar
Rensa alla

Din ip-adress (o)synlighet


Ämnesstartare

player one:

fast om ip loggas "vid behov" så torde det innebära att det loggas alltid - du vet ju inte när behov uppstår på förhand. dessutom så ingår väl ip-loggning i typ varje forumprogramvara som jag är bekant med, så det är inte något som jag tror är undantag, snarare norm. slutligen så kan vi konstatera att vi inte kan veta vad en sida loggar, och inte kan lita på vad olika sidor uppger. det enda sättet att vara (något så när) anonym är via proxies, och det enda praktiska alternativet som inte lämnar samma info till en tredje part är tor. använder man inte tor kan man således inte betrakta sig som anonym. använder man en anonym uppkoppling a'la kontantkort kan man anse sig vara pseudonym, men mängden info du kan extrahera från någons vardagliga surfande är oftast fullt tillräcklig för att avslöja den fysiska personen bakom, så allt som allt måste du tänka till jävligt noga för att alls lyckas vara anonym.

är anonymitet och privatliv av vikt är det enda alternativet att använda proxies och kryptering, att läsa användaravtal leder i sig självt ingenstans alls.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Ja de kan de göra i vissa fall, de kan hitta avtalstecknaren alltså, men de kan inte identifiera vem som använder uppkopplingen.

aristoteles: Ja, men jag skiljer på avtalstecknare och faktiska användare för dessa är i väldigt många fall inte samma.

Jo, men säg i ett polisärende, så kan man väl få reda på den faktiska användaren genom att förhöra avtalstecknaren. Såvida man inte lämnar sitt wifi öppet för vem som helst förstås...

player one: fast om ip loggas "vid behov" så torde det innebära att det loggas alltid

Jag uttryckte mig dumt här - jag syftade så klart på hur "lätt" det är för forumadministratörer att se en medlems ip-adress. På vissa forum kanske det är restriktivt och görs vid behov medans det på andra syns vid varje inlägg personen skriver - för moderatorer/administratörer alltså.

player one: men mängden info du kan extrahera från någons vardagliga surfande är oftast fullt tillräcklig för att avslöja den fysiska personen bakom

Detta har jag aldrig trott på - eller jo kanske - fast extremt mödosamt. Det finns ju... heter det tracking-cookies? Som ska anpassa reklamen på sidor efter vad man varit inne på för andra sidor. Innan jag skaffade adblock så funkade detta i 9 av 10 fall inte för mig, jag fick inte ihop det alls - väl medveten om att man vill "anpassa" reklamen. Jag fick reklam som jag inte förstod, då jag inte var ett dugg intresserad av den, aldrig besökt sidor relaterade till reklamen. Och dessutom - om du kollar mitt vardagliga surfande så är det inte direkt så att du tänker "aha men detta måste vara storchen84" - du kan liksom inte avgöra att det är jag baserat på facebook och ungdomar.se - visst finns det några andra sidor som är ett mönster för just mig, men du måste ju känna personen vars vardagliga surfande du kollar, veta i alla fall några grundläggande saker om personen och då tycker jag att vi börjar komma in på stalking.

player one: så allt som allt måste du tänka till jävligt noga för att alls lyckas vara anonym.

Att ställa in webläsaren så ingen surfhistorik sparas tycker jag inte direkt är att tänka till jävligt noga, men ja...

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Jo, men säg i ett polisärende, så kan man väl få reda på den faktiska användaren genom att förhöra avtalstecknaren.

Om avtalstecknaren känner till det hela så kanske.

Storchen84: Såvida man inte lämnar sitt wifi öppet för vem som helst förstås

Många wifi's är löjligt lätta att komma in i, men att lämna det öppet vore ju dumt, ja.

Storchen84: du måste ju känna personen vars vardagliga surfande du kollar

I de flesta fall kan du ganska lätt klura ut vem personen är om du bara får tillgång till dennes trafik. Många besöker till exempel sina egna profiler på diverse siter. Det är ju inte så att man bara ser vilken domän personen rör sig på om man kan sniffa trafiken utan du ser varje enskild request.

Sitter jag på centralen kan jag lätta luska fram vilka runtomkring mig som använder facebook via centralens wifi till exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Många besöker till exempel sina egna profiler på diverse siter.

Menar du exempelvis facebook? För här har vi återigen något man faller på om man ska ha mig som exempel - ja, du får veta hur jag ser ut - men du får inte veta vad jag heter för jag använder inte mitt riktiga namn på facebook.

aristoteles: Sitter jag på centralen kan jag lätta luska fram vilka runtomkring mig som använder facebook via centralens wifi till exempel.

Okej, kan du luska fram vilka runtomkring dig som är inne på exempelvis ungdomar.se? Det kan du inte, du vet bara att någon/några är det, men du kan inte avgöra vilka utan att titta på deras skärmar. Just tack vare att man inte har ett namn och en bild kopplat till sitt konto på ungdomar.se, eller hur?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Menar du exempelvis facebook?

Det är ett exempel men jag tänker snarare på allt som har en inloggning, pretty much.

Storchen84: men du får inte veta vad jag heter för jag använder inte mitt riktiga namn på facebook.

Har ingen aning om hur facebook funkar, har aldrig använt det själv.

Storchen84: Okej, kan du luska fram vilka runtomkring dig som är inne på exempelvis ungdomar.se?

Jag kan inte fysiskt se vem personen är nödvändigtvis, inte utan att leta upp en bild från annan källa.

Storchen84: Just tack vare att man inte har ett namn och en bild kopplat till sitt konto på ungdomar.se, eller hur?

Ungdomar.se i sig säger inte nödvändigtvis så mycket. Men har du tillgång till alla requests på det nätet så ser du till exempel vilket google-konto/apple-konto den enheten syncar med, vilket i många fall kan ge en bra hint.

Men för att summera, nej det är inte 100%igt att man kan få reda på vem personen är bara genom att se individens trafik. Men jag är villig att påstå att det går i kanske 98-99% av fallen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Men för att summera, nej det är inte 100%igt att man kan få reda på vem personen är bara genom att se individens trafik. Men jag är villig att påstå att det går i kanske 98-99% av fallen.

Fast jag förstår fortfarande inte hur det kan vara 98-99% av fallen. Jag förstår liksom inte vad det är baserat på, hur du ska bära dig åt för o koppla informationen till en fysisk person som sitter i din närhet. Är det just google/apple-konto du syftar på?

Hjärta


   
SvaraCitera
Kudhos

Storchen borde gå in på antagning.se och skriva upp sig på IT/Nätverk för en termin. Svarar på alla frågor du kan ha + lite till.

Liksom shit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Fast jag förstår fortfarande inte hur det kan vara 98-99% av fallen. Jag förstår liksom inte vad det är baserat på, hur du ska bära dig åt för o koppla informationen till en fysisk person som sitter i din närhet. Är det just google/apple-konto du syftar på?

Hjärta

Ah, nej jag menar inte att hitta personen i fråga fysiskt, det är klart svårare även om det ofta är möjligt. Jag menar att jag får fram vem personen är, var denne bor osv osv.

Om du vet vilka siter personen besöker, vilket google-konto/apple-konto/mail-konto/andra konton denne synkroniserar med så bör du kunna hitta personen med lite undersökning.

För att hitta personen fysiskt så krävs det ju att du antingen söker upp enheten via dess wifi-signal eller att du vet hur personen ser ut eller dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Storchen borde gå in på antagning.se och skriva upp sig på IT/Nätverk för en termin. Svarar på alla frågor du kan ha + lite till.

Liksom shit

Dat waste of time tho, så fullkomligt bortkastat och meningslöst. Ari gör det både bättre och snabbare.

aristoteles: vilket google-konto/apple-konto/mail-konto/andra konton denne synkroniserar med så bör du kunna hitta personen med lite undersökning

Hm, detta förklarar varför jag inte förstår vad du menar - jag synkroniserar inte med några konton, jag vet inte hur ett google-konto ser ut vad gäller innehåll av personuppgifter.

aristoteles: Jag menar att jag får fram vem personen är, var denne bor osv osv.

Var detta jag menade också, det var väl att få fram vem personer runt omkring dig är, var dom bor etc om du sitter på centralen du pratade om, eller?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Hm, detta förklarar varför jag inte förstår vad du menar - jag synkroniserar inte med några konton, jag vet inte hur ett google-konto ser ut vad gäller innehåll av personuppgifter.

Jag talar dock inte om dig specifikt, jag talar om majoriteten av de människor kring mig.
Skulle man befinna sig på en plats där man inte anammat tekniken på samma sätt så applicerar detta såklart inte alls lika väl.

Storchen84: Var detta jag menade också, det var väl att få fram vem personer runt omkring dig är, var dom bor etc om du sitter på centralen du pratade om, eller?

Jag tog centralen som ett exempel inte för att jag fysiskt ser personerna men för att det är en plats där många faktiskt sitter på samma nätverk och där det är fullt möjligt att följa vad andra gör på nätet.

Men visst, om du ser någon logga in(baserat på att du ser deras request) så vet du vilket ip samt mac personen har i det lokala nätverket. Du skulle då om du verkligen vill vara sån pejla personens enhet, alltså följa varifrån enheten kommunicerar och därmed hitta personen. Det kräver vissa förkunskaper och utrustning som är specifik men inte nödvändigtvis dyr för att utföra det.

För att summera, om du och jag sitter på samma wifi tillsammans med en bunt andra personer och du surfar på um via denna uppkoppling så kan jag med stor sannolikhet hitta vem du är som fysisk person förutsatt att jag saknar skrupler och får jobba ostört och får tillräckligt med tid.


   
SvaraCitera
frukt

Storchen84:

Ah nejdå, inte än i alla fall. Tanken har dock slagit mig ibland, fast nä... nätparanoid är jag inte - än i alla fall.

Okej, men då slänger du runt med din ip-adress.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bryr mig inte...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Jag talar dock inte om dig specifikt, jag talar om majoriteten av de människor kring mig.

Förstår detta, men jag förstod inte hur du menade till en början eftersom jag inte syncar med något och vet därför inte mycket om hur mycket personuppgifter det finns i sådana konton.

aristoteles: förutsatt att jag saknar skrupler och får jobba ostört och får tillräckligt med tid

Haha det var många krav därGalenMen nej som sagt, du syftade på exakt det jag ville att du skulle syfta på - även om jag vilseledde dig (oavsiktligt, lovar) - att ta reda på var en person bor och så vidare - ja alltså personuppgifter helt enkelt.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt: Okej, men då slänger du runt med din ip-adress.

Nej, jag förklarade ju vad jag menade med det uttrycket.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Reflekterar ca ingenting över dess synlighet eller osynlighet, tar inte till några åtgärder för att skydda den men jag brukar ju å andra sidan inte direkt sprida den heller.


   
SvaraCitera