Aviseringar
Rensa alla

Dina argument för eller emot EU?


Ämnesstartare

EU-valet är snart här och de flesta svenska partialternativ är positivt inställda till EU, men det finns ett par som vill begränsa EU:s makt eller helt gå ut ur unionen. (V, SD, Junilistan bland annat)

Du som skall rösta, hur ställer du dig till EU och med vilka argument?


   
Citera
Ämnesstartare

Jag har precis nyligen blivit EU-kritiker då jag tidigare varit relativt ointresserad/likgiltig inför unionen. Jag ser detta som problem;

* Den fria rörligheten av människor är för mig ett grundproblem med flera olika negativa konsekvenser.

* Tiggeriet, en konsekvens av den fria rörligheten. Länder som Rumänien dumpar sina sociala problem/sin arbetslöshet/sina integrationssvårigheter på Sverige och vi tvingas ta konsekvenserna och betala för deras problem.

* Lönedumpningen i rika länder som Sverige, en konsekvens av den fria rörligheten av människor. Fattiga människor kommer hit och arbetar för skitlöner i företag, alternativt svart. Det här innebär att svenska arbetstagare blir arbetslösa eller att lönerna dumpas. De som vinner på detta är de rikaste, som kan anställa folk till slavlöner.

* Stöldligorna, en konsekvens av den fria rörligheten. När bilar, båtar, båtmotorer, hästtransporter, motorcyklar, traktorer och allt möjligt som är värt mycket pengar stjäls idag så försvinner i dagsläget väldigt mycket till Östeuropeiska länder där ligorna håller till. Stulna båtmotorer försvinner ut ur landet i 60-70 % av fallen, och de som hittas igen hittas nästan alltid i Östeuropa.

* Höga EU-utgifter. 37 miljarder per år. Sedan får vi tillbaka 11 miljarder genom jordbruksstöd och ett par andra EU-bidrag, men nettot blir ändå en utgift på 26 miljarder - tänk dessa pengar till vården, skapandet av nya statliga arbeten för unga, subventioner till byggande på bostadsmarknaden.

* Förlorat självbestämmande. Vi får mindre och mindre att säga till om när det kommer till hur Sverige skall styras, 50-66 % av alla lagar i landet bestäms av EU. I framtiden så kommer vi troligtvis inte att ha någonting att säga till om överhuvudtaget. Politiker i centrala Europa kommer alltså att bestämma över dig och ditt liv i framtiden.

* Dominoeffekten. EU innebär att många staters ekonomier sammankopplas i större utsträckning än någonsin tidigare, särskilt för de som är med i valutaunionen. Ett exempel på vad detta kan innebära fick vi se när Grekland nästan gick i konkurs - att Greker hade arbetat för lite, haft för stora förmåner o.s.v. innebar att resten av Europa fick ta en stor smäll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken: Ja3

står vid den rödvita ringen här:

kugkugkg.jpg


   
SvaraCitera

känner både och. bra med samarbete, öppnare gränser etc. tror dock inte på gemensam valuta och är ganska irriterande med viss lagstiftning de driver igenom


   
SvaraCitera

Nej EU håller på att utvecklas åt fel håll dom försöker bli som USA.
Jag vill att Sverige ska förbli ett självständig land.
Anledningen att USA funkar som ett eget land är på grund av att de bland annat talar samma språk.
Fast även om vi talade samma språk i Europa så hade jag ändå inte vilja att vi blev ett land.
Svinen i Bryssel kan ta sig i arslet här ska dom inte bestämma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är förälskad i "svinen" i bryssel <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Är förälskad i "svinen" i bryssel <3

För att? Ge konkreta argument. Ser dig blaja om EU då och då men du verkar inte ha någon större koll på politik överhuvudtaget utan verkar mest stödja EU eftersom det är något du börjat tycka är "häftigt".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken:

För att? Ge konkreta argument. Ser dig blaja om EU då och då men du verkar inte ha någon större koll på politik överhuvudtaget utan verkar mest stödja EU eftersom det är något du börjat tycka är "häftigt".

För att hela världen skall bli ett och samma land så småningom bestående utav enade stater. EU är på rätt väg att gå mot ett sådant mål. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan, röstade fel. Ledsen Jag tycker att EU är dåligt och har svårt att det skulle kunna bli bra. Det är en frihandelsallians i grunden som arbetar mot "handelshinder". Detta kan vara allt ifrån arbetsrättslagstiftning, löner, miljölagstiftning, m.m. Väldigt odemokratisk organisation också som i praktiken styrs av enstaka länder. Sveriges inflytande är extremt litet.

EU har gjort mer för att försämra arbetsvillkor, löner, fackliga rättigheter, m.m. här i Sverige än vad Moderaterna ens kunnat drömma om i sina våtaste fantasier.

Däremot tror jag att ett utträde ur EU är mer eller mindre omöjligt. EU är ett naturligt steg i kapitalismens utveckling. Då är det såklart bra att man röstar in partier som gör det bästa av den dåliga situationen. Men som med allt annat spelar valet ingen större roll, det är vad som händer utanför parlamenten som är det viktiga. Krisprotesterna i Grekland, Portugal, Italien t.ex. är långt viktigare för att motverka EU än vad valet någonsin kommer att vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: För att hela världen skall bli ett och samma land så småningom bestående utav enade stater.

Men vad ser du för konkreta positiva effekter av det här? 

S3ON: EU är på rätt väg att gå mot ett sådant mål.

EU är på väg mot att skapa en gemensam europeisk statsbildning, inte en världslig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken:

Men vad ser du för konkreta positiva effekter av det här? 
EU är på väg mot att skapa en gemensam europeisk statsbildning, inte en världslig.

Hela världen blir inte ett och samma land under en natt. En gemensam europeisk statsbildning är en bra start helt enkelt. 

Jag tror att detta är lösningen på flera världsliga problem, inte minst de krig mellan flera stormakter idag. 


   
SvaraCitera
time
 time

Rödingajäveln: Jag tycker att EU är dåligt och har svårt att det skulle kunna bli bra. Det är en frihandelsallians i grunden som arbetar mot "handelshinder". Detta kan vara allt ifrån arbetsrättslagstiftning, löner, miljölagstiftning, m.m. Väldigt odemokratisk organisation också som i praktiken styrs av enstaka länder. Sveriges inflytande är extremt litet.

EU har gjort mer för att försämra arbetsvillkor, löner, fackliga rättigheter, m.m. här i Sverige än vad Moderaterna ens kunnat drömma om i sina våtaste fantasier.

Det är just det här som gör mig negativt inställd till EU samtidigt som jag ställer mig väldigt positiv till internationellt samarbete, öppna gränser och mängder av utbildningsmöjligheter inom de olika EU-länderna. Jag hade gärna sett en allians som bara fokuserade på det, hellre än den här absurda mängden byråkrati och försämrade villkor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Jag tror att detta är lösningen på flera världsliga problem, inte minst de krig mellan flera stormakter idag.

Har du hört talas om inbördeskrig? Vilka stormakter är i krig med varandra idag menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: internationellt samarbete,

Tummen upp, en förutsättning.

time: öppna gränser

Tummen ned. Lönedumpning och välfärdsturism är inget som bekymrar dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ew nej. 
har inga argument förutom att vara lågutbildad å så


   
SvaraCitera