Aviseringar
Rensa alla

Dirtbikes


Ämnesstartare

Är väldigt sugen på att börja köra dirtbikes/cross i sandtag och så.
Behöver man ha "körtkort" för att göra det, eller är det bara att skaffa sig en lämplig cross och börja köra? .. eller vad ska man tänka på?

Känner mig väldigt nördig och ovetande, men det har varit en dröm länge - och jag känner att jag måste uppfylla den .. så fort som möjligt.

Någon som åker och som kan ge bra tips och sådär?

[smile][smile]


   
Citera

Jag har ägt en fiddy och körde då i skogen och i en närliggande grushåla. Körkort finns inte, det närmaste är licens för att få köra på bana. Det är inte lagligt att köra i vare sig skog eller grushåla såvida området inte är inhägnat. Men är grushålan du tänker på lite ödslig och människor inte bor i närheten finns det inget som hindrar dig från att köra där egentligen. Sätt på en gammal nummerplåt på crossen så har du nåt att vifta med om nån klagar[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dirt bikes är överhuvud taget det coolaste man kan hålla på med, gör det till max så har du nog allt på det torra.
Du har MITT support hela vägen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad tror du själv, självklart är det inte körkort på oreggade fordon!
Dirtbike är ett annat ord för cross, pitbike kanske du menar? Cross är större, högre, tyngre, starkare, låter mer, kräver mer underhållning, körs på större banor, dyrare m.m.

Räkna med minst 15.000 för en begagnad cross, sedan minst 5.000 för skyddsutrustning. Sedan ljuger ofta säljarna så du lär få byta delar på crossen när du köpt den, tändstift, packningar, bromsklossar, kolv, massa olja, däck. Ja allt möjligt. Köpte min cross för 14.000, fick direkt reparera för 5300, skyddsutrustning + crosskläder gick väl på kanske 5000 (Då köpte jag mycket billigt skit) Kom ihåg bensin, olja, släp, träningsavgift (Kostar runt 80-100 kronor varje gång på bana). Poängen är att har du precis sparat ihop till en cross för 15.000, räkna med ytterligare utgifter på minst 5.000 till, men antagligen 10.000 - 15.000.

Börja med en 125 2T. Om du är tjej och kort så ska det finnas/gå att ha en skuren sadel, så den är lägre. Kör Honda (Kör själv Honda [smile]), men Kawasaki/Suzuki/Yamaha/KTM funkar också, men skit i kinakopior, bara skräp. Honda är röda, Kawasaki gröna, Suzuki gula, Yamaha blåa, KTM orange. Är smådetaljer som skiljer dem åt förutom färgen, alla funkar lika bra. Finns även GasGas som är svartvita.

Nu i vintertid är banorna öppna på helger, då det blir mörkt för tidigt på vardagar. Inget medlemsskap krävs för att få köra på bana. Kör sista timmen innan de stänger, då är de mycket mindre trafik på banorna. (Ja det är läskigt som nybörjare, när det flyger hojar över huvudet. Har själv blivit påkörd, det är inte kul.)

Cross på en av Stockholms nyaste och "bästa" banor, Uringe.

Pitbike

Mycket skillnad 🙂 Lycka till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haiwan:

pitbike kanske du menar? Cross är större, högre, tyngre, starkare, låter mer, kräver mer underhållning, körs

nej, menade ju dirtbike. därför jag skrev det[y]

haiwan:

skillnad 🙂 Lycka till.

many thanks


   
SvaraCitera

Om du ska vara laglydig så får du inte köra oreggad mc på mark som du inte äger, förutom riktiga motorbanor. Och du behöver inte ha någon form av körkort/förarbevis alls:)
Eftersom du är tjej så rekomenderar jag att du börjar med 2-takt. 4-takt är ganska mycket dyrare i inköp och dyrare i i reparation/underhåll/drift. Och de är mycket mer avancerade och det kan svida rejält i plånboken om du inte vet exakt vad det är du håller på med när du mekar. De är även mycket tyngre vilket kan vara en nackdel.
Fabrikat spelar egentligen ingen roll, köp den hoj du tycker verkar bra.
Men jag håller med haiwan. Man bör lägga ut minst 15 000 på hojen om du ska ha något som är bra eftersom de hojarna som är billigare är oftast mycket äldre och har då ofta defekter.
Storlek på hoj beror på om hur lång du är. om du är under 160 cm så kanske 125 cc är lite stort då får du köpa 85 cc som även är mycket mer lättkörda.
Hoppas det var till hjälp!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tank:

Hoppas det var till hjälp!

Det var det [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera